Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 12:28

15
آذر
نمک آبی چه خاصیت‌هایی دارد؟

نمک آبی چه خاصیت‌هایی دارد؟

نمک آبی که در جهان به «Persian blue salt» معروف است، کیلویی یک میلیون تومان قیمت دارد.

به گزارش خراسان ، خیلی‌ها نمی‌دانند در کنار پسته، زعفران، فرش، خاویار و ... که در جهان شهرت زیادی دارد، یک نوع نمک هم در کشور ما تولید می‌شود که نمونه خارجی ندارد و بسیار مورد توجه کشور‌های خارجی است. این نمک که در جهان به «Persian blue salt» معروف است، کیلویی یک میلیون تومان قیمت دارد. امروز می‌خواهیم درباره این نمک بیشتر بنویسیم.

معرفی کلی نمک آبی

نمک آبی ایران یکی از نادرترین نمک‌های جهان است. این ماده خاص در کل جهان تنها از معادنی در استان سمنان و معمولا شهر گرمسار، استخراج می‌شود. البته به دلیل سختی استخراج و همچنین کمیاب بودن آن بهتر است بگوییم اکتشاف می‌شود. این نمک عناصر فوق العاده‌ای دارد که به صورت معدنی و طبیعی و طی میلیون‌ها سال در آن به وجود آمده اند. دلیل رنگ آبی این نمک نحوه شکست نور بلور‌های آن است. نمک آبی ایرانی یکی از تمیزترین و خالص‌ترین نمک‌ها به شمار می‌رود، زیرا از اقیانوس‌هایی که بیش از ۲۰۰ میلیون سال قبل خشک شده اند و عاری از هر گونه آلودگی هستند، به جا مانده است.

 بیشتربخوانید:

معجزه نمک دریا برای پوست، مو و ناخن خانم‌ها

 

 

 

چگونگی استخراج نمک آبی

نمک آبی ایرانی در استان سمنان اکتشاف و استخراج می‌شود و تقریباً به همان روشی استخراج می‌شود که معدن کاران برای طلا حفاری می‌کنند، زیرا درز‌های «طلای آبی» یا همان نمک آبی ایرانی مانند رگه‌های فلز گران بها از میان سنگ‌های نمک معمولی رد می‌شود و مانند رگه‌های طلا بسیار نادر است. استخراج سنگ‌های این نمک جزو دشوارترین کار‌ها در بخش معادن است. برای دستیابی به این بلور‌های آبی گران بها باید مقادیر زیادی سنگ نمک از دل معادن خارج شود.

خواص ویژه نمک آبی ایرانی

این نمک جزو بهترین مواد غذایی از نظر طعم و مزه است، همچنین ظاهری بی نظیر دارد و شامل بلور‌های سفیدی است که با آثاری از رنگ آبی پوشانده شده است. این نمک پتاسیم بالایی (۱۳ درصد) دارد و همین موضوع به آن عطر و طعم خاصی می‌بخشد. از آن جا که سرشار از پتاسیم است، نمک آبی ایرانی می‌تواند منبع اضافی این ماده معدنی حیاتی را تأمین کند. مصرف کافی پتاسیم برای قلب سالم ضروری است. اگرچه باید در نظر داشت که مصرف بیش از حد پتاسیم می‌تواند زندگی را تهدید کند، بنابراین مکمل‌های پتاسیم مانند نمک آبی باید به اندازه مصرف شوند.

دلیل گرانی این نمک

حالا برخی می‌پرسند چرا نمک آبی این قدر گران است؟ پاسخ بسیار ساده است. چرا الماس و طلا گران است؟ بله، به دلیل کمیاب بودن و سختی اکتشاف و استخراج. اما یک نکته دیگر در باره این نمک کمیاب این است که بسیار مفید و سرشار از مواد مغذی است. این ماده معدنی استخراج شده از کوه‌های ایران سرشار از کلسیم، منیزیم، آهن و پتاسیم است و از آن جا که سالانه فقط چند تن استخراج می‌شود، یکی از نادرترین نمک‌های جهان است. حتی به نظر بسیاری از کارشناسان قیمت این نمک اکنون بسیار ناچیز است، چون هنوز به درستی شناخته نشده است.

 بیشتربخوانید:

آشنایی با خواص عجیب سنگ نمک

 

 

خریداران نمک آبی

بر خلاف کشور‌های دنیا که مشتری پر و پا قرص نمک آبی ایران هستند، این محصول در کشور خودمان آن چنان شناخته شده نیست و در آمریکا و اروپا طرفداران زیادی دارد. متاسفانه این محصول هم شبیه بسیاری از محصولات ایرانی دیگر در خارج از کشور با بسته بندی ایرانی توزیع نمی‌شود. به گزارش «روزگار معدن» این نمک بیشتر با بسته بندی‌های ترک و لهستانی وارد بازار کشور‌های دیگر می‌شود.

 

برچسب ها: نمک، نمک سنگی تعداد بازديد: 430 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز