Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 06:13

27
دی
اضافه وزن و احساس گرسنگی

اضافه وزن و احساس گرسنگی

پسری 8 ساله دارم با وزن 38 كیلوگرم و قد 120 سانتیمتر كه اضافه‌وزن دارد. فعالیت وی متوسط است، اما هر چه غذا می‌خورد، باز هم احساس گرسنگی می‌كند. لطفا مرا راهنمایی كنید.  

پاسخ ارائه شده توسط: دكتر سید ضیاءالدین مظهری؛ متخصص تغذیه و رژیم درمانی؛ رئیس انجمن علمی غذا و تغذیه؛ حامی سلامت ایران؛ مدیر گروه تغذیه دانشگاه آزاد اسلامی؛ واحد علوم و تحقیقات

 

به استناد بعضی از استانداردهای بكار برده شده، قد و وزن یك پسر 8 ساله را به شرح زیر تعریف نموده اند:

حداقل وزن قابل قبول برای كوتاهترین قد قابل قبول 20 كیلوگرم و حداكثر وزن برای بلندترین قد در این سن، 38 كیلوگرم بوده و اكثر كودكان وزن محدوده 200/25 كیلوگرم را به خود اختصاص می دهندكه پرسنتایل 50 نام دارد و اما در مورد قد با در نظر گرفتن شرایط ارثی، نژادی و اقلیمی، قد 118 سانتیمتر حداقل محدوده قابل قبول و 136 سانتیمتر حداكثر قد بوده و حد متوسط قد 127 سانتیمتر میباشد. 

ضمناً با حاصل تقسیم وزن به مجذور قد، BMI یا شاخص توده بدنی را مشخص و برای یك پسر 8 ساله چنین تفسیر كرده اند:

BMI زیر 8/13: وزن كمتر از طبیعی، BMI مابین 9/17- 8/13: محدوده طبیعی و BMI مابین یك دوم 1/20- 18: اضافه وزن و BMI بیشتر از 1/20: شروع چاقی را نشان می دهد. حال در مورد فرزند شما كه وزن فعلی او 38 كیلوگرم و قدش 120 سانتیمتر میباشد، دارای BMI 388/26 است كه نمایشگر حداقل قد و حداكثر اضافهوزن و چاقی میباشد.

در این رابطه بدون در نظر گرفتن علل زمینه ساز چنین افزایش وزنی، به عوامل تاثیرگذار جهت تعدیل وزن و پیشگیری از روند رو به افزایش وزن فرزندتان می پردازم: 

1- افزایش توجه و رسیدگی و مهرورزی بیشتر از قبل به كودك به جای بی اعتنایی به وی. 

2- اگر متوجه غفلت یا خشونت بی موردتان نسبت به ایشان میگردید، جهت جبران این اشتباه، با تهیه و تقدیم روزافزون غذاهای مورد علاقه و یا هله هوله مورد علاقه كودك، به روند افزایش تصاعدی وزن او نیفزایید. 

3- عدم به كارگیری تحكم، خشونت، تحقیر و سرزنش در قبال پرخوری و سیری ناپذیری كودك.  

4- از این لحظه به بعد نباید حالت روحیتان را چه به صورت خشم و چه به صورت ابراز محبت در قبال خورد و خوراك روزمره نشان بدهید.  

5- آغاز گفتمان صمیمانه در جهت كاهش اثرات زیانبار آگهیهای تجاری در قبال هله هوله ها.  

6- كاهش میزان نشستن پای تلویزیون و حذف كامل بازیهای رایانهای.  

7- وادار نمودن كودك به بازی و بدو بدو به میزان یك ساعت و ربع در فضای آزاد در قبال هر ساعتی كه در اتاق، بدون تحرك بدنی به تماشای تلویزیون و خوردن و نوشیدن می پردازد.  

8- كاهش تدریجی از میزان قند و شكر و تنقلات حاوی قند و شكر جهت تعدیل اشتها با كاهش میزان ترشح انسولین و نیز تغییر روش پخت غذاها از سرخ كردنی و بریان نمودن در روغن های جوشان به صورت كباب، فرپز، بخارپز و یا آبپز. 

9- حذف كامل غذاهای آسان دسترس و حاضری، نوشابه ها و شیرینی ها به طور مداوم و تدریجی.  

10- تقسیم دقیق غذاهای مصرفی كودك به سه وعده صبحانه، ناهار و شام و سه میان وعده نیمروز، عصرانه و قبل از خواب برای تامین نیازهای زیستی و رشدی همزمان با تعدیل اشتها و میل به زیاده خوری. 

11- افزایش میزان حجم غذاها با بهره گیری از انواع سبزیجات پخته و خام به صورت سالاد یا تركیبی با سایر منابع غذایی. 

12- یاری جستن از وابستگان درجه یك و درخواست عدم ابراز علاقه و محبت در تهیه و تقدیم خوردوخوراك.  

13- افزایش میزان فعالیتهای بدنی در قالب پیاده روی، دوچرخه سواری، شنا، والیبال و بسكتبال.

تعداد بازديد: 938 تعداد نظرات: 0

شما هم می توانید سوالات خود را با کارشناسان ما مطرح کنید.

فیلم روز
تصویر روز