Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 06:12

17
اردیبهشت
تاثیر حرکات ویژه لگنی بر شدت درد زایمان

تاثیر حرکات ویژه لگنی بر شدت درد زایمان

درد زایمان که دردی طبیعی، منحصر به فرد و چند عاملی است، قسمت اعظمی از تنش روحی زنان سنین بارداری را متوجه خود کرده است.

سیمین تعاونی ؛ كارشناس ارشد مامائی

 

 

 

درد زایمان که دردی طبیعی، منحصر به فرد و چند عاملی است، قسمت اعظمی از تنش روحی زنان سنین بارداری را متوجه خود کرده است.

برای کاهش این درد دو روش کلی دارویی و غیر دارویی وجود دارد که اکثر روشهای دارویی عوارض جانبی به همراه دارند.

از جمله روش‌های غیردارویی می‌توان به استفاده از حرکات وِیژه لگنی با توپ زایمانی، گرمادرمانی ناحیه ساکروم- پرینه و استفاده توام از این دو روش اشاره کرد. 

به علت اندک بودن اطلاعات قابل دسترسی در مورد اثر حرکات ویژه لگنی با توپ زایمانی و اثر گرمادرمانی ناحیه ساکروم- پرینه بر درد مرحله فعال زایمان پژِوهش حاضر انجام گرفت.

هدف از این تحقیق بررسی اثرات حرکات ویژه لگنی با توپ زایمانی و گرمادرمانی ناحیه ساکروم- پرینه و استفاده توام آنهاا بر شدت درد فاز فعال زایمان می‌باشد.

در این تحقیق120 خانم باردار نخست زای 18 تا 35 ساله با سن بارداری 38 تا 40 هفته انتخاب شدند که به طور تصادفی به چهار گروه تقسیم شدند:

گروه حرکات ویژه لگنی با توپ زایمانی شامل نشستن بر روی توپ و حرکت لگن به چپ و راست و اطراف،

گروه گرمادرمانی ناحیه ساکروم- پرینه که شامل استفاده از حوله گرم و مرطوب با درجه حرارات مطلوب بیمار، بر روی پرینه و ساکروم بود

سومین گروه شامل استفاده همزمان از دو روش حرکات ویژه لگنی با توپ زایمانی و

گرمادرمانی ناحیه ساکروم- پرینه و در نهایت گروه کنترل که مراقبت‌های معمول بیمارستان را شامل می‌شدند.

علاوه بر ثبت مشخصات فردی، ثبت معاینات واژینال و ثبت کنترل (طول و فاصله انقباض و ضربان قلب جنین و شدت درد) نیز صورت گرفت.

میانگین نمره شدت درد در گروه استفاده از حرکات ویژه لگنی با توپ زایمانی و گروه استفاده از حرکات ویژه لگنی با توپ زایمانی توام با گرمادرمانی ساکروم- پرینه در 30،60،90،120 دقیقه پس از استفاده در مقایسه با گروه کنترل تفاوت معنی‌داری داشت.

در گروه گرمادرمانی ناحیه ساکروم- پرینه در 60 و90 دقیقه پس از استفاده از حوله گرم در مقایسه با گروه کنترل تفاوت معنی‌داری داشت بیشترین کاهش درد ابتدا در گروه حرکات ویژه لگنی با توپ زایمانی، سپس در گروه حرکات ویژه لگنی با توپ زایمانی توام با گرمادرمانی ناحیه ساکروم- پرینه ودر نهایت گروه گرمادرمانی ناحیه ساکروم- پرینه بدست آمد.

با توجه به تاثیرات مثبت روش‌های حرکات ویژه لگنی با توپ زایمانی و گرمادرمانی ناحیه ساکروم- پرینه و استفاده توام آنها پیشنهاد می‌شود که دست اندرکاران سیاست‌های سلامت زنان باردار و عاملین زایمان استفاده از روش آسان فوق را جهت کاهش درد مرحله فعال زایمان مدنظر قرار دهند.

برچسب ها: سن بارداری، درد زایمان، درد طبیعی، گرمادرمانی، سلامت زنان باردار، حرکات ویژه لگنی با توپ، مرحله فعال زایمان تعداد بازديد: 1094 تعداد نظرات: 0

ارسال نظر

فیلم روز
تصویر روز