Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 04:19

10
شهریور
همه چیز درباره رژیم غذایی جو پرک

همه چیز درباره رژیم غذایی جو پرک

جو دوسر سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و ترکیبات گیاهی مفید به‌نام پلی‌فنول است. قابل توجه‌ترین گروه منحصر به فردی از آنتی‌اکسیدان‌ها به نام avenanthramides است که تقریباً فقط درجو دوسر یافت می‌شوند.

دکتر فاطمه مفیدی - متخصص تغذیه و رژیم درمانی

 

تحریریه زندگی آنلاین : جو دوسر؛ سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها

جو دوسر سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و ترکیبات گیاهی مفید به‌نام پلی‌فنول است. قابل توجه‌ترین گروه منحصر به فردی از آنتی‌اکسیدان‌ها به نام avenanthramides است که تقریباً فقط درجو دوسر یافت می‌شوند.  آوانتامیدها با افزایش تولید اکسید نیتریک به کاهش فشار خون کمک می‌کنند. اکسید نیتریک گازی مفید است که به گشاد شدن رگ‌های خونی کمک می‌کند و منجر به بهتر شدن جریان خون می‌شود. علاوه بر این، آوانتانامیدها دارای اثرات ضد التهابی و ضد خارش هم هستند.

 

جو دوسر؛ حاوی فیبر محلول قدرتمند به‌نام بتا گلوکان

جو حاوی مقادیر زیادی بتا گلوکان، نوعی فیبر محلول است. بتا گلوکان تا حدی در آب حل می‌شود و یک محلول غلیظ و ژل مانند را در روده تشکیل می‌دهد.

 

بیشتربخوانید:

بهترین رژیم غذایی برای افراد مبتلا به سنگ کیسه صفرا

 

 

فواید سلامتی فیبر بتا گلوکان شامل موارد زیر است:

کاهش سطح کلسترول کل LDL

کاهش قند خون و پاسخ به انسولین

افزایش احساس سیری

افزایش رشد باکتری‌های خوب در دستگاه گوارش

بنابراین جو دوسر حاوی فیبر محلول بتا گلوکان زیاد است که فواید زیادی دارد؛ به کاهش کلسترول و قند خون کمک می‌کند، باکتری‌های روده سالم را ترویج می‌کند و احساس پر بودن را افزایش می‌دهد.

پودرجو سبب نرمی و لطافت پوست می‌شود.

تصادفی نیست که یولاف را می‌توان در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست یافت. سازندگان این محصولات اغلب پودر جو دوسر را به عنوان «جو دوسر کلوئیدی» در محصولاتشان ذکر می‌کنند.

FDA جو دوسر کلوئیدی را به عنوان یک ماده محافظ پوست در سال 2003 تصویب کرد، اما در حقیقت، جو دوسر دارای سابقه طولانی در درمان خارش و سوزش در شرایط مختلف پوستی است.

به عنوان مثال، محصولات پوستی مبتنی بر جو دوسر ممکن است علائم ناراحت کننده اگزما را بهبود بخشند.

توجه داشته باشید که مزایای مراقبت از پوست فقط مربوط به جو دوسر موضعی است نه استفاده خوراکی!

 

بیشتربخوانید:

ویتامین‌هایی که اشتهایتان را کاهش می دهد

 

 

 

جو دوسر خطر ابتلا به آسم در کودکان را کاهش می‌دهد

آسم شایع‌ترین بیماری مزمن در کودکان است. آسم، یک بیماری التهابی در مجاری هوایی می‌باشد. اگرچه همه کودکان علائم یکسانی ندارند، بسیاری از آنها سرفه مکرر، خس خس سینه و تنگی نفس را تجربه می‌کنند.

بسیاری از محققان معتقدند که وارد کردن غذاهای جامد ممکن است خطر ابتلا به آسم و سایر بیماری‌های آلرژیک را در کودک افزایش دهد. با این حال، مطالعات نشان می‌دهند در مورد همه غذاها صدق نمی‌کند. به‌عنوان مثال، معرفی زودرس جو دوسر واقعاً محافظ است.  در یک مطالعه گزارش شده است که تغذیه  با جو دوسر کودکان قبل از سن 6 ماهگی با کاهش خطر ابتلا به آسم در کودکان مرتبط است.

 

جو دوسر می‌تواند به رفع یبوست کمک کند

افراد مسن اغلب یبوست را تجربه می‌کنند. از ملین‌ها اغلب برای رفع یبوست در افراد مسن استفاده می‌شود. آن‌ها همچنین با کاهش وزن و کاهش کیفیت زندگی همراه هستند. مطالعات نشان می‌دهند که سبوس جو دوسر، (لایه خارجی غنی از فیبر نامحلول) به تسکین یبوست در افراد مسن کمک می‌کند. در یک کارآزمایی بر روی 30 بیمار سالخورده مشخص شد که مصرف سوپ یا دسر حاوی سبوس جو دوسر، به مدت 12 هفته هر روز، تا حد زیادی سبب بهبود یبوست شد.

علاوه بر این، 59 درصد از این بیماران پس از مطالعه 3 ماهه توانستند جلوی استفاده از ملین را بگیرند، در حالی که مصرف کلی مسهل 8 درصد در گروه کنترل افزایش یافت.

 

خطرهای استفاده از رژیم جو پرک

جو و جو پرک مزایای بسیاری برای سلامت بدن دارند، اما استفاده از رژیم جو پرک خطراتی دارد که باید متوجه آنها باشید. برای شروع رژیم غذایی باید همیشه پزشک خود را در جریان قرار دهید.

 

بیشتربخوانید:

9غذایی که اشتهایتان را کم می کند

 

 

جو دوسر ممکن است باعث تورم معده شود

اگرچه این در بین بزرگسالان سالم رایج نیست، جو دوسر می‌تواند ورم معده ایجاد کند. این تغییر به سادگی می‌تواند با تغییر ناگهانی در رژیم غذایی ما ایجاد شود. برای جلوگیری از این مشکل، باید مقدار جو را که می‌خوریم پایین بیاوریم و به تدریج آن را افزایش دهیم تا به یک دوز مناسب طبق اهداف خود برسیم. به این ترتیب، فلور روده به تدریج مواد مغذی جدید را از رژیم غذایی جذب می‌کند تا زمانی که وضعیت متعادل شود. با این وجود، ناسازگاری با فیبر بیش از حد، تنها عاملی نیست که می‌تواند تورم معده را تحریک کند. بعضی اوقات به علت عدم تحمل پرولامین‌ها (پروتئین‌های موجود در جو دوسر) اتفاق می‌افتد.

 

تجمع گاز ناشی از جو

فیبر ماده‌ای است که روند هضم را پشتیبانی می‌کند، حتی اگر به طور کامل در معده و روده هضم نشود، بعد از طی کردن معده و روده کوچک، به روده بزرگ می‌رسد، که باکتری‌های آنجا (جنس Bacterioid و Bifidubacterium) فیبر را تجزیه می‌کنند و در قبال آن گاز را تولید می‌کنند که شامل: دی‌اکسید‌کربن و هیدروژن، گاهی متان و سولفید است.

آنچه اتفاق می‌افتد این است که تجمع این گازها، باعث نفخ می‌شود.  در این شرایط احتمالاً دردهای معده ناشی از فشار این توده گاز بر دیواره‌های معده و روده باعث آزار و رنج می‌شود.

 

اما راه‌هایی برای جلوگیری از این گازها وجود دارد:

جو را به تدریج به رژیم غذایی خود اضافه کنید. به این صورت که از مصرف روزانه 55 گرم شروع کنید و به‌تدریج به 85 گرم طی ده روز برسانید. یک راه دیگر خیساندن جو یک شب قبل از مصرف آن است. به این ترتیب، پروتئین آن، قابل هضم‌تر می‌شود.

 

چه کسانی نباید جو دوسر را مصرف کنند :

بیماران دیابتی

بیماران دیابتی به دلیل درصد بالای کربوهیدرات‌ها، هنگام خوردن جو باید اقدامات پیشگیرانه را انجام دهند، اگرچه که جو دوسر شاخص گلایسمیک پایینی دارد و سریعأ باعث افزایش قند خون نمی‌شود، در هر صورت، این بیماران باید میزان مصرف روزانه کربوهیدرات‌ها را به طور کامل اندازه‌گیری کنند.

 

کم‌خونی

کم‌خونی فقر آهن یک مانع جدی برای مصرف سبوس جو است، زیرا این محصول مانع از جذب کامل آهن از روده به جریان خون می‌شود.

 

بیشتربخوانید:

بااین گیاهان دارویی اشتهایتان را سرکوب کنید

 

 

بیماری سلیاک

کسانی که مبتلا به اختلال عدم تحمل گلوتن یا سلیاک هستند، مجاز به مصرف جو دوسر به هر شکلی نیستند. اگرچه که جو دوسر فاقد گلوتن است، اما باید در نظر داشت که جلوگیری از آلودگی جو با سایر غلات در طی فرایند تولید، بسیار پیچیده است. این امر اطمینان از عدم وجود گلوتن را بسیار سخت می‌کند. فراموش نکنید که افراد حساس به گلوتن، حتی با یک میلی‌گرم از این ماده واکنش منفی نشان می‌دهند، بنابراین بیماران سلیاکی برای استفاده از جو دوسر باید محتاط عمل کنند.

 

برچسب ها: رژیم غذایی، تناسب اندام، فشارخون، بیماری سلیاک، دکتر فاطمه مفیدی، جوپرک، رژیم غذایی جوپرک تعداد بازديد: 304 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز