Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 07:34

5
شهریور
آلوبخارا یا آلوی برقانی

آلوبخارا یا آلوی برقانی

این نوع آلو در واقع همان آلو تازه است، كه با هسته خشك شده است. در حال حاضر 70 درصد این نوع آلو در کالیفرنیای آمریکا تولید می‌شود. این آلو منبع غنی فیبر است و به عنوان ملین از آن استفاده می‌شود.

د‌کتر آزاده نجارزاده : متخصص تغذیه و رژیم درمانی ؛ دانشیار گروه تغذیه، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد

 

تحریریه زندگی آنلاین : این نوع آلو در واقع همان آلو تازه است، كه با هسته خشك شده است. در حال حاضر 70 درصد این نوع آلو در کالیفرنیای آمریکا تولید می‌شود. این آلو منبع غنی فیبر است و به عنوان ملین از آن استفاده می‌شود.آلو برقانی تامین کننده بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی است. ضمنا کاروتن موجود در آلو در طی خشک شدن از بین نمی‌رود، بنابراین با مصرف آن می‌توان مقادیر با ارزشی از این آنتی اکسیدان را به رژیم غذایی افزود.

 بیشتربخوانید:

خواص شگفت انگیز آلو بخارا

 

فوائد كلیدی 

کمک به درمان و پیشگیری از یبوست

کمک به پیشگیری از كم خونی ناشی از فقر آهن

كمك به درمان فشار خون بالا

کاهش چربی مصرفی در غذاها

 

كنسرو آب آلو        خشك      مواد مغذی كلیدی هر 100 گرم (خام)

79        160      كالری

2/0       5/0       چربی  (g)

20        38        كربوهیدرات (g)

2          7          فیبر  (g)

5/1       4          فیبر محلول (g)

340      860      پتاسیم (mg)

2          3          آهن (mg)

26        38        كلسیم (mg)

140      155      بتاكاروتن  (mcg)

-           3          سلنیوم  (mcg)

 

چه مقدار مصرف كنیم؟

 هر 100گرم آلو برقانی تامین كننده 33% از فیبر مورد نیاز بالغین می‌باشد.

 هر 100 گرم آلو برقانی تامین كننده 20% از نیاز روزانه آهن زنان است.

 بیشتربخوانید:

ارزش‌غذایی انجیر

 

 

 

 طرز تهیه و مصرف

 در تهیه انواع خوراك‌های گوشتی و سوپ استفاده می‌شود.

 می‌توان آن را همراه با غلات صبحانه و كیك صبحانه مصرف نمود.

 از پوره آلو می‌توان به عنوان جایگزین روغن در تهیه برخی كیك‌ها و نان‌ها استفاده كرد.

 

معمولا از 5/3 كیلوگرم آلو تازه برای تهیه 1 كیلوگرم آلو خشك استفاده می‌شود. كاروتن موجود در پوسته آلو در طی فرآیند خشك شدن حفظ می شود.

بنابراین آلوبخارا منبع با ارزش این آنتی آكسیدان در رژیم غذایی است.

 

ویژگی‌های شفابخشی

مصارف سنتی

در طب سنتی چینی از آب آلو  گرم یا ولرم به عنوان اكسیری فرح بخش برای سم زدایی بدن از مواد زائد خصوصا به هنگام صبح استفاده می‌شود. ژاپنی‌ها معتقدند مصرف آلو به  انسان زیبایی می‌بخشد. در غرب هم قرن‌هاست كه مصرف آلو و آب آلو برای درمان یبوست توصیه می‌شود.

 بیشتربخوانید:

آلو چه تاثیری روی سلامت سالمندان دارد؟

 

 

فواید خاص

یبوست

 آلوی تازه، خشك و نیمه‌خشک با افزودن سرعت حركت مدفوع در روده بزرگ به پیشگیری و درمان یبوست كمك می‌كنند. این اثر مربوط به فیبر موجود در آلو است. فیبر منبع غذایی خوبی برای باكتری‌های روده بزرگ محسوب می‌شود و  این باكتری‌ها با تخمیر فیبر باعث افزودن حجم مدفوع می‌شوند و در نتیجه عضلات دیواره روده حجم مدفوع بیشتری را به حركت در می‌آورند و  نهایتا مواد دفعی را با سرعت و قدرت بیشتری به سمت بیرون دفع می کنند.  همچنین آلو و آب آلو حاوی ماده ملینی به نام هیدروكسی فنیل ایساتین1  هستند كه عضلات صاف دیواره روده را مستقیماً تحریك می‌كنند. این تحریك نیز مجددا باعث افزایش سرعت حركت مدفوع می‌شود. بعلاوه 100 گرم آلوبخارا حاوی 10 گرم سوربیتول است كه خاصیت ملینی دارد.

كم خونی ناشی از فقر آهن

 از آنجایی كه هر 100 گرم آلو بخارا تامین کننده 3میلی‌گرم آهن غیر هم (صفحه 160) است، مصرف منظم آن برای افرادی كه فاقد ذخایر كافی آهن هستند، خصوصا گیاهخواران و افرادی كه به مقدار كافی گوشت مصرف نمی‌كنند توصیه می‌شود. کمبود آهن می‌تواند نهایتاً به کم خونی بیانجامد که با علائمی چون خستگی شدید و عدم تمرکز همراه است.

فشار خون بالا

 مصرف منظم آلو به حفظ سطح طبیعی فشار خون کمک می‌کند. زیرا آلو برقانی منبع غنی پتاسیم است و به تامین 3500 میلی‌گرم پتاسیم مورد نیاز روزانه کمک می‌کند. دریافت مقدار مناسب پتاسیم به حفظ تعادل مایعات در بدن نیز کمک می‌کند.

مشکل اضافه وزن

می‌توان از پوره آلو به جای  بخشی از کره یا مارگارین مورد نیاز در تهیه برخی کیک‌ها و شیرینی‌های میوه‌ای، کیک هویج و غیره استفاده نمود. در این صورت افرادی که باید از رژیم‌های کم چربی استفاده کنند و در عین حال تمایل به مصرف شیرینی هم دارند می‌توانند از این نوع شیرینی‌ها که با پوره آلو تهیه می‌شوند، استفاده کنند.

 

 

برچسب ها: رژیم غذایی، طب سنتی، درمان یبوست، فشار خون بالا، خواص آلو، یبوست، آلو بخارا، كم خونی، آلو، د‌کتر آزاده نجارزاده، آلو خشک تعداد بازديد: 202 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز