Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 11:16

31
خرداد
بهترین رژیم غذایی در مسمومیت غذایی چیست؟

بهترین رژیم غذایی در مسمومیت غذایی چیست؟

در هنگام بروز مسمومیت همیشه این سوال مطرح می شود که بهترین رژیم غذایی در مسمومیت غذایی چیست؟ در این مقاله سعی داریم به این سوال شما پاسخ دهیم، با ما همراه باشید.

بهترین رژیم غذایی در مسمومیت غذایی

به گزارش زندگی آنلاین از سایت دکتر لادن گیاهی؛ مسمومیت غذایی بیماری حاصل از خوردن غذای آلوده، فاسد و یا سمی است و در اکثر مواقع به دلیل استفاده از منابع غذایی فاسد و یا روش طبخ و روش نگهداری نامناسب غذا بر اثر رشد میکروارگانیسم ها اتفاق می افتد. در هنگام بروز مسمومیت همیشه این سوال مطرح می شود که بهترین رژیم غذایی در مسمومیت غذایی چیست؟ در این مقاله سعی داریم به این سوال شما پاسخ دهیم، با ما همراه باشید.

علائم مسمومیت غذایی چیست؟

مسمومیت های غذایی بسته به نوع عامل مسموم کننده علائم مختلفی نظیر اسهال، استفراغ، تب، ضعف، حالت تهوع، سردرد، گرفتگی شکم و از دست دادن اشتها را به دنبال دارند. مسمومیت غذایی در مواقعی بسته به نوع میکروارگانیسم آلوده کننده، تهدید کننده جانی به شمار نمی رود و فرد مسموم صرفاً با از دست دادن آب و مایعات بدن با مسمومیت مقابله می کند. اما در برخی موارد ممکن است میکروارگانیسم آلوده کننده جان فرد را به خطر بیندازد.

بایدها و نبایدهای رژیم غذایی در مسمومیت غذایی

توجه به نکات زیر در هنگام بروز مسمومیت از اهمیت بالایی برخوردار است:

  • جایگزینی مایعات از دست رفته: مواد معدنی مانند سدیم، پتاسیم و کلسیم که تعادل مایعات را در بدن حفظ می کنند در اثر اسهال مداوم از بین رفته و باید جایگزین شوند. پس برای مقابله با این معظل باید مایعات و منابع حاوی این مواد معدنی را از طریق رژیم های غذایی تامین کرد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.
  • در هنگام مسمومیت های غذایی دستگاه گوارش  تحریک می شود پس بهتر است از مصرف مواد غذایی حاوی کافئین که تحریک کننده دستگاه گوارش است خودداری نمود و حتی الامکان از تسکین دهنده های طبیعی دستگاه گوارش نظیر دمنوش ‌بابونه، عرق نعناع، دمنوش زنجبیل یا زنجبیل خام استفاده نمود.

از دیگر مواردی که سبب تحریک معده می‌شوند و بهتر است از مصرف آنها در هنگام مسمومیت های غذایی خودداری نمود عبارتند از:

  • محصولات لبنی به ویژه شیر و پنیر
  • غذاهای چرب
  • غذاهای با قند بالا
  • غذاهای ادویه دار
  • غذاهای سرخ شده
  • نوشیدنی های الکلی
  • نیکوتین

برای تامین مایعات و مواد معدنی از دست رفته باید از چه مواد مغذی بهره مند شد؟

تامین مایعات برای کمک به بدن در مقابله با اثرات مسمومیت غذایی بسیار مهم است. نوشیدن حدود ۸ تا ۱۲ لیوان آب در هنگام مسمومیت توصیه می‌شود. همچنین آب از دست رفته را می‌توان از منابع دیگری نظیر دمنوش ها، آب میوه‌ها، آبنوش ها و اسموتی ها تامین نمود. چرا که علاوه بر تامین منابع آبی بدن، به دلیل دارا بودن مواد معدنی، بسیار مفید و ضروری هستند. 

شاید این سوال برای شما هم مطرح شود که میزان مصرف بیش از حد مایعات تا کی باید ادامه یابد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم تا زمانی که حجم ادرار به حالت قبل و رنگ آن روشن و شفاف شود باید به مصرف مایعات ادامه داد.

راهنمای انتخاب نوشیدنی سالم

باید از چه غذاهایی در هنگام مسمومیت استفاده شود؟

فرد مبتلا به مسمومیت دچار استفراغ و حالت تهوع شده و شاید میلی به غذا نداشته باشد. پس بهتر است از غذاهایی استفاده شود که فرایند هضم راحتی دارند و به دستگاه گوارش فشار کمتری وارد می کنند. از جمله مواد غذایی که راحت الهضم هستند می توان به میوه هایی همچون موز، سیب، پرتقال، خرما و گلابی اشاره کرد و سبزیجاتی نظیر اسفناج، کلم بروکلی، کرفس، سبزی خوردن، برگ مو، غلات، سفیده تخم مرغ، عسل و پوره سیب زمینی را نام برد که کم چرب هستند و هضم راحتی برای معده دارند.

کمک به افزایش اشتهای کودک با تغذیه صحیح

در فرد مبتلا به مسمومیت در پی اسهال های پیاپی و از دست رفتن آب بدن، ممکن است تعادل باکتری های موجود در روده نیز بر هم بخورد و میزان آنها کاهش یابد. برای حل این مشکل مصرف پروبیوتیک ها و پری بیوتیک ها توصیه می شود. از جمله مواد غذایی حاوی پروبیوتیک ها می توان ماست، پنیر و نوشیدنی کفیر را نام برد. نان های تهیه شده از خمیر ترش حاوی سطوح مختلفی از انواع پروبیوتیک ها برای سلامت روده هستند. بعد از مصرف پروبیوتیک ها، تغذیه آنها هم اهمیت دارد که بر عهده پری بیوتیک ها می باشد. از جمله منابع پری بیوتیک می توان به کنگر فرنگی، سیر، تره فرنگی، مارچوبه، پیاز و انواع منابع فیبری نظیر میوه ها، سبزیجات، آجیل و دانه ها، حبوبات، غلات کامل و برنج قهوه ای اشاره کرد.

منبع: https://drladangiahi.com/?p=11831

برچسب ها: تغذیه، تغذیه سالم، مسمومیت غذایی، متخصص تغذیه و رژیم درمانی، دکتر لادن گیاهی تعداد بازديد: 165 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز