Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 08:46

9
تیر
کبد چرب در صورت درمان ناقص به سیروز تبدیل می شود

کبد چرب در صورت درمان ناقص به سیروز تبدیل می شود

تجمع چربی در سلول های کبدی و التهاب در بیش از 10درصد بافت کبد بستر بروز این بیماری را فراهم می کند و بهترین راه پیشگیری و درمان این بیماری اصلاح الگوی تغذیه و کاهش وزن است.

 

دکتر ˈثریا پازوکیˈ روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بیماری کبد چرب به رسوب چربی ها در کبد گفته می شود و افراد چاق به ویژه کسانی که چاقی شکمی دارند و مبتلایان به دیابت و فشار خون بالا بیشتر در معرض این بیماری هستند.

وی توضیح داد: تجمع چربی در سلول های کبدی و التهاب در بیش از 10درصد بافت کبد بستر بروز این بیماری را فراهم می کند و بهترین راه پیشگیری و درمان این بیماری اصلاح الگوی تغذیه و کاهش وزن است.

پازوکی خاطرنشان کرد: سیروز کبدی به دلیل التهاب شدید ضایعه ای شدید و غیر قابل برگشت است زیرا درصورت مزمن شدن این بیماری ، بافت کبد فرسوده و وزن و کارآیی آن پایین آورده می شود.

این متخصص بیماری های داخلی گفت : بیماران مبتلا به کبد چرب باید از مصرف قند، مرکبات، شربت، نوشابه، آب نبات، نمک و چربی ها از جمله کره، خامه، آبگوشت، مغز، زبان، جگر، سس مایونز وغذاهای سرخ کرده پرهیز کنند.

دکتر پازوکی افزود: استفاده از رژیم غذایی کم چرب و کم کالری همراه با فیبر بالا برای پیشگیری و درمان بیماری کبد چرب بسیار مفید است. بیماری کبد چرب در هر دو جنس و در تمامی سنین مشاهده می شود اما بیشترین شیوع آن در سن 40 تا 60 سالگی است.

این متخصص بیماری های داخلی خاطرنشان کرد: کبد به وزن تقریبی 1500 گرم، بزرگترین غده بدن است که در فرایند متابولیسم کربوهیدرات، پروتئین و چربی ، فعال کردن ویتامین ها و مواد معدنی، تبدیل آمونیاک به اوره در بدن، متابولیسم استروئیدها و پایش خون نقش مهمی دارد.

 

 

منبع: خبر گزاری ایرنا

 

برچسب ها: کبد، درمان کبد چرب، افراد چاق، بافت کبد، سیروز کبدی، سلول های کبدی، بیماری کبد چرب، رسوب چربی ها در کبد، کبد فرسوده تعداد بازديد: 662 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز