Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 29 فروردین 1403 - 01:25

16
تیر
فقط تخم‌مرغ‌هایی را بخرید که در یخچال نگهداری می‌شود

فقط تخم‌مرغ‌هایی را بخرید که در یخچال نگهداری می‌شود

دکتر مهدی سلوکانه روز چهارشنبه در خصوص نحوه تشخیص تخم مرغ سالم افزود: پوسته تخم مرغ سالم بدون ترک و شکنندگی است و بوی تعفن و علایم فساد را ندارد.

ایرنا نوشت: معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان تهران گفت: با توجه به گرم شدن هوا تخم‌مرغ در خارج از یخچال زودتر فاسد می‌شود به همین دلیل شهروندان فقط تخم‌مرغ نگهداری شده در یخچال بخرند.

دکتر مهدی سلوکانه روز چهارشنبه در خصوص نحوه تشخیص تخم مرغ سالم افزود: پوسته تخم مرغ سالم بدون ترک و شکنندگی است و بوی تعفن و علایم فساد را ندارد.

وی با بیان اینکه تخم مرغ تازه دارای اتاقک هوایی کوچک و سفیده آن غلیظ است، ادامه داد: سفیده غلیظ و رقیق، از یکدیگر قابل تفکیک است و زرده آن کروی، دارای رنگ روشن، بدون لکه و در مرکز تخم مرغ قرار دارد و سفیده آن نیز ظاهری ابری و غیر شفاف دارد.

سلوکانه گفت: در تخم مرغ کهنه نسبت سفیده غلیظ به رقیق کاهش یافته، ضخامت غشا کم و زرده خاصیت کروی ندارد و پهن است.

وی با بیان اینکه اتاقک هوایی تخم مرغ کهنه بزرگ و سفیده آن شفاف است، اضافه کرد: پوسته خارجی آن نیز کدر و بد رنگ است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان تهران در خصوص نحوه تشخیص تخم مرغ فاسد نیز گفت: سفیده تخم مرغ فاسد به دلیل فساد ناشی از باکتری، صورتی تا رنگین کمانی است و بیشترین باکتری های ایجاد کننده فساد، "سودوموناس ها" هستند.

سلوکانه با بیان اینکه پوسته خارجی تخم مرغ فاسد در این نوع کاملا کدر و پررنگ و سفیده و زرده آن با هم مخلوط شده است، افزود: محتویات داخلی آن نیز بوی تعفن می دهد، عوامل ناشی از کپک زدگی نیز به صورت لکه های قارچی با رنگ های سیاه و سبز ممکن است دیده شوند.

وی اذعان داشت: تخم مرغ باید در دمای چهار درجه سانتی گراد نگهداری شود و بر روی بسته بندی آن اطلاعات کامل درج شده باشد.

تخم مرغ برای نگهداری در یخچال نباید شسته شود

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان تهران توضیح داد: تخم مرغ برای نگهداری در یخچال خانه نباید شسته شود چرا که این کار سبب مرطوب شدن سطح تخم مرغ شده و در نتیجه رطوبت لازم برای انتقال عوامل بیماری زا از سطح به داخل تخم مرغ فراهم می شود؛ اما در هنگام استفاده از تخم مرغ شستن آن هیچ مانعی ندارد.

سلوکانه گفت: مصرف کنندگان به هنگام خرید تخم مرغ باید به پروانه بهداشتی صادر شده از سوی سازمان دامپزشکی دقت کنند چرا که صدور این پروانه نشان از گذراندن کنترل های بهداشتی است.

وی خاطرنشان کرد: شرایط نگهداری تخم مرغ نیز مهم است و با توجه به فسادی پذیری تخم مرغ، حفظ زنجیره سرد این فراورده از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.  

سلوکانه ادامه داد: توزیع کننده این محصول نیز باید تخم مرغ را در دمای هشت تا ۱۲ درجه سانتی گراد نگهداری کند بنابراین از خرید تخم مرغ های بیرون یخچال تا حد امکان باید خودداری شود.

وی با بیان اینکه نکته مهم دیگر توجه به تاریخ تولید و انقضاء تخم مرغ است، اضافه کرد: عمر ماندگاری تخم مرغ های بسته بندی شده برای منازل از زمان تولید تا انقضاء در دمای ۱۲ درجه سانتی گراد، یک ماه است و باید از خرید تخم مرغ های بدون نام و نشان خاص نیز جلوگیری شود.

سلوکانه گفت: با توجه به دستورالعمل اجرایی طرح ارتقاء کیفیت تخم مرغ کلیه واحدهای عرضه کننده این محصول به ویژه فروشگاه‌های زنجیره ای باید مواد فسادپذیری همچون تخم مرغ را در یخچال نگهداری و عرضه کنند.

وی افزود: در صورتی که فروشندگان تخم مرغ زنجیره سرد را رعایت نکنند با متخلفان طبق مقررات سازمان دامپزشکی کشور و از طریق مراجع قضایی وفق مققرات برخورد می شود.

 

 

 

برچسب ها: تخم مرغ، تخم مرغ فاسد تعداد بازديد: 220 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز