Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 03:24

2
آذر
این میوه عملکرد قلب و عروق را تقویت می‌کند

این میوه عملکرد قلب و عروق را تقویت می‌کند

 مرکبات از مفیدترین میوه‌ها برای بدن به شمار می‌روند. در حال حاضر می‌دانید که مرکبات (پرتقال، لیمو، نارنگی، لیمو و گریپ فروت) یک منبع عالی از ویتامین C. هستند و سیستم ایمنی را تقویت می‌کنند.

ممکن است مرکبات در نظرتان جزو میوه‌های معمولی باشند، اما در حقیقت یک منبع مفید برای تغذیه‌ای سالم هستند. ویتامین C. و آنتی اکسیدان‌ها دو خاصیت قدرتمند در لیمو هستند که مزایای فراوانی برای سلامتی فراهم می‌کنند.

مرکبات از مفیدترین میوه‌ها برای بدن به شمار می‌روند. در حال حاضر می‌دانید که مرکبات (پرتقال، لیمو، نارنگی، لیمو و گریپ فروت) یک منبع عالی از ویتامین C. هستند و سیستم ایمنی را تقویت می‌کنند. به همین دلیل است که بسیاری از مردم از این میوه‌ها در طول فصل سرما و هنگام سرماخوردگی استفاده می‌کنند. اما مرکبات بسیاری خواص درمانی قابل توجه دیگر هم دارند. این میوه‌های رنگارنگ آبدار سرشار از مواد مغذی خوب برای بدن هستند. در واقع لیمو می‌تواند موجب تقویت سیستم ایمنی، افزایش جذب آهن، کاهش وزن، جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه، بهبود سلامت قلب باشد و حتی در مبارزه با سرطان مفید عمل کند. یکی از بهترین میوه‌هایی که به طور گسترده در دسترس است و به سادگی می‌توانید به رژیم غذایی تان بی افزایید و سلامتی خود را ارتقا ببخشید.

بیشتربخوانید:

خواص اعجاب انگیز لیموترش برای بدن

 

 

 

مزایا لیمو
• بهبود سلامت قلب
• مبارزه با سرطان
• کاهش وزن
• تقویت سیستم ایمنی
• کمک به پیشگیری از تشکیل سنگ کلیه
• افزایش جذب آهن

بهبود سلامت قلب

بیماری‌های قلبی یک مشکل عمده در سراسر جهان هستند. به عنوان یکی از دلایل اصلی مرگ و میر افراد در سراسر جهان شناخته می‌شوند (۳۱.۵ درصد در سال ۲۰۱۳).

مطالعات نشان می‌دهند که مصرف لیمو باعث کاهش برخی عوامل بروز بیماری‌های قلبی می‌شود و ممکن است باعث تقویت عملکرد قلب و عروق نیز شود. به عنوان مثال، یک مطالعه حیوانی در ایران نشان می‌دهد که درمان خرگوش با آب لیمو باعث تقویت روند بهبودی در انسداد رگ‌ها شد. لیموها سرشار از ویتامین C.، یک ماده مغذی مهم هستند که از بدن در برابر بیماری‌های قلبی محافظت می‌کند. یک مطالعه منتشر شده در مجله Annals of Internal Medicine به بررسی رژیم سالانه ۱۲۶،۳۹۹ بزرگسال در طول یک دوره ۸ تا ۱۴ ساله پرداخته بود، پژوهشگران تحقیق دریافتند مصرف میوه‌ها و سبزیجات با کاهش ۴ درصدی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی همراه است. محققان همچنین خاطر نشان کردند که سبزیجات برگ سبز و میوه‌ها غنی از ویتامین C. بیشترین تاثیر را بر سلامت قلب دارند. برای به دست آوردن بهترین نتایج در رابطه با سلامت قلب، لیمو را به عنوان بخشی از رژیم غذایی خود قرار دهید.

بیشتربخوانید:

این میوه خواص درمانی بی‌نظیری دارد

 

 

 

کمک به مقابله با سرطان

یکی از مهم‌ترین مزایای سلامتی مرکبات، توانایی بالا آن‌ها در مقابله با سلول‌های سرطانی است. این به این دلیل است که لیموها سرشار از آنتی اکسیدان هستند، ترکیباتی که با رادیکال‌های آزاد مضر که باعث آسیب سلولی و بیماری مزمن شوند، مقابله می‌کنند. لیمو حاوی مواد شیمیایی بسیار قوی است، از جمله فلانوئیدها و تریپنوئیدها است.

تعدادی از ترکیبات موجود در لیموها به عنوان خواص قوی ضد سرطان شناخته می‌شوند. در آزمایش آزمایشگاهی که در Plant Medica منتشر شد، یک ترکیب خاص که از عصاره لیمو جدا شده بود مشخص کرد که رشد سلول‌های سرطانی روده بزرگ را به میزان ۶۷ درصد پس از ۷۲ ساعت می‌تواند متوقف کند. مطالعات آزمایشگاهی دیگر نشان داده است مصرف لیمو ممکن است در مقابله با سرطان پستان و پانکراس نیز موثر باشد.

کاهش وزن

بسیاری از افراد ممکن است از یک لیوان آب خنک طعم دار شده با آب لیمو بسیار لذت ببرند. اما آیا می‌دانستید کاهش وزن به کمک لیمو می‌تواند امکان پذیر باشد؟ اگر به طور مرتب نوشابه و نوشیدنی‌های گاز دار می‌نوشید بهتر است ترکیب آب لیمو و آب را جایگزین آن کنید. به عنوان مثال، یک کوکا کولا حاوی ۱۷۵ کالری، ۳۵ گرم کربو هیدرات و ۳۳ گرم شکر و علاوه بر تمامی این‌ها بدون هیچ ارزش غذایی است. از سوی دیگر، آب بدون کالری، کربو هیدرات و قند است و تنها ۲۰ کالری و ۷ گرم کربو هیدرات در عصاره لیمو وجود دارد. مصرف روزانه یک لیوان آب طعم دار شده با لیمو می‌تواند به از دست دادن ۱۲ پوند وزن در طول یک سال کمک بسیاری کند. لیمو را به یک رژیم غذایی سرشار از سبزیجات و میوه روزانه خود اضافه کنید و چندین بار در هفته ورزش کنید تا بهترین نتیجه‌ها را دریافت کنید.

 

بیشتربخوانید:

خوردن نارنگی برای این افراد خطرناک است

این میوه عملکرد قلب و عروق را تقویت می‌کند

افزایش سیستم ایمنی

لیمو منبع عالی ویتامین C. است. در واقع یک عدد لیمو می‌تواند یک سوم نیازهای ویتامین C. شما را برای تمام روز تامین کند. دریافت ویتامین C. کافی در رژیم غذایی، برای جنبه‌های متفاوتی از سلامت مهم است و برای تقویت سیستم ایمنی بسیار حائز اهمیت است.

یک بررسی منتشر شده در نشریه Annals of Nutrition & Metabolism درباره ارتباط نزدیک بین ویتامین C. و کاهش مدت و شدت عفونت‌های دستگاه تنفسی می‌نویسد و بیان می‌کند که دریافت روزانه ویتامین C. می‌تواند به پیشگیری و بهبود علائم مالاریا، اسهال و ذات الریه کمک کند. لیمو همچنین حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان است. این ترکیبات مفید موجب بهبود عملکرد سیستم ایمنی و خنثی سازی رادیکال‌های مضر می‌شود و از بدن در برابر عفونت‌ها محافظت می‌کند. برخی دیگر از تقویت کننده‌های طبیعی سیستم ایمنی شامل، آقطی، زنجبیل، جین سینگ و پونه می‌شود.

جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه

مصرف روزانه لیمو در رژیم غذایی، یکی از ساده‌ترین روش‌های مفید برای جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه است. لیمو حاوی مقادیر کافی از اسید سیتریک است، اسیدی که می‌تواند به افزایش میزان سیترات و حجم ادرار کمک کند و مانع تشکیل سنگ کلیه شود.

اگرچه تحقیقات محدودی درباره اثرات لیمو بر روی سنگ کلیه وجود دارد، اما تحقیقات فراوانی هستند که اثرات اسید سیتریک درباره پیشگیری از تشکیل سنگ کلیه را نشان می‌دهند. به عنوان مثال مطالعه‌ای که در درمان بیماران مبتلا به سنگ کلیه با مصرف روزانه لیموناد در دوره‌ای چهار ساله نشان داد، که به طور متوسط باعث کاهش ۰.۱۳ درصدی در سال می‌شود. همچنین با افزایش میزان مصرف مایعات روزانه و مواد غذایی غنی از منیزیم مانع تشکیل سنگ کلیه شوید.

افزایش جذب آهن

آهن ازجمله مواد معدنی و الکترولیت‌هایی است که برای بدن اهمیت زیادی دارد و به دلیل همین اهمیت ویژه آن در فعالیت‌های استقامتی و همچنین برای زنان ورزشکار به ویژه در دوران عادات ماهیانه دارد، اهمیت ویژه‌ای دارد.

در حالت طبیعی، مقدار آهن موجود در بدن در حدود ۴ تا ۵ گرم تخمین زده شده است که ۷۵ درصد آن در هموگلوبین و میوگلوبین، ۹ درصد به فرم عامل انتقال آهن، یعنی ترانسفرین، یا به شکل ترکیبی در ساختمان برخی از آنزیم‌ها (سیتوکروم ها) وجود دارد و ۱۶ درصد باقی مانده به صورت فریتین و هموسیدرین در داخل بافت‌های بدن ذخیره شده است. کمبود این ماده معدنی می‌تواند منجر به کم خونی و فقر آهن شود و علائمی مانند، سر گیجه، ناخن‌های شکننده، ریزش مو و خستگی را به همراه داشته باشد. گروه‌های متعددی از افراد در معرض خطر ابتلا به کم خونی قرار دارند. به عنوان مثال، گیاهخواران، این دسته از افراد بدن شان جذب خوبی از آهن ندارد و خطر ابتلای آنان به فقر آهن در مقایسه با دیگر افراد بسیار بالاتر است.

ویتامین C. موجود در لیمو می‌تواند به افزایش جذب آهن و مانع ابتلا به کم خونی شود. در واقع یک مطالعه منتشر شده در مجله American Journal of Clinical Nutrition نشان می‌دهد مصرف ۱۰۰ میلی گرم ویتامین C. به همراه وعده غذایی جذب آهن را تا ۶۷ درصد افزایش می‌دهد. برای به حداکثر رساندن جذب آهن، کافی است به وعده غذایی که حاوی ترکیبات خوبی از غذاهای غنی از آهن مانند گوشت، عدس و اسفناج هستند مقداری عصاره لیمو اضافه کنید.

یک لیمو حاوی تقریبا:
• ۲۰ کالری
• ۷ گرم کربو هیدرات
• ۰.۵ گرم پروتئین
• ۰.۱ گرم چربی
• ۱.۹ گرم فیبر رژیمی
• ۱۹.۵ میلی گرم ویتامین C. • ۲۲.۱ میلی گرم کلسیم
• ۰.۴ میلی گرم آهن
• ۶۸.۳ میلی گرم پتاسیم

علاوه بر مواردی که در بالا ذکر شد، لیمو همچنین حاوی مقدار کمی ویتامین A.، ویتامین E.، ویتامین K.، مس، منیزیم و فسفر است. با توجه به شباهت‌های زیاد آن‌ها در طعم و خواص، آسان است بدانید بسیاری از مردم عصاره این دو میوه مرکب را با یکدیگر مخلوط می‌کنند. هر دو حاوی مقدار زیادی ویتامین C. و آنتی اکسیدان هستند، مزایای مشابهی برای سلامتی ارائه می‌دهند و هر دو عطر و طعم فوق العاده‌ای دارند. با این حال تفاوت‌های ظاهری قابل توجهی دارند، لیمو ترش‌ها معمولا کوچکتر و سبزتر هستند در حالی که لیمو شیرین به رنگ زرد روشن و ابعاد بزرگ تری دارند.

برچسب ها: سرطان، سنگ کلیه، لاغری، سرماخوردگی، کلیه، بیماری قلبی، مرکبات، ویتامین c، لیمو، پرتقال، نارنگی، تقویت سیتم ایمنی بدن تعداد بازديد: 124 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز