Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 18:40

9
بهمن
۱۲ ماده غذایی برای تقویت‌ سیستم ایمنی بدن

۱۲ ماده غذایی برای تقویت‌ سیستم ایمنی بدن

مواد غذایی که حاوی انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی، آمینو اسیدها، اسیدهای چرب و ترکیبات گیاهی‌ هستند در تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی، آنفلوآنزا و سایر بیماری‌ها نقش دارند.

ایسنا نوشت : مواد مغذی موجود در مرکبات، سبزیجاتی که برگ سبز دارند، ماهی‌های چرب و سایر سبزیجات، پاسخ و واکنش سلول‌های ایمنی را تقویت و با التهاب مضر و فشار اکسیداتیو مبارزه می‌کنند. در ادامه به نقل از ایندیپندنت به چند مورد از این مواد غذایی خواهیم پرداخت.

۱.مرکبات

مرکباتی مانند گریپ‌فروت، پرتقال، نارنگی، لیمو و لیمو ترش از ویتامین سی سرشارند که باعث تقویت گلبول‌های سفید خون می‌شوند. گلبول‌های سفید در مبارزه با عفونت‌ها نقش مهمی دارند. مرکبات همچنین از فلاونوئیدها (ترکیبات گیاهی ضدالتهابی) تشکیل شده‌اند که به تقویت سیستم ایمنی و بهبود بیماری‌ها کمک می‌کنند. فلاونوئیدهای موجود در مرکبات در التیام سرفه و ارتقای سلامت دستگاه گوارش نقش مهمی دارند.

۲. کلم بروکلی

کلم بروکلی یکی از بهترین مواد غذایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن محسوب می‌شود. این سبزی چلیپایی سرشار از ویتامین‌های تقویت‌کننده سیستم ایمنی یعنی ویتامین سی، ای و آ است. کلم بروکلی همچنین حاوی ترکیبات گیاهی متعددی است که خواص آنتی‌اکسیدانی‌ دارند؛ از جمله سولفورافان که یک ضدالتهاب قوی است. کلم بروکلی را به صورت خام، بخارپز یا کمی پخته مصرف کنید تا مواد مغذی آن حفظ شود.

۳.شکلات تلخ

شکلات تلخ که از کاکائو به دست می‌آید، حاوی پلی‌فنل‌های بالایی است و همچنین ترکیبات گیاهی با خواص ضدویروسی و ضدالتهابی دارد. رژیم غذایی سرشار از کاکائو به سیستم ایمنی بدن و میکروبیوم روده کمک می‌کند و التهاب را کاهش می‌دهد.

۴. توت‌ها

توت فرنگی، زغال اخته و تمشک سرشار از ویتامین سی و سایر مواد مغذی است که با بیماری مقابله می‌کند. توت‌ها هم حاوی پلی‌فنول‌ هستند که اثرات ضدویروسی و ضدالتهابی دارند و به تقویت عملکرد سیستم ایمنی کمک می‌کنند.

۵. ماهی چرب

ماهی‌های چرب از اسیدهای چرب امگا ۳، تریپتوفان (نوعی اسید آمینه)، تورین و پلی آمین سرشارند. این ترکیبات به تقویت و تنظیم سیستم ایمنی و افزایش تعداد باکتری‌های مفید در میکروبیوم روده کمک می‌کنند.

۶. فلفل دلمه‌ای

فلفل دلمه‌ای سرشار از ویتامین‌های تقویت‌کننده سیستم ایمنی، یعنی سی و آ است. این ماده غذایی همچنین حاوی بتا کاروتن است که در بدن به ویتامین آ تبدیل می‌شود. فلفل دلمه‌ای قرمز ویتامین سی بیشتری نسبت به اکثر مرکبات معمولی دارد. فلفل دلمه‌ای همچنین دارای لیکوپن، رنگدانه گیاهی با خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی است.

۷. چای

چای سبز و سیاه مقادیر بالایی از فلاونوئیدها و آنتی‌اکسیدان‌ها را دارند که به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کنند. چای سبز همچنین حاوی آنتی‌اکسیدانی است که عملکرد سیستم ایمنی را بهبود می‌بخشد و خطر ابتلا به برخی بیماری ‌ها و همچنین التهاب را کاهش می‌دهد.

۸. آجیل و دانه‌ها

آجیل و دانه‌ها از ویتامین ای سرشارند. ویتامین ای در تولید آنتی‌بادی موثر است و از بدن در برابر اکسیداسیون محافظت می‌کنند. بادام به‌عنوان تقویت‌کننده سیستم ایمنی موثر است زیرا حاوی ترکیبی از چربی‌ها و استرول‌های گیاهی است که در عملکرد سیستم ایمنی بدن نقش دارد و با التهاب مبارزه می‌کند.

۹. سیر

سیر تازه له‌شده دارای بسیاری از ترکیبات حاوی گوگرد به همراه خواص ضدویروسی است. این ماده مغذی همچنین تحریک‌کننده سلول‌های تی (T) و لنفوسیت‌هایی است که با ویروس‌ها و بیماری‌ها مبارزه می‌کنند. همچنین ترکیبات موجود در سیر، مسدودکننده مسیرهای التهابی در بدن‌ هستند.

۱۰. ماست

ماست منبع خوبی از پروبیوتیک‌ها به شمار می‌رود. پروبیوتیک‌ها با افزایش رشد باکتری‌های مفید و جلوگیری از باکتری‌های مضر در سیستم گوارش به عملکرد سیستم بدنی در مبارزه با بیماری‌ها کمک می‌کنند. خوردن ماست ساده و بدون قند و شرینی افزوده بهتر است، زیرا ماست‌های طعم‌دار اغلب قند بالایی دارند.

۱۱. اسفناج و سایر سبزیجات که برگ سبز دارند

سبزی‌های برگ‌دار مانند اسفناج، کلم پیچ و کلم، ویتامین سی بالایی دارند که یکی از مهم‌ترین ویتامین‌ها برای عملکرد سیستم ایمنی مبارزه با ویروس‌ها به شمار می‌رود.

۱۲. زردچوبه

ماده فعال موجود در زردچوبه کورکومین است که عامل ضدالتهابی، تقویت‌کننده سیستم ایمنی و ضدویروسی قوی به شمار می‌رود. کورکومین به تقویت عملکرد سلول‌های ایمنی کمک می‌کند. سایر ترکیبات زردچوبه هم خواص ضدالتهابی دارند.

برای داشتن سیستم ایمنی قوی باید از مصرف برخی مواد غذایی اجتناب کنید. انواع شیرینی‌ها و مواد غذایی شیرین، الکل و همچنین فست‌فودها از جمله مواد خوراکی هستند که برای سیستم ایمنی بدن مضرند.

سیستم ایمنی، شبکه‌ای متعادل از سلول‌ها و اندام‌هاست که با هم کار می‌کنند تا از شما در برابر بیماری‌ها دفاع کنند. سیستم ایمنی از ورود تهدیداتی مانند باکتری یا ویروس به بدن جلوگیری می‌کند.

سیستم ایمنی، یک گروه ضربت قدرتمند «جستجو و نابودسازی» است که عوامل بیماری‌زا در بدن را شناسایی کرده و از بین می‌برد.

بدن شما پروتئین هایی به نام آنتی بادی می سازد که سلول های غیر طبیعی یا خارجی را از بین می برند. آنها به پیشگیری و درمان بیماری های شایع مانند آنفلوآنزا یا سرماخوردگی کمک می کنند.

شما در بدن خود همچنین پاسخ دیگری به نام «سیستم ایمنی با واسطه سلول» دارید که به پاتوژن هایی مانند باکتری ها و سلول های آلوده به ویروس نیز حمله می کند.

وقتی بدن دوباره آن عامل بیماری‌زا را می‌بیند، سابقه ثبت شده از مبارزه با عامل بیماری‌زا را به یاد می‌آورد و پیش از ایجاد بیماری، تهدید را از بین می‌برد.این همان چیزی است که باعث می شود واکسن ها برای بیماری هایی مانند آنفلوآنزا، سرخک، آبله مرغان یا هپاتیت موثر واقع شوند. این واکسن‌ها دارای مقدار کمی از عامل بیماری‌زا اما بی ضرر هستند، بنابراین سلول های ایمنی می توانند واکنش نشان دهند، یاد بگیرند و به یاد بیاورند که دفعه بعد چگونه از شما در برابر این بیماری‌ها محافظت کنند.

برچسب ها: تغذیه، مرکبات، شکلات تلخ، کلم بروکلی، تقویت سیستم ایمنی بدن تعداد بازديد: 59 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز