Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 05:36

2
فروردین
مغزهای نجات‌ بخش

مغزهای نجات‌ بخش

مطالعه مهم جهانی بار بیماری‌ها (Global Burden of Disease) تنها مطالعه سالانه، جامع و داوری شده از روند سلامت در جهان است که با بررسی بیش از «۳۳۰ بیماری، علل مرگ و آسیب‌ها» و بیش از ۸۴ عامل خطر در سطح جهان شامل ۱۹۵ کشو

دکتر فاطمه مفیدی - متخصص تغذیه و رژیم درمانی

 

تحریریه زندگی آنلاین : مطالعه مهم جهانی بار بیماری‌ها (Global Burden of Disease) تنها مطالعه سالانه، جامع و داوری شده از روند سلامت در جهان است که با بررسی بیش از «۳۳۰ بیماری، علل مرگ و آسیب‌ها» و بیش از ۸۴ عامل خطر در سطح جهان شامل ۱۹۵ کشور، تازه‌ترین برآوردها از مرگ‌ومیر، بیماری و ناتوانی‌ها را طی سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۶ گزارش می‌دهد. در این مطالعه مشخص شد که در صورت اضافه شدن مغزها به رژیم غذایی، ممکن است جان انسان‌ها نجات یابد.

 بیشتربخوانید:

آشنایی با خواص چلغوز؛ از تقویت قوای جنسی تا ...

 

مغز‌ها و مطالعه جهانی بار بیماری‌ها

نتایج مطالعه جهانی Global burden of diseases study 2016 که توسط انستیتوی سنجش و ارزشیابی سلامت (Institute of Health Metrics and Evaluation) در دانشگاه واشنگتن در سیاتل ایالات متحده آمریکا و با مشارکت بیش از ۲۵۰۰ پژوهشگر از بیش از ۱۳۰ کشور دنیا،‌ از جمله ۵۰ پژوهشگر از مراکز تحقیقاتی علوم پزشکی ایران (۲۳ محقق وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران) صورت گرفته است، در مجله «لنست» منتشر شد. در این مطالعه اثر ترکیبات مختلف رژیم‌های غذایی از جمله مغز‌ها بر سلامتی بررسی شده است. در این مطالعه مشخص شد که کدام غذاها را باید به رژیم غذایی اضافه کنیم تا جان انسان‌ها نجات یابد به عنوان مثال خوردن سبزیجات بیشتر، به طور بالقوه می‌تواند 1.8 میلیون نفر را نجات دهد.

 

 

در مورد خوردن آجیل و دانه چطور

از طرف دیگر، در این مطالعه محاسبه شده است که عدم خوردن آجیل و دانه‌ها به میزان کافی، سومین عامل خطر مرگ و ناتوانی در جهان است که حتی بیشتر از مرگ و میر افراد در اثر مصرف گوشت‌های فرآوری شده، می‌باشد و جالب‌تر اینکه 15 برابر بیشتر از کسانی است که در اثر مصرف بیش ازحد هروئین، کوکائین، کراک و سایر داروهای غیرمجاز می‌میرند.

 بیشتربخوانید:

خواص عجیب و باور نکردنی مویز

 

 

کاهش خطر مرگ زودرس

PREDIMED، یکی از بزرگ‌ترین مطالعات بالینی مداخله‌ای رژیم غذایی، در دنیا است که بیش از 7000 زن و مرد در معرض خطر بیماری‌های قلبی عروقی را در گروه‌های مختلف رژیم غذایی به طور تصادفی مورد مطالعه قرار داده و سال‌ها آنها را پیگیری و مطالعه کرده است.

 به یکی از این گروه‌ها، هر هفته 250 گرم آجیل و مغز‌ها داده شد – یعنی 100 گرم بیشتر از آنچه که قبل از شروع مطالعه می‌خوردند، بدون ایجاد هیچ گونه تغییر دیگری در رژیم غذایی‌شان، در نهایت مطالعه نشان داد، افزودن آجیل و مغز‌ها باعث کاهش خطر سکته مغزی در این گروه شده است. علاوه بر این، صرف نظر از این که افراد در کدام گروه رژیم غذایی قرار گرفته بودند، کسانی که هر روز آجیل بیشتری مصرف می‌کردند، خطر مرگ زودرس در آنها کاهش یافت.

 

 

کدام مغزها سالم‌ترین هستند؟

به طور معمول، پاسخ من این است؛ صرف‌نظر از نوع مغز، مصرف مرتب آن مهم‌تر می‌باشد، یعنی بیشتر از اینکه دنبال پیدا کردن بهترین و مغذی‌ترین مغز باشید، در فکر باشید که هر روز مغز بخورید، اما به نظر می‌رسد گردو در بین مغزها، بالاترین سطح آنتی‌اکسیدان و امگا 3 را داشته باشد و مطالعات آزمایشگاهی تأیید کرده‌اند از نظر سرکوب رشد سلول‌های سرطانی بهتر از سایر آجیل‌ها عمل می‌کند.

در یک مطالعه مشخص شد، مصرف یک واحد آجیل برزیلی، می‌تواند سطح کلسترول شما را سریع‌تر از داروهای استاتین کاهش دهد و این اثر حتی تا 1 ماه هم باقی می‌ماند. مطالعه دیگری نشان داد با خوردن 60 تا 90 گرم پسته در روز به مدت سه هفته، بهبودی قابل توجهی در جریان خون آلت تناسلی در مرد گزارش شده است، که می‌تواند به طور قابل توجهی به مشکل نعوظ کمک کند. آجیل‌ها کالری بالایی دارند، اما بدون آنکه چاقی شکمی ایجاد کرده و دور کمر شما را زیاد کنند، می‌توانند نجات‌دهنده زندگی شما باشند. آن‌ها طول عمر شما را افزایش می‌دهند: طول عمر شما با خوردن مرتب 30 گرم، پنج یا چند روز در هفته آجیل به مدت دو سال افزایش می‌یابد. چه چیزی می‌تواند بهتر از این باشد که یک عمل ساده و خوشمزه به تنهایی بتواند عمر شما را طولانی کند.

 

 

برچسب ها: گردو، فندق، آجیل، دانه های روغنی تعداد بازديد: 388 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز