Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 - 17:49

30
آذر
خواص سفیده تخم مرغ: نکاتی که باید بدانید

خواص سفیده تخم مرغ: نکاتی که باید بدانید

یکی از بهترین مواد غذایی که خواص زیادی دارد، تخم مرغ است. این ماده غذایی برای همه و هر نوع رژیم غذایی از کاهش تا افزایش وزن، مناسب است. اما بین زرده و سفید آن تفاوت‌هایی وجود دارد که باید از آن‌ها اطلاع داشته باشیم.


به همین دلیل آشنایی با خواص سفیده تخم مرغ یا زرده آن مهم است. اینکه زرده تخم مرغ برای ما مناسب است یا سفیده آن بستگی به شرایط جسمانی و نوع رژیم غذایی که از آن پیروی می‌کنیم، بستگی دارد. 

1- خواص سفیده تخم مرغ آب پز یا سرخ شده برای بدن

به گزارش فیت کلاب، تخم مرغ یکی از پرطرفدارترین غذاها برای صبحانه و حتی دیگر وعده‌های غذایی است. زرده و سفیده تخم مرغ کالری و مزایای زیاد دارد. زرده تخم مرغ کلسترول بالایی داشته و به همین دلیل مردم سفیده را به زرده ترجیح می‌دهند.

به غیر از کلسترول، زرده تخم مرغ حاوی ویتامین‌های A، D، E و K است. اما در سفیده تخم که فاقد چربی و کالری مناسبی است، مواد زیر وجود دارد:

مواد موجود در سفیده تخم مرغ میزان هر کدام از مواد غذایی
پروتئین 4 گرم
سدیم 55  میلی‌گرم
فولات 1.3 میکروگرم، حدود 50 درصد نیاز روزانه بدن
سلنیوم 6.6 میکروگرم، حدود 40 درصد نیاز روزانه بدن
کلسیم 2.3  میلی‌گرم
فسفر 4.9  میلی گرم
منیزیم 3.6  میلی‌گرم
پتاسیم 53.8  میلی‌گرم
ریبوفلاوین (ویتامین B2) حدود 25 درصد از نیاز روزانه بدون
ویتامین D 82 درصد از نیاز روزانه بدن
 
 

خواص سفیده تخم مرغ: نکاتی که باید بدانید

2- بالا بودن کیفیت پروتئین سفیده تخم مرغ؛ مهمترین فواید سفیده تخم مرغ برای بدنسازی

تخم مرغ سرشار از مواد مغذی و به صورت ویژه پروتئین است. به همین دلیل مصرف سفیده و زرده تخم مرغ در رژیم غذایی بدنسازی نقش مهمی را ایفا می‌کند. سفیده تخم مرغ به طور گسترده به عنوان منبع ارزشمندی از پروتئین باکیفیت در نظر گرفته می‌شود.

پروتئین‌ها بلوک‌های ساختمانی بدن را تشکیل می‌دهند که برای تقویت و ترمیم عضلات و بافت‌ها ضروری به شمار می‌روند. مزیت مهم پروتئین موجود در تخم مرغ این است که حاوی تمام 9 اسید آمینه ضروری است. این 9 اسید آمینه برای ریکاوری و نگهداری موثر عضلات ضروری است. این در حالی است که دیگر غذاهای حاوی پروتئین، این کیفیت از مواد غذایی و اسید آمینه‌ها را ندارند.

3- فواید و خواص سفیده تخم مرغ آب پز یا سرخ شده برای سلامت قلب

مصرف زرده تخم مرغ در حد اعتدال خوب و مقوی است. اما اگر بیماری قلبی دارید یا دچار سکته قلبی شده‌اید یا در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی را قرار دارید، از مصرف زرده تخم مرغ خودداری کنید.

زیرا زرده تخم مرغ کلسترول بالایی دارد که برای رژیم غذایی سالم افراد دارای بیماری‌های قلبی مناسب نخواهد بود. در عوض مصرف سفیده تخم مرغ به دلیل عدم چربی‌های مضر و کالری مناسب، مقوی است.

 بیشتربخوانید:

خواص زرده و سفیده تخم مرغ

 

 

 

4- خواص سفیده تخم مرغ برای لاغری به دلیل خواص و کالری مناسب

سفید تخم مرغ به دلیل کلسترول پایین، کالری مناسب، پروتئین کافی و راحتی در پخت، مهمترین ماده غذایی در رژیم کاهش وزن است. سفیده تخم مرغ با کالری کم و پروتئین بالا، احساس سیری مناسبی ایجاد می‌کند. به همین دلیل فردی که رژیم غذایی کاهش وزن دارد با مصرف سفیده تخم مرغ، احساس سیری می‌کند و در طول روز کالری کمتری مصرف خواهد کرد.

دلیل دیگر بالا بودن خواص سفیده تخم این است که به راحتی می‌توان آن را در کنار مواد غذایی دیگر مصرف کرد. پخت سفیده تخم مرغ در کنار سبزیجات و حبوبات، وعده غذایی سالم و مقوی خواهد بود که افراد با رژیم کاهش وزن می‌توانند از آن استفاده کنند.

گفتنی است که مصرف سفید تخم مرغ با انواع سبزیجات، سوسیس و گوشت یکی از بهترین و خوشمزه‌ترین صبحانه‌ها در سراسر دنیاست.

مطالعات نشان داده‌ است که مصرف سفیده تخم مرغ، برای مدت طولانی‌تری احساس سیری ایجاد کند. علت این احساس سیری طولانی مدت عبارتند از:

مصرف این ماده غذایی سطح هورمونی را که بعد از غذا خوردن باعث ایجاد احساس سیری می‌شود را افزایش می‌دهد.

سطح انرژی را بالا می‌برد.

باعث افزایش فعالیت متابولیک می‌شود.

سفیده تخم مرغ مدت بیشتری در معده باقی می‌ماند.

همچنین باید اشاره کنیم که سفیده تخم مرغ مملو از پروتئین باکیفیت است. به همین دلیل مصرف این ماده غذایی بسیاری از الگوهای غذایی را که به مدیریت وزن کمک می‌کنند، تامین خواهد کرد.

از طرفی دیگر مصرف تخم مرغ به کاهش تغییرات در سطوح گلوکز کمک خواهد کرد. این کاهش تغییرات سطح گلوکز مزایای ماندگار زیادی در تنظیم الگوهای غذایی دارد.

5- فواید سفیده تخم مرغ برای صورت، پوست و کل سیستم بدن

با تغذیه خوب و مقوی، پوست، مو و کل سیستم بدن تقویت خواهد شد. یکی از دلایل مفید بودن سفیده تخم مرغ، پایین بودن کلسترول است. به همین دلیل مصرف سفیده تخم مرغ منجر به بهبود سطح کلسترول خوب (low density lipoprotein) یا HDL در بدن می‌شود.

این موضوع یکی از دلایلی است که نشان می‌دهد که سفیده تخم مرغ تاثیر کمی بر افزایش خطر بیماری‌های قلبی دارد.

در کنار کلسترول پایین، سفیده تخم مرغ حاوی ویتامین‌‌های A، E، B5 و B12 است که برای سلامت پوست و مو لازم و ضروری است. با مصرف روزانه یا هفته‌ای چند مرتبه از سفیده تخم مرغ، از مزایای آن برای پوست، مو و سطح کلسترول خوب خون بهره‌مند شوید.

 بیشتربخوانید:

چند نکته در مورد زرده تخم مرغ

خواص سفیده تخم مرغ: نکاتی که باید بدانید

6- فواید سفیده تخم مرغ برای صورت، زیبایی پوست و سلامت استخوان‌ها با ویتامین D

به دلیل پرورش مرغ در فضای آزاد و زیر نور خورشید، تخم مرغ‌های این حیوان، حاوی ویتامین D زیاد و مناسبی است. به همین دلیل مصرف سفیده تخم مرغ با ویتامین D برای زیبایی پوست، استحکام و تقویت استخوان‌ها و عضلات عالی خواهد بود.

همانطور که در جدول مواد معدنی و ویتامین‌های سفیده تخم مرغ آورده شده است. مصرف دو عدد سفیده تخم مرغ حدود 82 درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین D را تامین خواهد کرد.

در کنار ویتامین D، کلسیم و فسفر موجود در سفیده تخم مرغ، برای حفظ سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها ضروری است. به همین دلیل توصیه می‌شود که از سفیده تخم مرغ در رژیم غذایی افراد با رده سنی مختلف، استفاده کنید.

7- تامین کولین مورد نیاز بدن با مصرف سفیده تخم مرغ

کولین ماده مغذی مهمی است که در کبد ساخته می‌شود. اما از آنجایی که کبد اکثر افراد کولین کافی برای تامین نیازهای روزانه تولید نمی‌کند، این ماده باید از طریق غذایی که می‌خوریم تامین شود.

دلیل مهم بودن کولین این است که به عملکرد طبیعی سلول‌ها و ویتامین‌های گروه B کمک می‌کند. در همین دلیل مصرف کولین برای فعالیت‌های مهمی که ویتامین B انجام می‌دهد مورد نیاز است. این فعالیت‌ها مهم عبارتند از:

رشد مغز و نخاع جنین در دوران بارداری

رشد شناختی در نوزادان

کمک به کاهش زوال شناختی در سالمندان

پس مصرف تخم مرغ، سفیده یا حتی زرده آن برای تامین کولین مورد نیاز بدن ضروری است.

8- خواص سفیده تخم مرغ برای مو با تامین امگا 3 مورد نیاز بدن

همچون ویتامین D، در سفیده تخم مرغ امگا 3 زیادی وجود دارد. به صورت متوسط در 2 عدد تخم مرغ حدود 114 میلی‌گرم امگا 3 وجود دارد. این میزان حدودا 71 تا 120 درصد از نیاز روزانه بدن بزرگسالان به امگا 3 را تامین می‌کند.

 امگا 3 مهمترین اسید چرب اشباع نشده چند گانه است که جزو چربی‌های ضروری به شمار می‌رود. این چربی ضروری نقش مهمی در عملکرد غشای سلولی دارند.

همچنین مصرف میزان مناسب از امگا 3 در سلامت قلب و مغز گرفته تا محافظت از چشمان نقش دارد. پس برای تامین این چربی ضروری، سفیده تخم مرغ را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

خواص سفیده تخم مرغ: نکاتی که باید بدانید

9- فواید سفیده تخم مرغ برای بینایی با آنتی اکسیدان‌های قوی

در سفیده تخم مرغ طیف وسیعی از ویتامین‌ها و مواد معدنی از جمله ویتامین‌های A، E و سلنیوم وجود دارد. این مواد جزو آنتی اکسیدان‌های مهم بدن به شمار می‌روند که در حمایت از موارد زیر نقش دارند:

سلامت چشم

عملکرد شبکیه

کمک به مقابله با دید ضعیف با افزایش سن

همچنین باید اشاره کنیم که تخم مرغ سرشار از آنتی اکسیدان‌های لوتئین و زآگزانتین (lutein and zeaxanthin) است. این دو ماده نقش محافظتی در کاهش خطر برخی بیماری‌های چشمی از جمله آب مروارید و دژنراسیون ماکولای مرتبط با افزایش سن دارند. مطالعات نشان می‌دهد که این آنتی‌اکسیدان‌ها از تخم مرغ بهتر از منابع گیاهی دیگر جذب بدن می‌شوند.

برای داشتن رژیم غذایی سالم و مقوی باید بدانید از کدام مواد غذایی استفاده کنید. زیرا هر ماده غذایی یک سری مواد مغذی دارند که برای فعالیت‌های ضروری بدن لازم خواهند بود. یکی از بهترین مواد غذایی که باید در هر رژیم غذایی، از جمله کاهش یا افزایش وزن و حتی بدنسازی استفاده شود، سفیده تخم مرغ است.

دلیل استفاده از سفیده کالری مناسب، فاقد چربی بودن و داشتن انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی برای بدن است. اما آیا می‌دانید که از سفیده تخم چقدر باید استفاده کنید؟ یا خواص سفیده تخم چیست؟ به همین دلیل نیاز است که برای داشتن رژیم غذایی سالم و مقوی با متخصصین این حوزه مشورت کنید.

مضرات سفیده تخم مرغ چیست؟

برخی افراد به تخم مرغ یا سفیده آن آلرژی دارند. این آلرژی ناشی از آلبومین (نوعی پروتئین) موجود در تخم مرغ است که در سفیده آن وجود دارد. علائم حساسیت به تخم مرغ شامل خارش چشم و آبریزش بینی، کهیر و بثورات پوستی، قرمزی و تورم پوست، درد و گرفتگی معده، اسهال یا یبوست، تهوع و استفراغ، سرفه و علائم شبه آسم است.

خواص سفیده تخم مرغ آب پز چیست؟

سفیده تخم مرغ آب پز به دلیل کالری مناسب، پروتئین با کیفیت بالا و فاقد چربی، برای رژیم غذایی سالم مفید است. مصرف این غذایی ساده که پخت راحتی دارد برای افراد با سنین مختلف، از کودکان تا افراد مسن مناسب خواهد بود.

خواص سفیده تخم مرغ برای لاغری چیست؟

سفیده تخم مرغ کالری مناسب، پروتئین بالا و فاقد چربی است. همچنین مصرف سفیده تخم مرغ به دلیل پروتئین زیاد باعث افزایش احساس سیری خواهد شد. در نتیجه فرد کالری کمتری مصرف می‌کند و روند کاهش وزن سریع‌تر و راحت‌تر طی خواهد شد.

فواید سفیده تخم مرغ برای صورت چیست؟

سفیده تخم مرغ ویتامین‌های A، D، E و K و مواد معدنی سدیم، فولات، سلنیوم، کلسیم، فسفر و منیزیم و چندین ماده دیگر دارد. همه این مواد برای سلامتی، ترمیم سلول‌های پوستی و زیبایی آن ضروری است.

برچسب ها: تخم مرغ، کلسترول، خواص تخم مرغ، سفیده تخم مرغ تعداد بازديد: 84 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز