Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 - 01:08

13
بهمن
کمک به کنترل فشار خون با مصرف لبنیات

کمک به کنترل فشار خون با مصرف لبنیات

به گفته اسماعیل‌زاده، سازمان جهانی بهداشت فشار خون بالا را به عنوان بزرگترین علت مرگ قابل پیشگیری طبقه بندی کرده است که عمدتاً به دلیل عوامل محیطی از جمله رژیم غذایی و سایر جنبه‌های سبک زندگی است.


 مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت یکی از راهکارهای کاهش فشار خون را مصرف روزانه لبنیات عنوان کرد و گفت: محصولات لبنی سرشار از مواد مغذی از جمله پروتئین با کیفیت بالا، کلسیم، منیزیم و فسفر هستند که ممکن است به کاهش فشار خون و کاهش خطر ابتلا به پرفشاری خون کمک کند.
 
به گزارش ایسنا، احمد اسماعیل‌زاده  همزمان با دوازدهمین روز پویش ملی اطلاع رسانی تغذیه سالم ضمن بیان این مطلب گفت: فشار خون بالا یک عامل خطر اصلی برای انفارکتوس میوکارد و سکته مغزی است و همچنان یک نگرانی قابل توجه برای سلامت جهانی محسوب می شود.  
 
 
 مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت افزود: نتایج یک مطالعه متاآنالیز نشان داد که اگر به ازای هر  ۲۰۰ گرم در روز بیشتر از کل مصرف لبنیات، که عمدتاً به عنوان لبنیات کم چرب مصرف شود، ۱۶ درصد خطر افزایش فشار خون و ۳ درصد خطر ابتلا به فشار خون بالا (HTN) کمتر است.
 

بیشتربخوانید:

 
به گفته وی، محصولات لبنی سرشار از مواد مغذی از جمله پروتئین با کیفیت بالا، کلسیم، منیزیم و فسفر هستند که ممکن است به کاهش فشار خون و کاهش خطر ابتلا به پرفشاری خون کمک کند.
 
بنابر اعلام وزارت بهداشت، اسماعیل‌زاده با بیان این که اثرات کاهش فشار خون محصولات لبنی کم چرب ممکن است به الکترولیت‌هایی مانند کلسیم، پتاسیم و منیزیم نسبت داده شود، گفت: این مواد مغذی بر مقاومت عروقی تأثیر می‌گذارند و اتساع عروق را تقویت و احتباس کلیوی سدیم را کاهش می‌دهند. همچنین نشان می‌دهند که آنزیم‌های گوارشی منجر به آزادسازی پپتیدهای فعال زیستی از پروتئین لبنی می‌شوند که عملکرد اندوتلیال را تعدیل می‌کند و منجر به اتساع عروق می‌شود.
 
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در ادامه خاطرنشان کرد: مصرف لبنیات یکی از منابع غذایی مصرفی روزانه افراد مبتلا به پرفشاری خون است؛ چرا که به کنترل فشار خون‌شان کمک خوبی می‌کند و برای افراد سالم نیز مصرف این گروه غذایی تاثیر خوبی در کاهش خطر ابتلا به پرفشاری خون دارد.
 
وی در پایان یکی از راهکارهای کاهش فشار خون را مصرف روزانه لبنیات یعنی شیر، ماست و پنیر و دوغ عنوان کرد.
برچسب ها: لبنیات، فشارخون تعداد بازديد: 54 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست ؟

فیلم روز
تصویر روز