Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 29 اسفند 1402 - 12:47

28
تیر
این جملات را هرگز به همسر خود نگویید

این جملات را هرگز به همسر خود نگویید

مقالات نمی‌توانند به شما یاد دهند چه چیزی را به همسرتان نگویید. شما باید با در نظر گرفتن خصوصیات همسرتان لیستی از جملات منفی تهیه‌ کرده و از به‌کارگیری آن‌ها خودداری کنید.

دکتر پروانه صفایی مقدم؛ روانشناس بالینی

 

برای سالیان سال مقالات عجیب‌وغریبی می‌خواندم که مضمون آن این بود «به زن و یا شوهرتان این حرف‌ها را نزنید.» البته بدون در نظر گرفتن جنسیت، برای هر شخصی جملاتی وجود دارد که علاقه‌ای به شنیدن آن‌ها ندارد.

حال امکان دارد آن فرد زن، مرد و یا یک کودک باشد.

در برخورد با افراد غریبه گاهی امکان دارد ما از استفاده بسیاری از عبارت‌ها چشم‌پوشی کنیم؛ اما در مقابل کسانی که دوست‌شان داریم چگونه هستیم؟

گاهی زن و مرد در روابط زناشویی رو به سرزنش یکدیگر می‌کنند؛ اما در مقابل یک مشکل باید به خاطر صدمه ندیدن احساسات طرف مقابل‌مان سکوت کنیم؟

بسیاری از افراد در روابط زناشویی به علت استفاده نادرست از کلمات، صدمات جبران‌ناپذیری به رابطه‌شان می‌زنند.

عبارات می‌تواند شما را کیلومترها از همسرتان دور کند و جالب اینجا است که بعد از آن از خودتان می‌پرسید «چرا رابطه ما سرد شده است؟»

بعد از طلاق و جدایی افراد افکار مختلفی در سرشان می‌آید و مدام به اشتباهات گذشته‌شان فکر می‌کنند.

مقالات و مطالب علمی نمی‌توانند به شما یاد دهند چه چیزی را به همسرتان بگویید و چه چیزی را نگویید.

این شما هستید که با در نظر گرفتن رابطه‌تان و خصوصیات همسرتان باید لیستی از جملات منفی تهیه‌ کرده و از به‌کارگیری آن‌ها خودداری کنید.

برخی جملات متداول افراد را در سطور زیر بررسی می‌کنیم…

همیشه/ هرگز

من بسیار متعجب می‌شوم هنگام صحبت ناگهان همسرم به من می‌گویید: «تو هرگز به من گوش نمی‌دهی.» آیا احساس می‌کنید با شنیدن این حرف همسرتان بیشتر به شما توجه می‌کند؟ اما شاید شما بگویید: «تو به‌اندازه کافی و با دقت به من گوش نمی‌دهی.»

شاید این جمله شما درست به نظر برسد و نشان می‌دهد که شما تمایل به تغییر وضعیت کنونی دارید. در استفاده از کلمات نظیر «هرگز» و «همیشه» دقت کنید. اگر کسی به شما بگوید «تو همیشه دیر می‌رسی» چه احساسی پیدا می‌کنید.

استفاده از این کلمات به‌نوعی ناعادلانه است و حالات تدافعی در فرد ایجاد می‌شود. وقتی فردی در حالت دفاعی می‌رود نباید از او انتظار همدلی و همکاری داشت.

به چه چیزی فکر می‌کنی؟

شما با پرسیدن این سؤال قصد دارید از نیت همسرتان آگاه شوید و بدانید در پشت اعمال و رفتارش چه چیزی نهفته است؛ اما با پرسیدن این سؤال شما نمی‌توانید از قصد و نیت همسرتان آگاه شوید و مطمئناً بارها و بارها این راه را امتحان کرده و متوجه شده‌اید که به نتیجه‌ای نمی‌رسید.

چگونه به‌وسیله جملاتی که بار سرزنشی به همراه خود دارند انتظار دارید؟ این جملات در زندگی شما تغییری را به وجود نمی‌آوردند.

من این کار را انجام می‌دهم حتی اگر تو…

هر رابطه زناشویی مانند خیابانی دوطرفه است.

واژه‌های نظیر «اعتماد متقابل» و «درک متقابل» می‌تواند به این معنا باشد که من برای توکاری را انجام می‌دهم و از شما نیز انتظار دارم در مقابلم این کار را انجام بدهید.

با این‌حال روابط ناسالمی وجود دارند که در مقابل خواسته‌ها و تمایلات طرف مقابل حالتی بی‌تفاوت دارند.

این درحالی‌که توجه به خواسته همسرتان در روابط زناشویی می‌تواند به‌راحتی انجام شود این‌گونه که در انجام امور مختلف به‌جای تأکید بر «من» از «من و تو» استفاده کنید و به نظرات همسرتان احترام بگذارید.

پاسخ کوتاه دادن

در هنگام صحبت کردن با همسرتان لطفاً از کلمات نظیر اوهوم و … استفاده نکنید.

شاید احساس کنید پاسخ‌های تک سیلابی کوتاه هستند و بسیار خوب اما به یاد داشته باشید که این‌گونه همسرتان هم مدام از این کلمات استفاده می‌کند و این‌گونه ارتباطات کلماتی بین شما دو نفر کمتر و کمتر خواهد شد.

برای نشان دادن علاقه به همسرتان از تلویزیون فاصله گرفته و سعی کنید با هم صحبت کنید و ارتباطتان را حفظ کنید.

سکوت، جهل و سخنان کوتاه نشانه این است شما به اینجا تعلق ندارید و در کنار همسرتان فقط حضور فیزیکی دارید.

با انجام این کارها شما صدمات عمیقی به رابطه و همسرتان می‌زنید. برای بهبودی رابطه‌تان به روی رابطه و خانواده‌تان تمرکز کرده و وقت‌تان را با آن‌ها صرف کنید.

«به زن و یا شوهرتان این حرف‌ها را نزنید.» البته بدون در نظر گرفتن جنسیت، برای هر شخصی جملاتی وجود دارد که علاقه‌ای به شنیدن آن‌ها ندارد. حال امکان دارد آن فرد زن، مرد و یا یک کودک باشد.

 

برچسب ها: روابط همسران، روابط زناشویی، روابط زن و شوهر، رفتار با همسر، رفتار زن و شوهر، صحبت با همسر، این جمله ها را به همسرتان نگویید تعداد بازديد: 617 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز