Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 12:25

12
بهمن
۸ مورد از مضرترین غذا‌ها برای سلامتی را بشناسید

۸ مورد از مضرترین غذا‌ها برای سلامتی را بشناسید

یک متخصص تغذیه می‌گوید: احتمال این که اشخاصی که گوشت فرآوری شده زیادی مصرف می‌کنند، دچار فشار خون، بیماری قلبی و بیماری مزمن انسدادی ریه شوند بالا است.

به گزارش روزیاتو  - اگر می‌خواهید زندگی سالم تری داشته باشید باید دور یک سری از غذا‌ها را خط بکشید؛ این غذا‌ها از جمله‌ مضرترین غذا‌ها برای سلامتی هستند.

۱- غذای سرخ کرده

آنجلا لاگو، متخصص تغذیه، می‌گوید که غذا‌های سرخ کرده از جمله مضرترین غذا‌ها برای سلامتی بوده و نباید قوت غالب هیچکس باشد. غذا‌های سرخ کرده، چربی، نمک و کالری بیشتری دارند که همگی برای سلامتی قلب مضر هستند و همچنین می‌توانند باعث چاقی مفرط شوند.

۲- چیپس

آندره‌آ پُل، پزشک و مشاور تغذیه می‌گوید که چیپس سیب زمینی به چند دلیل ناسالم است: «مواد مغذی شان پایین و چربی و سدیم شان بالاست. اشخاصی که سلامتی شان برایشان اهمیت دارد باید از چیپس دوری کنند.»

بیشتربخوانید:

مواد غذایی ضد خستگی را بشناسید

 

 

۳- شکر افزوده

اگر در قسمت اطلاعات غذایی، «شکر افزوده» به چشم تان خورد، قید آن غذا را بزنید. آندره‌آ پل می‌گوید: «ارزش غذایی شکر افزوده صفر است و در تحقیقات پزشکی مشخص شده که خطر چاقی مفرط و بیماری‌های مرتبط با سوخت و ساز را افزایش می‌دهد.»

او ادامه می‌دهد: «می توانید شکر افزوده را با میوه یا شیره که شاخص قند پایین تری دارد و دارای مواد مغذی است، جایگزین کنید.»

۴- روغن‌های فرآوری شده

آریکا هوشایت، متخصص تغذیه Paloma Health می‌گوید: «روغن‌های فرآوری شده نظیر روغن هسته انگور، سویا، کانولا برای سلامت مضر هستند و باید از آن‌ها دوری کرد. این بدین خاطر است که در حین فرآوری، تحت حرارت‌های بسیار بالا قرار می‌گیرند و این کار روغن‌ها را اکسیده می‌کند.»

باید سعی کنید کمتر از این نوع روغن‌ها استفاده کنید و در عوض از میوه و سبزیجات استفاده کنید چرا که سرشار از آنتی اکسیدان هستند.

۵- چربی‌های هیدروژنه

این دسته از چربی‌ها در بسیاری از غذا‌های بسته بندی شده و فست فود‌ها وجود دارند. پُل می‌گوید: «پژوهش‌ها نشان داده که چربی‌های هیدروژنه نرخ مرگ و میر را افزایش می‌دهند. این چربی‌ها هیچ مزه‌ای به مواد غذایی اضافه نمی‌کنند و تنها هزینه‌ها را برای تولیدکننده کاهش می‌دهند. مثلاً بعضی برند‌های کره بادامی زمینی متاسفانه حاوی این نوع چربی‌ها هستند.»

۶- کربوهیدرات تصفیه شده

کربوهیدرات تصفیه شده شامل نان سفید، برنج سفید، پاستا، شیرینی، پیتزا و خیلی چیز‌های دیگر می‌شود. این اقلام خوراکی دارای شکر بالا بوده و باعث چاقی می‌شوند. محصولات غلات فرآوری و تصفیه شده اغلب خالی از فیبر بوده و بر سلامت روده تاثیر منفی می‌گذارند.

بیشتر بخوانید:

تقویت سیستم ایمنی با تغذیه مطلوب

 

 

۷- سوسیس برای صبحانه

مصرف گوشت فرآوری شده با بیماری قلبی کرونری (CHD) رابطه مستقیم دارد. ریزان شالی، پزشک و متخصص تغذیه مراجعانش را ترغیب می‌کند که هر نوع گوشت فرآوری شده را از رژیم غذایی خود حذف کنند، به خصوص از وعده‌ی صبحانه.

۸- گوشت فرآوری شده

باید از سوسیس، هات داگ، سوسیس و کالباس بالونی، گوشت گاو خشک شده، پپرونی و چیز‌هایی از این قبیل تا حد امکان پرهیز کرد چرا که این غذا‌ها از مضرترین غذا‌ها به حساب می‌آیند. لاگو می‌گوید: «سازمان جهانی بهداشت گوشت فرآوری شده را به عنوان یکی از مهم‌ترین عاملان کارسینوژن یعنی سرطان زا معرفی کرده است.»

او ادامه می‌دهد: «مطالعات نشان داده است که احتمال این که اشخاصی که گوشت فرآوری شده زیادی مصرف می‌کنند، دچار فشار خون، بیماری قلبی و بیماری مزمن انسدادی ریه شوند بالاست.»

برچسب ها: روغن، فست فود، شکر، مواد غذایی، چیپس، کربوهیدرات، مواد غذایی مضر تعداد بازديد: 313 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز