Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 03:49

6
بهمن
ارزش غذایی برگ چغندر

ارزش غذایی برگ چغندر

برگ چغندر حاوی مینرالها، ویتامین و فیبر بیشتری در مقایسه با خود چغندر است

تحریریه ماهنامه دنیای تغذیه

 

 

تركیبات آنتی اكسیدانی

برگ چغندر منبع خوب ترکیبات فیتوكمیكال است. بتائین (تری متیل گلیسن) باعث کاهش هموسیستئین خون می‌شود به خصوص در افرادی که سابقه بیماری هموسیستینوری در خانواده دارند این ترکیب یکی از متابولیت‌های سمی است که تشکیل لخته را تسریع بخشیده و باعث تشکیل پلاک‌های آترواسکلروز در رگ‌های خونی می‌شود.

مواد معدنی 

برگ چغندر حاوی مینرالها، ویتامین و فیبر بیشتری در مقایسه با خود چغندر است ،اما در مقایسه حاوی کالری و قند کمتری است. برگ‌های چغندر منبع غنی از مواد معدنی نظیر منیزیم، مس، کلسیم، سدیم، پتاسیم، آهن ،منگنز و فسفر می‌باشد. پتاسیم در تنظیم ضربان قلب و فشار خون نقش مهمی دارد. منگنزدر نقش کوفاکتور برای آنزیم سوپراکسید دسموتاز (کوفاکتور آنزیم آنتی‌اکسیدان) ظاهر می شود و آهن نیز در بسیاری از فعل وانفعالات بدن شركت می كند.

فلاوونوئیدها

برگ چغندر منبع بسیار خوبی از B کاروتن، لوتئین و زآگزانتین است. این فلاوونوئیدها منابع خوب آنتی‌اکسیدان بوده و دارای فعالیت ضدسرطانی هستند. زآگزانتین، کاروتنوئید مهم تغذیه‌ای است که به طور اختصاصی توسط ماکولای چشم برداشته می‌شود و نقش حفاظتی در مقابل اشعه ماوراءبنفش دارد. بنابراین نقش مهمی در پیشگیری از ناراحتی چشمی AMD(تغییر ماکولا چشم مرتبط با سن) دارد.

ویتامین A

100 گرم برگ چغندر دو برابر نیاز روزانه به ویتامین A را فراهم می‌کند. رژیم غنی از این ویتامین نقش محافظتی بر علیه سرطان‌های ریه و سیستم گوارشی به عهده دارد.

ویتامین K

برگ چغندر منبع خوب ویتامین K است. 100 گرم آن 3 برابر نیاز روزانه این ویتامین را تامین می‌کند. ویتامین K یک نقش محافظتی در سلامت استخوان دارد. سطح ویتامین K کافی در رژیم به محافظت مغز منجر می‌شود بنابراین نقش درمانی در بیمارانی که از آلزایمر رنج می‌برند، بازی می‌کند.

ویتامین C

یك فنجان برگ چغندر حدود 30درصد  نیاز روزانه بدن به این ویتامین را تامین می كند.ویتامین c برای تولید كلاژن، پروتئینی كه باعث سلامت پوست، استخوان، دندان و رگهای خونی می شود، ضروری است. سیستم ایمنی هم برای ساخت گلبول سفید برای دفاع علیه عفونت به این ویتامین نیاز دارد.

 

برچسب ها: خواص چغندر، تركیبات آنتی اكسیدانی، چغندر، فواید برگ چغندر، لبو تعداد بازديد: 1359 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز