Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 23:43

8
دی
مصرف زیاد نمک در سالمندان و عوارض آن

مصرف زیاد نمک در سالمندان و عوارض آن

مصرف بیش از حد نمک برای افراد به ویژه سالمندان مضرات زیادی به همراه دارد مانند پوکی استخوان،فشار خون بالا و...

به گزارش خراسان : یکی از مهم‌ترین عوارضی که خوردن این ماده خوراکی با خود به دنبال دارد، بالا رفتن فشار خون است. فشار خون بالا به‌مرور روی دیگر قسمت‌های بدن تاثیر منفی می گذارد و می‌تواند منجر به سکته قلبی یا مغزی در سالمندان شود.

 

 ایجاد پوکی استخوان

کلسیم یکی از عناصر ضروری بدن است که به‌طور مستقیم روی استخوان‌سازی اثر می‌گذارد. اگر به هر دلیلی بدن به اندازه کافی کلسیم دریافت نکند، مشکلات زیادی از جمله پوکی استخوان گریبان گیرش می‌شود. مصرف زیاد نمک باعث دفع کلسیم و بروز مشکلات اسکلتی می‌شود.

بیشتربخوانید:

چرا دوران کرونا باید قهوه بنوشیم؟

راه های فاصله گرفتن سالمندان از افسردگی

 


 بروز سرطان معده

یکی دیگر از عوارض مصرف غذاهای شور، عفونت هلیکوباکترپیلوری است که باعث آسیب رسیدن به مخاط معده می‌شود. اگر این آسیب ادامه‌دار شود موجب از بین رفتن مخاط معده و زمینه‌ساز ابتلای شخص به سرطان معده می‌شود.

 ایجاد بیماری‌های کلیوی

هرچقدر که نمک بیشتری مصرف شود، کلیه‌ها مجبور هستند بیشتر کار کنند تا بدن را سم‌زدایی کنند که باعث می‌شود کلیه‌ها زودتر از زمان موعد پیر شوند. همچنین مصرف نمک باعث ساخته شدن سنگ در کلیه‌ها می‌شود.

 دیگر بیماری‌ها

مصرف بیش از اندازه نمک باعث بروز بیماری‌های دیگری از قبیل آسم، افزایش وزن، ورم کردن اعضا، تشدید زخم معده، سوزش سر دل، مشکلات عروقی، بزرگ شدن قلب و کم‌آبی بدن می‌شود.

 بیشتربخوانید:

نکته های باریک‌تر از مو در مورد فشار خون

 

 

 مقدار مجاز مصرف نمک

بدن هر فرد بالغ روزانه به ۲ تا۵/۲گرم سدیم نیاز دارد که با مصرف ۵  تا ۶ گرم نمک (یک قاشق چای‌خوری)، می‌توان آن را تامین کرد. البته منظور این نیست که روزانه یک قاشق چای‌خوری نمک مصرف شود، چرا که برخی از مواد خوراکی مانند سبزیجات، گوشت، نان، فست فودها و...  دارای نمک هستند. در افراد بالای ۷۰ سال این مقدار به۲/۱ تا ۳/۲ گرم در روز کاهش می‌یابد.

برچسب ها: رژیم غذایی، نمک، سالمندان، سنگ کلیه، فشار خون تعداد بازديد: 288 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز