Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 21:58

4
دی
هشدار؛ مراقب باشید این«سم» در غذایتان نباشد

هشدار؛ مراقب باشید این«سم» در غذایتان نباشد

مدیرکل دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت‌محور سازمان غذا و دارو نسبت به مسمومیت غذایی موسوم به " بوتولیسم " از کشنده‌ترین انواع مسمومیت‌ها هشدار داد؛ در سال گذشته حدود ۲۱۳ مورد مشکوک

تسنیم نوشت: مدیرکل دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت‌محور سازمان غذا و دارو نسبت به مسمومیت غذایی موسوم به " بوتولیسم " از کشنده‌ترین انواع مسمومیت‌ها هشدار داد؛ در سال گذشته حدود ۲۱۳ مورد مشکوک و مبتلا به بوتولیسم در کشور شناسایی شده است.

بیماری "بوتولیسم" توسط یک سم قوی و کشنده به نام سم بوتولینوم ایجاد می‌شود. این سم توسط باکتری به نام "کلوستریدیوم بوتولینوم" ترشح می‌شود. باکتری‌های سازنده سم بوتولینوم به طور طبیعی در بسیاری از نقاط یافت می‌شوند اما به ندرت اتفاق می‌افتد که مردم را بیمار کنند.

بوتولیسم انواع مختلفی دارد اما یکی از شایع‌ترین انواع آن که بوتولیسم منتقله از طریق غذاست که در صورت خوردن غذای آلوده به سم بوتولینوم، اتفاق می‌افتد. عمدتا ًکسانی که از غذاهای تهیه شده آماده از منابع نامعلوم (کنسروها و سایر غذاهایی که به صورت خانگی و بدون کنترل بهداشتی تهیه شده‌اند) استفاده می‌کنند یا غذاهای کنسرو شده را قبل از مصرف به خوبی حرارت نمی‌دهند، بیشتر در معرض خطر ابتلا قرار دارند.

بوتولیسم می‌تواند منجر به مرگ بیمار در اثر ابتلا به نارسایی تنفسی شود! با این حال، به دلیل توسعه مراقبت‌های پزشکی مدرن، امروزه احتمال مرگ در افراد مبتلا به بوتولیسم بسیار کمتر از گذشته است.

طبق اعلام وزارت بهداشت، در سال گذشته حدود ۲۱۳ مورد مشکوک و مبتلا به بوتولیسم در کشور شناسایی شده است.

در همین راستا زهرا جهانگرد؛ مدیرکل دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت‌محور سازمان غذا و دارو با بیان اینکه مسمومیت با مواد غذایی می‌تواند در اثر آلودگی غذا در جریان تولید فرآورده‌های غذایی، تهیه و نگهداری آن‌ها ایجاد شود؛ اظهار کرد: نوعی از مسمومیت غذایی موسوم به " بوتولیسم " از کشنده‌ترین انواع مسمومیت‌ها به شمار می‌رود.

بیشتربخوانید:

بهترین رژیم غذایی در مسمومیت غذایی چیست؟

 

 

 

مصرف کدام مواد غذایی غیربهداشتی باعث ابتلا می‌شود؟

وی افزود: بوتولیسم نوعی مسمومیت است که در اثر مصرف مواد غذایی که در شرایط نامناسب و غیربهداشتی تهیه و نگهداری شده‌اند از جمله سوسیس، کالباس، کنسرو ماهی، کنسرو ذرت، کنسرو لوبیا، کشک خام و عسل طبیعی ایجاد می‌شود.

نشانه‌های بوتولیسم چیست؟

جهانگرد ادامه داد: علائم و نشانه‌های بوتولیسم به‌صورت تأخیری و ۱۲ تا ۲۴ ساعت بعد از مصرف غذای آلوده به باکتری و به‌صورت تاری دید، دوبینی، افتادگی پلک، عدم توانایی حرکتی، سختی در بلع، اختلال تکلم و یبوست ظاهر می‌شود.

از مصرف این کنسروها بپرهیزید!

مدیرکل دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت‌محور سازمان غذا و دارو درباره راه پیشگیری از این نوع مسمومیت غذایی تصریح کرد: از مصرف کنسروهایی که در قوطی آن‌ها آثار نشت، برآمدگی و فرورفتگی و زنگ‌زدگی مشاهده می‌شود، خودداری کنید.

به گفته وی، در صورت بروز علائم مشکوک به ابتلا به بوتولیسم باید سریع به پزشک یا یک مرکز اورژانس مراجعه کرد.

بیشتربخوانید:

برای پیشگیری از مسمومیت غذایی چه باید کرد

 

 

برچسب ها: مسمومیت غذایی، کنسرو تعداد بازديد: 51 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز