Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 17:19

1
آذر
خوردن نمک زیاد چه بلایی سرتان می‌آورد

خوردن نمک زیاد چه بلایی سرتان می‌آورد

مصرف زیاد نمک باعث افزایش استرس در بدن می‌شود.

نتایج یک مطالعه جدید دانشگاه ادینبورگ انگلستان نشان داد مصرف بیش از حد مواد غذایی شور می‌تواند منجر به افزایش سطح استرس شود.

محققان دریافتند زمانی که موش‌ها با رژیم‌ غذایی پرنمک تغذیه می‌شوند، سطح هورمون استرس ۷۵ درصد افزایش می‌یابد.

کارشناسان امیدوارند یافته‌های آن‌ها بازنگری در سیاست‌های بهداشت عمومی در مورد مصرف نمک را تشویق کند که در نهایت می‌تواند تولیدکنندگان را به کاهش میزان سدیم در مواد غذایی فرآوری شده سوق دهد.

در حالی که انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند که بزرگسالان باید کمتر از چهار گرم نمک در روز مصرف کنند، اکثر مردم بیش از ۲ برابر این مقدار را به‌ طور منظم مصرف می‌کنند.

محققان افزودند: مصرف زیاد نمک باعث بیماری‌های قلبی‌ و عروقی می‌شود و ممکن است در ابتلاء به بیماری‌های خودایمنی، برخی سرطان‌ها و اختلالات شناختی موثر باشد.

خطرات سلامتی ناشی از مصرف بیش از حد نمک به خوبی ثابت شده اما تاثیرات مهم آن بر رفتار افراد نامشخص باقی مانده است. برای بررسی کارشناسان روی موش‌هایی تمرکز کردند که از رژیم‌ غذایی پرنمک تغذیه می‌شدند و با آنچه بیشتر انسان‌ها مصرف می‌کنند، قابل مقایسه بود.

بیشتربخوانید:

مصرف زیاد نمک در سالمندان و عوارض آن

 

 

نتایج نشان داد رژیم‌ غذایی نمکی باعث افزایش سطح هورمون استرس در بین موش‌ها و ۲ برابر شدن پاسخ هورمونی آن‌ها به استرس محیطی شد. علاوه بر این مصرف زیاد نمک باعث افزایش فعالیت ژن‌هایی می‌شود که پروتئین‌هایی در مغز تولید و نحوه واکنش بدن به استرس را کنترل می‌کنند.

کارشناسان عنوان کردند که مطالعات بیشتری در حال انجام است تا بررسی شود که آیا نمک اضافی منجر به تغییرات رفتاری دیگری مانند اضطراب و پرخاشگری می شود یا خیر.

پروفسور متیو بیلی گفت: درک اینکه چگونه غذای پرنمک سلامت روان ما را تغییر می‌دهد گام مهمی برای بهبود سلامتی است. ما می‌دانیم که خوردن نمک زیاد به قلب، رگ‌های خونی و کلیه‌های ما آسیب می‌رساند. این مطالعه اکنون به ما می‌گوید که نمک زیاد در غذای ما نحوه مدیریت استرس مغز را نیز تغییر می‌دهد.

 بیشتربخوانید:

نکته های باریک‌تر از مو در مورد فشار خون

 

 

 

برچسب ها: رژیم غذایی، نمک، استرس، سرطان، فشار خون، بیماری قلبی، بیماری خودایمنی تعداد بازديد: 103 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز