Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 11:00

15
تیر
فواید موز

فواید موز

موز سرشار از پتاسیم است. به همین دلیل هم این میوه به سیستم گردش خون بدن کمک می‌کند اکسیژن را به مغز برساند. این عنصر همچنین باعث حفظ تعادل ضربان قلب شده و میزان آب بدن را تنظیم می‌کند.

سعیده نوباوه

 

 

موز جزو یکی از پرخاصیت‌ترین میوه‌ها محسوب می‌شود، اما علاوه بر خاصیت‌های متعدد این میوه، مزیت دیگر آن طعم خوب و مطبوع آن است که خوردن این میوه را برای افراد لذت‌بخش‌تر کرده است. به دلیل داشتن مزه شیرین، این میوه زرد رنگ طرفداران بسیاری دارد. با توجه به این نکته، جای دادن یک موز در برنامه غذایی روزانه کار دشواری نیست.

یکی دیگر از محاسن موز این است که حمل و کندن پوست آن در شرایط گوناگون راحت است و می‌توان به عنوان یک میان وعده مقوی در محیط‌های خارج از خانه نیز به راحتی استفاده کرد. آشنایی با خواص متعدد این میوه قطعاً میل شما را به مصرف آن افزایش خواهد داد.

روزی یک موز بخورید

ضرب‌المثلی هست که می‌گوید «خوردن روزانه یک سیب باعث دور ماندن پزشک از شما می‌شود»، اما این ضرب‌المثل را می‌توان در مورد موز نیز به کار برد. حتی شاید برایتان جالب باشد که بدانید خواص موز از لحاظ دارا بودن ویتامین‌ها و مواد مغذی بیشتر از سیب است.

موز پنج برابر سیب کربوهیدرات و ویتامین A و آهن دارد و میزان فسفر آن نیز سه برابر است. علاوه بر این، موز سرشار از پتاسیم و قندهای طبیعی است. تمام این ویژگی‌ها موز را به یک «ابر میوه» تبدیل کرده است که وجود آن در هر رژیم غذایی ضروری است.

موز و افزایش سلامت روده 

موز دارای نوعی فیبر خاص است که به حرکات و عملکرد روده کمک می‌کند و آن را بهبود می‌بخشد . موز به حل برخی مشکلات مربوط به روده، مانند اسهال کمک می‌کند.

موز و  افزایش نشاط  

موز دارای ماده‌ای به نام تریپتوفان است. این ماده در بوقلمون نیز وجود دارد. این ماده به افزایش نشاط افراد کمک می‌کند و باعث آرامش ذهن می‌شود. در نتیجه افراد با مصرف آن احساس شادی و نشاط بیشتری می‌کنند. در برخی موارد گزارش شده است افرادی که دچار افسردگی هستند با مصرف موز روند بهبودشان تسریع شده است.

موز، منبعی غنی از انرژی 

به دلیل وجود مقادیر زیادی ویتامین و مواد معدنی، موز یکی از بهترین منابع انرژی محسوب می‌شود. خوردن تنها دو عدد موز می‌تواند انرژی لازم برای یک ساعت و نیم ورزش را به شما بدهد. این میوه همچنین می‌تواند گزینه خوبی برای میان وعده باشد. خوردن موز در هنگام کسلی نیز می‌تواند شما را سرحال کند.

به جای مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار، خوردن یک موز نه تنها شما را هوشیارتر می‌کند، بلکه از افت انرژی پس از مصرف کافئین نیز جلوگیری می‌کند.

موز؛ مناسب برای خانم‌های باردار 

حالت تهوع، خصوصا هنگام صبح، یکی از مشکلاتی است که خانم‌های باردار همواره دچار آن هستند. مصرف موز می‌تواند این حالت را کاهش دهد. این میوه همچنین به تجدید نیروی بدن کمک کرده و میزان گلوکز خون و دمای بدن را تنظیم می‌کند.

موز و نیش پشه‌ها و رشد گیاهان خانگی 

پیش از دور انداختن پوست موز، قسمت داخلی آن را بر روی جای نیش پشه‌ها بمالید. پوست موز باعث کاهش سوزش، خارش و تورم ناشی از نیش پشه‌ها می‌شود. شاید جالب باشد بدانید که در بسیاری موارد تاثیر پوست موز از کرم‌ها و پمادهایی که در داروخانه‌ها موجود هستند بسیار بیشتر است.

یکی دیگر از خواص جالب موز، قابلیت استفاده از پوست آن به عنوان یک کود طبیعی است. اگر در باغچه خانه خود گیاهی دارید که دوست دارید تقویت شود یا گل‌های آن زودتر شکوفه کنند، کافی است پوست چند عدد موز را کنار ریشه گیاه دفن کنید تا پس از چند هفته شاهد رشد چشمگیر گیاه خود باشید.

پتاسیم موز 

همانطور که پیش‌تر اشاره شد، موز سرشار از پتاسیم است. به همین دلیل هم این میوه به سیستم گردش خون بدن کمک می‌کند اکسیژن را به مغز برساند. این عنصر همچنین باعث حفظ تعادل ضربان قلب شده و میزان آب بدن را تنظیم می‌کند. در نتیجه وجود پتاسیم از سکته‌های مغزی جلوگیری کرده و فشار خون را کنترل می‌کند.

توان و نیروی ذهن خود را با مصرف موز افزایش دهید  

علاوه بر خواص کلی موز برای بدن، این میوه به مغز ما نیز کمک می‌کند. تحقیقات اخیری که بر روی 200 دانش‌آموز صورت گرفته است نشان می‌دهد افرادی که روزانه سه وعده – صبحانه، ناهار و شام- موز مصرف می‌کردند از توانایی ذهنی بیشتر برخوردار شدند. علت این امر نیز وجود پتاسیم در موز است. پتاسیم هوشیاری مغز را در هنگام یادگیری افزایش می‌دهد و نیروی کلی ذهن را تقویت می‌کند.

موز؛ دشمن سرسخت زخم معده  

مصرف موز یک راه خوب برای پیشگیری یا درمان زخم معده است. این میوه اسید معده را کاهش می‌دهد. همچنین با بر جای گذاشتن لایه‌ای محافظ در اطراف دیواره‌معده، از حساسیت این عضو از بدن جلوگیری می‌کند. در عین حال، از آنجا که موز اسید معده را کاهش می‌دهد، مصرف آن راه خوبی برای کاهش سوزش معده است.

این میوه یک ضد اسید طبیعی است که مصرف آن عوارض جانبی نیز ندارد.

 

برچسب ها: موز، خواص موز، فواید موز، پتاسیم موز، روزی یک موز بخورید، موز و بیماری ها، موز و سلامتی تعداد بازديد: 1559 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز