Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 - 10:37

7
شهریور
رابطه تغذیه با طول عمر افراد

رابطه تغذیه با طول عمر افراد

محققان در یک بررسی در سال ۲۰۱۹ به این نتیجه رسیدند که عوامل خطر غذایی بیشترین نقش را در کاهش طول عمر دارند. بر این اساس مصرف طولانی‌مدت غذای ناسالم، کشیدن سیگار، زندگی بدون تحرک

به نقل از خبرگزاری مهر، دکتر حامد پورآرام؛ عضو هیات علمی گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: محققان در یک بررسی در سال ۲۰۱۹ به این نتیجه رسیدند که عوامل خطر غذایی بیشترین نقش را در کاهش طول عمر دارند. بر این اساس مصرف طولانی‌مدت غذای ناسالم، کشیدن سیگار، زندگی بدون تحرک، سه عامل بسیار اساسی هستند که در نهایت می‌توانند منجر به انواع بیماری‌ها مانند: فشار خون، چربی خون، دیابت و چاقی شوند. در این حال بررسی‌ها نشان داد عوامل خطر غذایی که نسبت به بقیه موارد تأثیر بیشتری دارند، شامل عدم مصرف کافی میوه، عدم مصرف غلات کامل و مصرف بالای سدیم (نمک) هستند. برای یک دوره طولانی مطالعات تغذیه روی تأثیر یک ماده مغذی به تنهایی متمرکز بود (مانند کمبود یک ویتامین و یا یک ماده معدنی). توجیه این مطالعات نیز ساده بود، چون فرضیه مشخصی برای آن وجود داشته و مکانیسم اثر و نتیجه کمبود آن ماده مغذی در بدن قابل رهگیری و معتبر بود. در حقیقت کمبود یک ویتامین یا یک ماده معدنی عوارضی ایجاد خواهد کرد و نتایج محسوس‌تری به دنبال دارد، البته این نتایج توسط مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان مکمل می‌تواند سوء‌تعبیر شود. به طور مثال وقتی مطالعات نشان داد که مصرف ویتامین E با افزایش طول عمر ارتباط دارد، شاهد هجوم مردم به داروخانه‌ها برای خرید این ویتامین بودیم. از آنجا که ما روزانه مجموعه‌ای از مواد غذایی را که بر هم تأثیر می‌گذارند مصرف می‌کنیم، تمرکز محققین روی الگوهای غذایی منعکس شد. یک الگوی غذایی مجموعه‌ای از تمام غذاها و نوشیدنی‌هایی است که فرد به طور معمول می‌خورد و اجزای آن به صورت هم‌افزایی روی سلامت تأثیر می‌گذارند. از این رو الگوهای غذایی به طور کلی نسبت به مواد غذایی و مواد مغذی به تنهایی، پیشگویی‌کننده بهتری از وضعیت سلامت و خطر بیماری‌ها هستند. طبق یک اصل کلی، الگوی غذایی سالم است که مواد مغذی بیشتر را در کالری محدودتر تأمین کند. یک الگوی غذایی سالم می‌تواند سلامت فرد را در هر دوره زندگی تحت تأثیر قرار داده، نه تنها برای حال حاضر فرد، بلکه برای دوره‌های بعدی زندگی و حتی برای نسل‌های آینده مفید باشد.

 بیشتربخوانید:

با خوردن این خوراکی ها از سفید شدن موهایتان جلوگیری کنید

نقش تغذیه و سبک زندگی بر شادابی و سلامت پوست

با این مواد غذایی سالها جوان بمانید

 

 

برچسب ها: تغذیه، رژیم غذایی، چاقی، طول عمر، سلامتی، دیابت، فشار خون، چربی خون تعداد بازديد: 108 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز