Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 14:46

15
مهر
ارزش‌غذایی انجیر

ارزش‌غذایی انجیر

انجیر یکی از قدیمی‌ترین میوه‌هایی است که سابقه مصرف آن به 7800 سال قبل از میلاد مسیح بر می گردد. در کتب الهی نیز به این میوه اشاره خاص شده است. قرن‌ها است که از انجیر به عنوان ملین استفاده می‌شود.

د‌کتر لاد‌ن گیاهی : متخصص تغذیه - عضو هیئت علمی پژوهشگاه ابن‌سینا

 

تحریریه زندگی آنلاین : انجیر یکی از قدیمی‌ترین میوه‌هایی است که سابقه مصرف آن به 7800 سال قبل از میلاد مسیح بر می گردد. در کتب الهی نیز به این میوه اشاره خاص شده است. قرن‌ها است که از انجیر به عنوان ملین استفاده می‌شود. ارزش غذایی انواع تازه، خشک و نیمه خشک انجیر با یکدیگر تفاوت دارند. انجیر خشک و نیمه‌خشک از منابع خیلی خوب آهن و پتاسیم هستند.

 

 

ویژگی‌های غذایی

 چه مقدار مصرف کنیم؟

2 عدد انـجیر تازه حدود 110 گرم وزن دارد که این مقدار منبع مفیدی از الیاف گیاهی است بطوریکه 11 درصد از نیاز روزانه فرد را تامین می‌کند.

 انجـیر خشک و نیمه‌خشک منبع غنی کلسیم هستند، انجیر خشک می‌تواند21 % از کلسیم  مورد نیاز روزانه توصیه شده زنان را تامین ‌کند.

 

بیشتربخوانید:

آشنایی با مضرات و خواص زردک

 

 

  انتخاب و نگهداری

انجیر تازه باید نرم، گوشت دار و شیرین باشد و می‌توان آن را برای چند روز در یخچال نگهداری کرد. انجیر خشک را از جای مطمئن تهیه کنید و می‌توانید آن را تا یک ماه در ظروف در دار و دور از هوا نگهداری کنید.

 

 طرز تهیه و مصرف

 انجیر را می‌توان پخت و کاراملیزه کرد و برای تهیه تارت انجیر و بستنی از آن استفاده نمود.

 

مصارف سنتی

در طب سنتی چینی از انجیر برای برطرف کردن مسمومیت و درمان سوختگی استفاده می‌شود. انجیر یکی از بهترین میوه‌های قلیایی است و از اینرو به حفظ تعادل اسیدی بدن، که به دنبال مصرف گوشت و غذاهای فرایند شده افزایش می‌یابد،کمک می‌کند.

اطبای چینی خوردن سوپ انجیر را برای درمان آسم و گلودرد  توصیه می‌کنند. در ضمن مالیدن انجـیر تازه به لثه‌ها باعث بهبود دندان درد می‌شود. از شیره انجیر برای درمان زگیل استفاده می‌شود.

گیاه‌شناسان غربی از جوشانده انجیر برای درمان سرماخوردگی و خروج خلط از مجرای تنفسی استفاده می‌کنند. مصرف شربت انجیر برای درمان کندی حرکات روده و پیشگیری از یبوست توصیه می‌شود.

 

بیشتر بخوانید:

باخواص جادویی تخم خرفه آشنا شوید!

 

 

 فواید خاص

  یبوست

 علی رغم اینکه تحقیقات اندکی بر روی نقش انجیر در درمان یبوست صورت گرفته است بسیاری از پزشکان معتقدند که انجیر حرکات موجی (پریستالتیک) روده بزرگ را افزایش می‌دهد و معمولاً از آن برای درمان یبوست به ویژه در مورد کودکان که به ملین‌های خفیف نیاز دارند استفاده می‌کنند.

 

 کم‌خونی

انجیر خشک و نیمه خشک دارای مقداری آهن هستند. از آنجا که دریافت کافی آهن برای تولید هموگلوبین خون ضروری است و عملاً زنان فاقد ذخیره آهن هستند بنابراین، مصرف آن در زمان قاعدگی و بارداری که نیاز آهن در این افراد افزایش می‌یابد، توصیه می‌گردد.

 آهن موجود در انجیر از نوع آهن غیر هم است که به جذب آهن هم کمک می‌کند. 

استفاده از منابع ویتامین C همراه با انجیر به منظور افزایش جذب آهن موجود در انجیر توصیه می‌شود. انجیر خشک و نیمه خشک میان‌وعده‌های مناسبی برای دختران نوجوان مخصوصاً گیاهخواران در جهت افزودن آهن دریافتی است.

 

 بیشتر بخوانید:

آشنایی با خواص و مضرات رازیانه

 

 

 

پوکی استخوان

 همان طور که گفته شد انـجیر خشک و نیمه خشک از منابع عالی کلسیم محسوب می‌شوند. انجیر برای دختران نوجوان گیاهخوار که از خوردن محصولات لبنی اجتناب می‌کنند بسیار مفید است.

چنانچه دریافت کلسیم در دوران نوجوانی کافی نباشد، توده استخوانی مطلوبی تشکیل نمی‌شود و فرد نسبت به شکستگی استخوان در سال‌های بعدی زندگی و ابتلا به پوکی استخوان آسیب‌پذیر می‌شود.

 

فوائد کلیدی

 مفید برای رفع یبوست و ایجاد حرکات منظم روده

 کمک به کاهش کم‌خونی

 موثر در پیشگــیری از پوکی‌استخوان

 

برچسب ها: خواص انجیر، انجیر، پوکی استخوان، کم خونی، یبوست، طبع انجیر، د‌کتر لاد‌ن گیاهی تعداد بازديد: 323 تعداد نظرات: 1

نظرات

  • بخصوص خواباندن تعدادی از آن در مقداری شیر در طول شب درون یخچال ...و مصرفش در صبح گفته میشه برای نرمی و ناهنجاری های سرفه و گلودرد تاثیر خوبی داره ...تشکر از مطلب خوبتون .

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز