Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 08:58

10
مرداد
دیابت حاملگی، در كمین مادران است (2)

دیابت حاملگی، در كمین مادران است (2)

بخش دوم- بسیاری از افراد با دیابت و انواع آن كه با نام‌های دیابت نوع I و دیابت نوع II یا بزرگسالان، معروف است تا حدودی آشنایی دارند ولی به جز این دو دسته نوع دیگری از دیابت به نام دیابت حاملگی نیز دیده می‌شود.

 

قند خون ناشتا بیشتر از 105، قند خون یک ساعت بعد بیشتر از 190، قند خون دو ساعت بعد بیشتر از 165 و قند خون سه ساعت بعد بیشتر از 145، غیر طبیعی در نظر گرفته می‌شود. اگر خانم حامله در بیش از دو موقعیت از چهار موقعیت اندازه‌گیری قند خون، اعداد غیرطبیعی نشان دهد تشخیص دیابت حاملگی مسجل می‌شود.

در صورتی که دیابت حاملگی تشخیص داده نشود چه اتفاقی می‌افتد؟

در صورت عدم تشخیص و درمان دیابت حاملگی ممکن است مخاطرات فراوانی برای مادر و جنین ایجاد شود. دیابت حاملگی حتی ممکن است به مرگ مادر منجر شود که شایع‌ترین علت آن آنفارکتوس قلبی است. از دیگر عوارض مادری آن می‌توان به افزایش احتمال ابتلا به فشار خون بدخیم حاملگی، زایمان زودرس، سقط مکرر و اثرات ناشی از زایمان از طریق سزارین اشاره کرد.

دیابت حاملگی همچنین باعث ایجاد عوارض بر جنین می‌شود. مرگ و میر جنین حین تولد در زنان مبتلا به دیابت حاملگی دو برابر زنان سالم است. دیابت حاملگی باعث ماکروزومی (درشت اندامی جنین) افت قند خون (هیپو گلیسمی)، كاهش كلسیم خون (هیپو کلسمی) وسندرم زجر تنفسی در جنین می‌شود.

دیابت حاملگی چگونه درمان می‌شود؟ آیا می‌توان از داروهای پایین آورنده قند خون استفاده کرد؟

در دوران بارداری نمی‌توان از داروهای پایین آورنده قند خون خوراکی استفاده کرد. خانم حامله ابتدا باید رژیم غذایی دیابتیک را رعایت کند. انرژی لازم برای خانم مبتلا به دیابت حاملگی در سه ماهه اول بارداری 25 كیلوكالری به ازای هر كیلوگرم وزن بدن، در سه ماهه دوم بارداری 30 كیلوكالری به ازای هر كیلوگرم وزن بدن و در سه ماهه سوم بارداری 35 كیلوكالری به ازای هر كیلوگرم وزن بدن است. اگر با رعایت رژیم غذایی بین 1 تا 2 هفته قندخون ناشتا به کمتر از 95 نرسید  تزریق انسولین لازم می‌شود.

چند درصد از خانم‌هایی که به دیابت حاملگی دچار شده‌اند مبتلا به دیابت بزرگسالان می‌شوند؟

هر چند اختلال تحمل گلوکز در افراد مبتلا به دیابت حاملگی پس از وضع حمل برطرف می‌شود، ولی این خطر وجود دارد که در درصدی از موارد این خانم‌ها درآینده به دیابت بزرگسالان مبتلا شوند بنابراین افراد مبتلا به دیابت حاملگی بیشتر از سایر افراد باید نسبت به کنترل وزن خود و ورزش کردن حساس باشند.

آیا خانم‌هایی که یکبار به دیابت حاملگی دچار شده‌اند می‌توانند مجددا باردار شوند؟

بله ولی غربالگری از نظر دیابت حاملگی در این افراد باید زودتر صورت پذیرد.

به طور کلی دیابت چه تاثیراتی روی سیستم تناسلی زنانه دارد؟

به طور کلی دیابت خطر عفونت دستگاه تناسلی زنانه را بیشتر می‌کند .بسیاری از خانم‌های مسنی که به دلیل واژنیت کاندیدایی (عفونت و التهاب مهبل) به ما مراجعه می‌کنند در بررسی‌های بیشتر علایم دیابت را نیز آشکار می‌کنند. دیابت در صورت عدم کنترل می‌تواند باعث کاهش احتمال تخمک گذاری شود. اختلال در تخمک گذاری می‌تواند احتمال سرطان رحم را در این افراد بیشتر کند.

یک توصیه مهم به خانم‌ها

نکته مهمی که  باید بگویم این است که مصرف قرص‌های خوراکی ضد بارداری (ocp ) در افراد مبتلا به دیابت ممانعتی ندارد. خانم‌ها بهتر است چه مبتلا باشند و چه نباشند، وزن خود را کنترل کنند و سعی کنند ورزش را در برنامه روزانه خود قرار دهند.

 

 

برای خواندن بخش اول- دیابت حاملگی، در كمین مادران است- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: زایمان زودرس، فشار خون، قند خون، حاملگی و دیابت، تشخیص دیابت حاملگی، درمان دیابت حاملگی تعداد بازديد: 645 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز