Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 29 آبان 1397 - 01:24

29
آبان
خوراك‌های رژیمی ویژه دیابت دوران بارداری

خوراك‌های رژیمی ویژه دیابت دوران بارداری

این نوع دیابت معمولاً در ماه‌های آخر اتفاق می‌افتد و 4درصد از خانم‌های باردار دچار آن می‌شوند.

موژان زرگرزاده؛ زیر نظر دكتر احمدرضا درستی

 

 

این نوع دیابت معمولاً در ماه‌های آخر اتفاق می‌افتد و 4درصد از خانم‌های باردار دچار آن می‌شوند.

این نوع دیابت زمانی رخ می‌دهد که فرد باردار می‌شود و قند خونش در این دوران افزایش می‌یابد که این به دلیل تولید بعضی از هورمون‌ها و تغییر در آنها می‌باشد و مقدار بعضی از هورمون‌ها بطور فاحشی افزایش می‌یابد که به‌دلیل تشکیل جفت می‌باشد که در این حالت مقاومت به انسولین ایجاد می‌شود که معمولا در زنان باردار پانکراس شروع به تولید بیشتر انسولین می‌کند (تقریبا 3‌ برابر قبل از بارداری) که بر مقاومت انسولینی که توسط هورمون‌ها به وجود آمده است غلبه کند.

چه عواملی خطر ابتلا به دیابت حاملگی را افزایش می دهند؟

 چاقی (نمایه توده بدن  (BMI بالای 30)

 سابقه ابتلا به دیابت حاملگی در حاملگی‌های قبلی

 سابقه خانوادگی دیابت

افزایش قند خون در دوران بارداری اگر کنترل شود، هیچ خطری برای مادر و فرزند ندارد و همچنین این امر باعث نمی‌شود که فرزند این مادران نیز دچار دیابت شوند.

معمولاً بعد از تولد نوزاد این حالت از بین می‌رود، ولی در افرادی که دچار دیابت بارداری شدند احتمال اینکه در آینده دچار دیابت نوع دو شوند نیز بیشتر می‌شود.

 توصیه های غذایی

زن‌های‌ حامله در 3 ماهه اول نیازی به افزایش کالری دریافتی ندارند، ولی در سه ماهه دوم و سوم باید کالری دریافتی‌شان را 300 کیلوکالری افزایش دهند.

  بهتر است این مادران تحت نظر یک متخصص تغذیه باشند تا بصورت ماهیانه واحد‌های غذایی شان را تغییر دهد.

  قندخون افرادی که دارای دیابت بارداری هستند باید بصورت روزانه کنترل شود.

 حتماً روزانه 3 وعده اصلی و 3 میان‌وعده داشته باشید كه یكی از آنها وعده قبل از خواب  است تا در حین خواب دچار افت قندخون (هیپوگلیسمی) ‌نشوید. سعی كنید هر روز غذا‌های اصلی و میان وعده‌های‌تان را در ساعت معین میل کنید.

  توصیه می‌شود از خوردن نوشیدنی‌ها و مواد غذایی که به آنها شکر و افزودنی اضافه شده است خودداری کنید.

 از غذا‌هایی که دارای فیبر بالایی هستند استفاده کنید (مانند انواع سبزیجات و میوه ها).

  در این دوران تحت نظر متخصص خود می‌توانید ورزش هم بکنید.

  روزانه حداقل 8 لیوان آب میل کنید.

 از دریافت غذاهای خیلی شیرین و چرب پرهیز کنید.

 از دریافت کافئین خودداری کنید.

  از خوردن میوه‌هایی که قند بالایی دارند (مانند انگور، خربزه و...) بپرهیزید.

 در صبحانه خود حتماً از غلات سبوسدار استفاده کنید.

 از مواد غذایی که درصد گلایسمیک بالایی دارند استفاده نکنید.

 در این دوران در صورتی که در محدوده وزن نرمال هستید، بین 8 تا 11 کیلوگرم باید وزن اضافه کنید و اگر دارای اضافه وزن هستید، بین 6  تا 9 کیلوگرم اضافه كردن وزن مناسب خواهد بود.

 خوراك لوبیا و مرغ

مواد لازم برای 4 نفر

لوبیا سفید                  200 گرم                 600 كیلوكالری

فیله مرغ خرد شده     1 كیلوگرم                 1700 كیلوكالری

روغن زیتون               1 قاشق غذاخوری      135 كیلوكالری

پیاز خرد شده            300 گرم                    100 كیلوكالری

سیر له شده            2 حبه                        5 كیلوكالری

فیله گوجه‌فرنگی خرد شده 900 گرم             150 كیلوكالری

كدوی بزرگ خرد شده 450 گرم                    80 كیلوكالری

ریحان تازه خرد شده  به مقدار لازم   

  روش تهیه

لوبیا را در یك قابلمه آب سرد بریزید و در ظرف را بگذارید و یك شب صبر كنید. سپس آن را زیر آب سرد بشویید و آب آن را خالی كنید. لوبیا را در ظرف متوسطی حاوی آب جوش بریزید و آن را به جوش بیاورید. حرارت را كم كنید و بگذارید بدون در، با حرارت ملایم بجوشد تا كمی نرم شود.

در این زمان، مرغ را در روغن تفت دهید. پیاز و سیر را در تابه‌ای بریزید و تفت دهید تا سبزیجات نرم شوند. مرغ را به همراه گوجه‌فرنگی، كدو و لوبیا به آن بیفزایید.

در ظرف را بگذارید و روی حرارت كم بپزید تا مرغ خوب بپزد. اكنون در ظرف را بردارید و 5 دقیقه صبر كنید تا به آرامی بجوشد. حالا آن را از روی حرارت بردارید و با ریحان مخلوط كنید.

 سالاد نودل سبوسدار و بادام‌زمینی

 مواد لازم برای 4 نفر

 نودل سبوسدار            100 گرم        350 كیلوكالری

گل‌های براكلی            100 گرم        30 كیلوكالری

هویج خلالی خرد كرده  150 گرم         45 كیلوكالری

فلفل دلمه‌ای خرد كرده 1 عدد متوسط  25 كیلوكالری

روغن كانولا              2 قاشق چایخوری    90 كیلوكالری

سركه                     2 قاشق غذاخوری  5 كیلوكالری

سس سویای كم‌نمك2 قاشق غذاخوری  10 كیلوكالری

زنجفیل تازه رنده كرده  یك‌دوم قاشق چایخوری  0 كیلوكالری

پیاز خرد كرده         3 قاشق غذاخوری  15 كیلوكالری

گشنیز تازه خرد كرده 3 قاشق غذاخوری 10 كیلوكالری 

روش تهیه

 نودل سبوسدار را مطابق دستورالعمل روی بسته آن بپزید و براكلی، هویج و فلفل دلمه‌ای را نیز در آخرین دقیقه پخت اضافه كنید. اكنون آب آن را خالی كنید و نودل و سبزیجات را زیر آب سرد بشویید.

در ظرف كوچكی روغن، سركه، سویاسس و زنجفیل را نیز اضافه كنید و با هم مخلوط نمایید. در ظرف بزرگی سالاد، سس آماده، پیازچه و گشنیز را بریزید و خوب مخلوط كنید.

 

برچسب ها: دیابت بارداری، بارداری، زایمان، تغذیه در بارداری، مراقبت های بارداری، دیابت دوران بارداری، دیابت حاملکی تعداد بازديد: 729 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز