Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 22:01

3
مرداد
حجاب و عفاف زنان محدودیت نیست

حجاب و عفاف زنان محدودیت نیست

حجاب یک ‌ویژگی است که ما آن را حفظ می‌‌کنیم، قرآن کریم انسان دارای عفاف را یک انسان برتر خوانده و پیامبر اسلام (ص) هم با اسلام برای مردم و مسلمانان این را به ارمغان آورد.

الهام امین زاده؛ دستیار رئیس جمهوردر آمور حقوق شهروندی

 

در تمام جوامع و در کشورهای مختلف عفاف و پاکدامنی عامل رشد و توسعه در زمینه‌‌های مختلف می‌‌باشد، عفاف یک ویژگی روحی است که در تمام انسان‌‌ها وجود دارد و دستوری و آیین‌نامه مای نیست که آن را در جامعه بنویسند و اجرا کنند.

حجاب یک ‌ویژگی است که ما آن را حفظ می‌‌کنیم، قرآن کریم انسان دارای عفاف را یک انسان برتر خوانده و پیامبر اسلام (ص) هم با اسلام برای مردم و مسلمانان این را به ارمغان آورد.

این عفاف و حجاب محدودیت نبود بلکه بالندگی و توسعه و نشاط در جامعه بود ما می‌‌دانیم قبل از اسلام محدودیت‌های زیادی در شبه جزیره عربستان وجود داشت که پیامبر گرامی با سفارشات قرآنی و با احادیث و روایات درباره نقش حجاب و اهمیت عفاف این محدودیت‌ها را برداشتند.

حجاب پرده نشینی و انزوا در اجتماع نیست، حجاب و عفاف از محدودیت برخوردار نیست، دارای مصونیت و امنیت است و در جامعه می‌‌توان با حجاب بود و در بسیاری از زمینه‌‌ها فعالیت داشت.

امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب برای فعالیت زنان در اجتماع سخنان حکیمانه و سفارشات موکدی دارند.

حقوق زنان، کرامت زنان است و کسی نمی تواند آن را خدشه دار کند.

زنان دارای اختیار و اراده هستند، عفاف درباره زنان حرف اول را می‌‌زند، با عفاف یک زن خود را کنترل می‌‌کند و اجازه نمی دهد اعتبارش از بین برود و انسان عفیف بعنوان یک انسان مقتدر راه نفوذ هوس‌‌ها را می‌‌بندد.

در یک اجلاس بین المللی که میان نمایندگان حقوقی 44 کشور جهان با سخنرانی از حقوق زن دفاع می‌‌کردم در انتهای نشست یکی از شرکت کنندگان از کشورهای آسیای شرقی که دین بودایی داشت اظهار کرد "شما با پوشش چادر به زیبایی توانستید از زن مسلمان دفاع کنید".

امروز در غرب شعار برابری مرد و زن وجود دارد اما از یکهزار و 400 سال و آندی پیش قرآن کریم، زن را گوهر آفرینش نامید و این یعنی جایگاه زن در اسلام فراتر از این شعارهاست.

هیچ فردی نمی تواند به کرامت زن اهانت کند این کرامت حق الهی است از لحاظ دیدگاه اسلام، حجاب و عفاف نیاز به فرهنگ سازی دارد و حمایت همگان را می‌‌طلبد که خود زنان ایرانی می‌‌توانند بیشترین حمایت را از فرهنگ حجاب و عفاف داشته باشند.

مراعات حجاب در روحیه ما بسیار موثر است؛ حجاب نشاط می‌‌آورد، زیبایی را در بر دارد، زن ایرانی از لباس و فرهنگ منحصر به فردی برخوردار است و باید بمنظور تولید لباس مناسب بانوان ایرانی در داخل کشور برنامه ریزی و تولید شود.

پوشاک ابزاری است برای شناسایی فرهنگ، ما با تولید پوشاک مناسب زنان ایرانی اهداف بزرگتری را درباره نیاز زنان مسلمان کشورهای دیگر دنبال می‌‌کنیم، ما اهداف بزرگتری داریم چون پیامبر و دین بزرگی داریم.

در اقتصاد کشور ما زنان باید نقش جدی داشته باشند و تولید کنندگان لباس زنان ایرانی محصولات خوب و در خورشان مردم ایران را تولید کنند تا مردم ما همانی را مصرف کنند که فرهنگ و دین ما به ما توصیه دارد و اینکه با تولید لباس مناسب ایرانی زنان در کشورمان به سوی خرید البسه خارجی نروند.

باید جلوی ورود قاچاق لباس خارجی گرفته شود تا این اجناس خارجی جایگزین تولید البسه داخلی نشود، ما باید در تولید لباس برای استان‌های کشورمان برنامه ریزی کنیم و لباس مناسب و سنتی آنان را تولید کنیم در برگزاری نمایشگاه‌ها فقط به دنبال استخدام نباشیم و برای اشتغال جوانان و زنان ایرانی تلاش شود.

زنان ایرانی باید فعالیت‌‌های اجتماعی خود را در کنار خانه داری داشته باشند، فعالیت زنان از خانه داری آنان جلوگیری نمی کند، مقام معظم رهبری درباره فعالیت زنان در بخش‌های اقتصادی و دیگر عرصه‌ها توصیه‌‌های مهمی دارند.

زنان ایرانی با نشاط و با فرهنگ اصیل باید از اسلام پاسداری کنند و این به جز با داشتن عفاف و حجاب صورت نمی گیرد.

امکانات آموزشی برای زنان ایرانی باید در جامعه فراهم باشد، زنان جوان ایرانی باید آموزش‌‌های لازم برای زندگی خوب را ببینند تا در کنار خانواده در زندگی نتیجه برد برد را داشته باشند.

الگوی همه ما حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها است.

زنان ایرانی در دوران دفاع مقدس با سختی در میدان نبرد دوشادوش مردان خود حضور داشتند و آنان را حمایت کردند امروز هم زنان شهدای مدافع حرم با رشادت از همسران خود دفاع کردند.

در همین راستا هماهنگی‌‌هایی برای کمک بسیج در مباحثی همچون قانون خانواده، مالیات، حل و فصل اختلافات و دعاوی حقوقی و همچنین اجرای حقوق شهروندی صورت گرفته است.

 

برچسب ها: حجاب در قرآن، حجاب، عفاف، حجاب و عفاف، عفاف و حجاب، کرامت زنان، حجاب از دیدگاه اسلام، رعایت حجاب اسلامی، پوشاک مناسب زنان ایرانی، لباس زنان ایرانی، قاچاق لباس خارجی تعداد بازديد: 1045 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز