Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 21:32

3
اسفند
خواص پوست ميوه‌ها (1)

خواص پوست ميوه‌ها (1)

در برخی از میوه‌ها، پوست میوه به صورت كاملاً محكم به خود میوه چسبیده است و در برخی دیگر میوه و پوست آن انسجام كمتری دارند. ضخامت پوست میوه‌ها با هم فرق دارد. این مسئله حتی در میوه‌هایی كه از یك خانواده هستند نیز دیده می‌شود.

تحریریه ماهنامه دنیای سلامت

 

پوست میوه، بیرونی‌ترین لایه و پوشش روی میوه است. در میوه‌هایی همچون هندوانه، این پوشش بسیار ضخیم و تنها یك لایه است، در حالی كه در خانواده مركبات مثل پرتقال، رویه میوه كمی نازك‌تر و در واقع پوست میوه است. پوست نه تنها از میوه در برابر محیط زیست، میكرو و ماكروارگانیسم محافظت می‌كند، بلكه حاوی مواد مغذی است كه موجب حفظ سلامتی انسان نیز می‌شود.

ویژگی‌های پوست میوه‌ها 
در برخی از میوه‌ها، پوست میوه به صورت كاملاً محكم به خود میوه چسبیده است و در برخی دیگر میوه و پوست آن انسجام كمتری دارند. ضخامت پوست میوه‌ها با هم فرق دارد. این مسئله حتی در میوه‌هایی كه از یك خانواده هستند نیز دیده می‌شود. پوست میوه‌ها، در برخی موارد بسیار نازك و گاه كلفت و ضخیم است.

 

در برخی میوه‌ها مثل سیب و انگور، مزه پوست همانند خود میوه است و در برخی دیگر مثل پاپایا، مزه پوست آن به علت وجو تانن فراوان، تلخ است. در میوه‌های اسیدی پوست به راحتی جدا می‌شود (موز). رسیدن میوه‌ها با فرایند آنزیمی همراه است كه برخی از مشخصه‌های میوه را مانند رنگ، طعم، عطر و دانه‌ها تغییر می‌دهد. معمولاً پوست میوه‌ها سرشار از روغن‌های ضروری هستند كه میوه را خوش عطر می‌كنند. غدد چربی در تمام سطح پوست میوه وجود دارد.

خواص پوست سیب
 
بدون سدیم و بسیار كم چرب است  كلسترول بد (LOL) را كاهش و كلسترول خوب (HDL) را افزایش می‌دهد.  به دلیل داشتن منیزیم و پتاسیم، فشار خون را پایین می‌آورد.  مانع از پوكی استخوان در یائسگی خانم‌ها می‌شود.  كوئرستین حاوی مقادیر قابل توجهی فلاوونوئید است كه خاصیت ضد التهابی داشته و برای سلامت بسیار مفیداست.

 

این تركیبات با تخریب رادیكال‌های آزاد، از تخریب سلول‌های مغز جلوگیری می‌كنند و در واقع بیماری آلزایمر را در كهنسالی كاهش می‌دهند.  از سرطان ریه، پستان، روده بزرگ و كبد پیشگیری می‌كند.  با انواع بیماری‌های قلبی و عروقی مبارزه می‌كند.  به درمان آسم، دیابت و وبا كمك می‌كند.  از تصلب شرائین پیشگیری كرده و خطر ابتلا به پاركینسون را كاهش می‌دهد. 

فیبر موجود در آن به هضم غذا كمك و از یبوست پیشگیری می‌كند و وزن را كاهش می‌دهد.  قند خون را تنظیم می‌كند. ویتامین B6 موجود در آن، سیستم عصبی مركزی را كنترل و ویتامین E آن، با رادیكال‌های آزاد و سموم مبارزه می‌كند و به همین ترتیب روند پیری را كاهش می‌دهد. خاصیت آنتی‌اكسیدانی دارد و تاثیر منفی رادیكال‌های آزاد را خنثی می‌كند و موجب رطوبت غشاهای مخاطی و پوست و چشم‌ها می‌شود.  

نیاسین از سر درد و افسردگی پیشگیری كرده و اسید فولیك موجود در آن علاوه بر تقویت انرژی، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌كند. توجه داشته باشید كه حساسیت به پوست سیب یكی از حساسیت‌های شایع است كه بیشتر در شمال اروپا دیده می‌شود. افرادی كه به پوست سیب حساسیت دارند، می‌توانند از سیب پخته شده استفاده كنند؛ زیرا گرما مواد حساسیت‌زا را از بین می‌برد.

سندرم آلرژی دهانی نوعی واكنش به آنزیم موجود در سیب است كه با خوردن به خصوص پوست سیب باعث بروز واكنش حساسیتی می‌شود. این واكنش با خارش، آبریزش بینی، عطسه و ریزش اشك از چشم‌ها همراه است و در واقع دستگاه تنفسی فوقانی و چشم‌ها را تحریك می‌كند.

در برخی افراد نیز خوردن سیب با پوست موجب اختلال در دستگاه گوارش و استقراغ و اسهال می‌گردد؛ بنابراین افراد مبتلا به اختلالات گوارشی مانند بیماری‌های كرون و دیورتیكولیت بهتر است با احتیاط این میوه را مصرف كنند...

 

 

برای خواندن بخش دوم -خواص پوست ميوه‌ها- اینجا کلیک کنید. 

 

برچسب ها: خواص میوه ها، خواص پوست ميوه‌ها، خواص پوست سیب، ویژگی‌های پوست میوه‌ها، پوست میوه تعداد بازديد: 1107 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز