Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 12:41

19
تیر
راهنمای انتخاب طلا و جواهر مناسب (2)

راهنمای انتخاب طلا و جواهر مناسب (2)

طلای زرد رنگ طلایی است كه با انواع چهره‌ها و رنگ‌های مختلف هماهنگی دارد و بسیاری از خانم‌های بلوند نیز ترجیح می‌دهند كه از طلای زرد استفاده می‌كنند.

 

برخی خانم‌ها طلاهای درخشان زرد را دوست دارند و برخی طلاهای سفید را زیباتر می‌دانند. عده‌ای نیز از طلاهایی استفاده می‌كننده كه سه رنگ هستند (زرد، سفید و زرد مایل به سرخ). رنگ موها نیز نقش مهمی را در انتخاب رنگ طلا و جواهرات ایفا می‌كند. طلای زرد، طلای كلاسیك است. طلایی كه از معادن استخراج می‌شود، رنگ زرد دارد. و با اضافه كردن برخی فلزات دیگر سفید، سرخ، آبی، سیاه و ... می‌شود فلزاتی مثل مس، نقره و تركیبی از این دو.

طلای زرد با چهره‌های نیمه روشن با موهای مشكی تناسب زیادی ایجاد می‌كند. در واقع طلای زرد رنگ طلایی است كه با انواع چهره‌ها و رنگ‌های مختلف هماهنگی دارد و بسیاری از خانم‌های بلوند نیز ترجیح می‌دهند كه از طلای زرد استفاده می‌كنند. اگر موهای سیاه و چشمان آبی دارید بهتر است كه از گردنبند و گوشواره سفید استفاده كنید.

افرادی كه موهای‌شان تن قرمزی دارد نیز بهتر است از طلای سفید استفاده كنند. افرادی كه در موهای‌شان لایت‌های یخی دارند نیز باید از همین رنگ طلا استفاده كنند. 

طلاهایی كه تن سرخی دارند، برای افراد كه موهای‌شان تن قرمزی دارد نیز مناسب هستند. به هنگام خرید طلاهایی كه چند رنگ هستید باید از خودتان سوال كنید كه كدام رنگ غالب است؟ رنگ سفید، رنگ زرد یا رنگ سرخ و بعد براساس رنگ چهره و رنگ موها، آن را انتخاب كنید. مسلماً طلاهای زرد رنگ برای خانم‌ها مناسب‌ترند و جلوه بیشتری به آنها می‌دهند.

گذشته از رنگ طلا و سنگ‌های تزئینی آن، بهتر است كه طلایی را انتخاب كنید كه در آن احساس راحتی می‌‌كنید. هیچ طلا و جواهری زیباتر از طلا و جواهری نیست كه به شما احساس اعتماد به نفس و اطمینان می‌دهد و خوشحال‌تان می‌كند، حال به هر رنگی كه باشد.

 راه‌هایی برای شناخت  طلا و جواهر

شناخت طلا به صورت حرفه‌ای، در اختیار طلاسازها و طلافروشان است، ولی مصنوعات طلا دارای علاماتی است كه نشان دهنده مشخصات آن است. در جهان عیار طلا بر اساس سیستم متریك، میزان خالصی طلا در هزار سنجیده می‌شود. 

این عیار به صورت میزان‌های مشخصی است. عدد 916 برای عیار 22، عدد 875 برای عیار 21، 833 برای عیار 20، عدد 750 برای عیار 18، عدد 705 برای عیار 17، 583 برای عیار 14، 416 برای عیار 10 و 375 برای عیار 9 می‌باشد. اعدادی كه اشاره شد، نشان دهنده عیار آن مصنوع است، كه در كنار نشان سازنده حك می‌شود.

لازم به ذكر است كه در ایران عیار استاندارد 750 (18 عیار) به بالا می‌باشد و ساخت طلا زیر عیار 18 غیرقانونی است.

 البته برای صادرات، به سفارش كشورهای دیگر، ساخت مصنوعات با هر عیاری مجاز است. در كشور ما، علاوه بر عیار 18، مصنوعات با عیارهای بالاتر نیز ساخته می‌شود و مصرف دارد. به جز طلاهای ساده كه فاقد نگین هستند، جواهرات با نگین‌های اصل نیز به همین رویه ساخته می‌شوند و مارك عیار آنها همانند طلاهای ساده در داخل و یا پشت محصول حك می‌شود.

امروزه زیورآلاتی ساخته می‌شود كه جنس آنها از نقره می‌باشد، ولی چنان پولیش و آبكاری می‌شوند كه در نگاه اول، قابل تشخیص از طلا نمی‌باشند. این گونه زیورآلات دارای علامتی هستند كه داخل و یا روی آن است. هر وقت به این علامت برخورد كردید، نشان دهنده جنس این زیور می‌باشد. عدد 925 نشان دهنده عیار نقره است. 

فلز دیگری كه در زیورآلات استفاده می‌شود و رنگ آن سفید است، پلاتین است و ممكن است با طلای سفید و یا نقره اشتباه شود. این فلز بسیار گرانبهاتر و گران‌تر از طلاست و موارد غیر زینتی نیز دارد. در شرع مقدس اسلام استفاده از زیور طلا برای آقایان حرام و منع شده است، بنابراین حلقه‌های ازدواجی كه برای آقایان ساخته می‌شود بیشتر از جنس پلاتین به همراه نگین‌های جواهرات است.

پلاتین در هر كشوری عیار استاندارد خودش را دارد. مثلا پلاتین‌های ساخت كشور ژاپن از عیار 900 در هزار می‌باشد و یا در اروپا پلاتین با عیار 950 در هزار ساخته می‌شود. در ایران طبق قانون اتحادیه طلا و جواهرآلات زینتی، عیار مصنوعات پلاتین نباید كمتر از 800 در هزار باشد.

برای تشخیص زیورآلات پلاتین باید به دو علامت توجه كرد.  اول مارك PT كه مشخصه پلاتین می‌باشد و دوم مارك بین‌المللی پلاتین به همراه عیار مصنوع كه به صورت 950 مشخص می‌شود.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- راهنمای انتخاب طلا و جواهر مناسب- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: جواهرات، طلاهای سفید، رنگ طلا، طلای زرد، فلزات، طلا و جواهر، زیورآلات پلاتین تعداد بازديد: 835 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز