Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 22:25

16
مرداد
باردار و خانه تكانی (2)

باردار و خانه تكانی (2)

بخش دوم- حتی زنان باردار نیز می‌توانند در آغاز سال جدید، به بهترین وجه خانه خود را تمیز كنند. اگر انرژی لازم برای خانه تكانی و تمیز كردن خانه دارید.

 

 حتما دستكش بپوشید

مواد شیمیایی و سموم فقط از راه تنفس جذب بدن نمی‌شوند و پوست مهم‌ترین ارگان بدن است كه سموم و مواد شیمیایی را به خود جذب می‌كند. پس فراموش نكنید كه قبل از شروع به تمیز كردن هر مكان حتما دستكش بپوشید.

در نظر گرفتن ارتفاع در هنگام گردگیری

 اگر چه تمیز كردن بالای یخچال، گرد و غبار دیوارها و یا مكان‌های بلند و قفسه‌ها، جزء برنامه روزانه شما نیست، ولی هنگام خانه تكانی احتمالا این مكان‌ها را نیز تمیز می‌كنید. در این مورد جدا به شما اخطار می دهیم كه تمیز كردن این مكان‌ها را به بعد از زایمان خود موكول كنید.

رفتن روی اُپن آشپزخانه و یا استفاده از نردبان، اصلا كار درست و عاقلانه‌ای نیست. زنان باردار به دلیل اضافه وزن و رشد اندام و شل بودن لگن و هورمون‌ها نمی‌توانند به راحتی تعادل خود را حفظ كنند و احتمال سر خوردن و زمین خوردن آنها زیاد است. برای گردگیری قسمت‌های بلند از یك جاروی گردگیری بلند استفاده كنید تا ایمنی شما تضمین شود.

 نگهداری از حیوانات خانگی

اگر در منزل خود حیوان خانگی و یا گربه نگهداری می‌كنید، در زمان بارداری، مراقبت از او و تمیز كردن جای او را به فرد دیگری بسپارید و هرگز خودتان آن را انجام ندهید؛ زیرا گاهی اوقات مدفوع گربه حاوی انگل‌های روده‌ای به نام توكسوپلاسما گوندی است كه موجب بیماری به نام توكسوپلاسموز می‌شود. این عفونت برای بزرگسالان مضر نیست و در واقع مركز كنترل بیماری‌های آمریكا (CDC) تخمین زده است كه بیش از 60 میلیون نفر، بدون اینكه خودشان بدانند، حامل این انگل هستند، اما در زنان باردار این قضیه فرق دارد و موجب نقایص مادرزادی جنین از جمله كوری، تشنج و معلولیت‌های ذهنی می‌شود.

اگر هیچ راهی ندارید، جز اینكه خودتان این محل را تمیز كنید، حتما دستكش بپوشید و بعد از تمیز كردن دستان خود را به دقت بشویید. گربه‌ها آلوده‌ترین حیوانات به این انگل هستند و بهتر است آنها را بیرون از محیط خانه نگهداری كنید. این انگل در درون خاك نیز یافت می‌شود؛ بنابراین در صورت باغبانی كردن در باغچه خانه نیز حتما از دستكش استفاده كنید؛ به خصوص اگر در آن محل گربه وجود داشته است.

 به حواس خود اطمینان كنید

به طور طبیعی، زنان باردار از حس بویایی قوی برخوردار هستند و دانشمندان معتقدند كه گاهی اوقات این حس بیش از حد فعال است. دانشمندان معتقدند كه این حس بویایی قوی به آنها كمك می‌كند تا از خوردن مواد غذایی فاسد كه به واسطه بوییدن تشخیص می‌دهند، پرهیز كنند و از ابتلا به مسمومیت در امان بمانند؛ بنابراین با تیز بینی و اعتماد به حواس در این دوران می‌توانید از خطر مواد تاریخ گذشته مصون بمانید.

در زمان خانه تكانی و شست‌وشوی سرویس بهداشتی نیز در صورتی كه احساس بوی ناخوشایندی كردید و یا در گلوی خود احساس خارش داشتید، یا اگر دچار سردرد و حالت تهوع شده و بینی شما دچار سوزش شد، به سرعت آنجا را ترك كنید و تمیز كردن محل را به شخص دیگری واگذارید و به محیط تازه و باز بروید.

 استفاده پاك كننده‌های خانگی

گاهی اوقات با استفاده از دستورالعمل‌های خانگی می‌توانید محیط خانه را به راحتی پاك و تمیز كنید؛ مثلا به راحتی می‌توان با آب لیمو، سركه و جوش شیرین، سطوح را از هر نوع آلودگی پاك كرد. به عنوان مثال، 2 قاشق غذاخوری سركه و 1 قاشق غذاخوری جوش شیرین و آب داغ و چند قطره مواد شوینده ملایم و مقداری اسانس خانگی را با یكدیگر مخلوط كرده و روی سطوح اسپری و آنجا را تمیز كنید.

این پاك‌كننده‌های خانگی علاوه بر اینكه به شما و جنین‌تان آسیب نمی‌رسانند، پول كمتری هم هزینه كرده‌اید و می‌توانید این مبالغ را برای كارهای مهم‌تری از جمله خرید وسایل نوزاد پس‌انداز كنید. در واقع برخی از این پاك‌كننده‌های خانگی را می‌توان با مواد داخل یخچال تهیه كنید.

به یخچال خود سری بزنید و مقدار كمی روغن زیتون را با یك‌دوم فنجان آب لیمو مخلوط كرده و كاملا هم بزنید و روی یك پارچه اسپری كنید و سطوح را با آن تمیز نمایید.

اگر علاقه دارید از مواد شیمیایی استفاده كنید، به جای اینكه آنها را مستقیم روی سطوح بریزید و مقدار زیادی مواد شیمیایی مصرف كنید، مقدار كمی از آنها را روی یك اسفنج یا حوله كاغذی اسپری كنید. (استفاده از دستكش و تهویه مناسب را فراموش نكنید). با این كار اگر چه زمان بیشتری برای تمیز كردن صرف خواهد شد، ولی ایمن‌تر خواهد بود؛ زیرا مواد شیمیایی و بخارات آن در هوا كمتر منتشر خواهند شد.

 

 

برای خواندن بخش اول- زنان باردار و خانه تكانی- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: زمان بارداری، مسمومیت بارداری، گردگیری و بارداری، توكسوپلاسما گوندی، توكسوپلاسموز، استفاده پاك كننده‌های خانگی تعداد بازديد: 618 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز