Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 - 12:12

6
شهریور
کنترل آلرژی با مواد غذایی

کنترل آلرژی با مواد غذایی

آلرژی فصلی، بیشتر در فصل بهار و تابستان شایع است و زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بیش از حد به مواد حساسیت‌زا مانند گرده گیاهان واکنش نشان می‌دهد و منجر به گرفتگی بینی، عطسه و خارش زیاد می‌شود.

مهنوش صاحبدل؛ رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان اظهار کرد: آلرژی فصلی، بیشتر در فصل بهار و تابستان شایع است و زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بیش از حد به مواد حساسیت‌زا مانند گرده گیاهان واکنش نشان می‌دهد و منجر به گرفتگی بینی، عطسه و خارش زیاد می‌شود. غذاهایی مانند پروبیوتیک‌ها از جمله ماست پروبیوتیک و کفیر می‌توانند در کاهش آلرژی نقش مثبت داشته باشند. زنجبیل نیز به کاهش علائم ناخوشایند آلرژی مانند تورم و تحریک در مجرای بینی و چشم و گلو کمک می‌کند. چای زنجبیلی نیز گزینه خوبی برای این فصل است. در طول فصل آلرژی استفاده از مرکبات مانند پرتقال و لیموترش توصیه شود. استفاده از شربت لیمو یا افزودن آب لیموترش تازه همراه با غذا و سالاد نیز می‌تواند گزینه خوبی باشد. ماده فعال زردچوبه کورکومین، ضد التهاب شناخته شده است و سبب کاهش تورم و تحریک ناشی از آلرژی می‌شود. لیکوپن موجود در گوجه‌فرنگی خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد و سبب سرکوب التهاب می‌شود. لیکوپن در زمان پخت راحت‌تر در بدن جذب می‌شود، بنابراین برای تقویت بیشتر، بهتر است گوجه‌فرنگی پخته شده انتخاب شود. ماهی سالمون و ماهی‌های چرب به ویژه امگا ۳ موجود در ماهی می‌تواند مقاومت انسان را در برابر آلرژی بهبود بخشد. یک مطالعه جدید نشان داده که امگا ۳ به کاهش باریک شدن راه‌های هوایی کمک می‌کند. وی عنوان کرد: کوئرستین موجود در پیاز نیز به عنوان یک آنتی‌هیستامین طبیعی عمل می‌کند و علائم آلرژی فصلی را کاهش می‌دهد. پیاز قرمز بیشترین غلظت کوئرستین را دارد و پس از آن پیاز سفید و پیازچه در مرحله بعد قرار دارند. پخت و پز، محتوای کوئرستین پیاز را کاهش می‌دهد، بنابراین برای تأثیر حداکثری باید به صورت خام مصرف شود.

بیشتربخوانید:

آلرژی بهاره و راهکارهای تغذیه‌ای

توصیه های تغذیه ای در آلرژی (2)

خارش و آلرژی شدید؛ ارمغان مصرف ۹ ماده غذایی

آلرژی به بادمجان ؛ از علت تا درمان

 

 

برچسب ها: آلرژی، آلرژی فصلی، آلرژی غذایی، حساسیت، کهیر، علائم آلرژی، مواد غذایی، سیستم ایمنی بدن، اگزما، خارش تعداد بازديد: 197 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز