Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 03:31

24
خرداد
میوه‌ها و سبزیجات زمستانی

میوه‌ها و سبزیجات زمستانی

نگهداری گلابی در درجه حرارت‌ اتاق سبب فساد آن می‌شود، بنابراین سعی كنید آن را در یخچال نگهداری نمایید.

تحریریه زندگی آنلاین- گروه تغذیه

 

 

اگر چه فصل تابستان از نظر فراوانی و تنوع میوه‌ها، بهترین فصل سال می‌باشد، اما میوه‌ها  و سبزیجاتی كه در فصول سرد سال (پاییز و زمستان) وجود دارند نیز كم نمی‌باشند و نباید از آنها صرف‌نظر كرد. فصل زمستان، بهترین فصل برای انواع مركبات مانند پرتقال، نارنگی، لیموشیرین و... می‌باشد.

سایر میوه‌ها و سبزیجاتی كه در فصل پاییز و زمستان وجود دارند، نیز بسیار مطبوع بوده و دارای تركیبات مغذی فراوان می‌باشند كه علاوه بر تأمین ذائقه شما، موادمغذی مورد نیاز بدن را نیز تامین می‌كنند. در اینجا مواردی را ذكر می‌كنیم:

گلابی

گلابی دارای فیبر فراوانی بوده و منبع خوبی از ویتامین C می‌باشد. بیشترین ویتامین C موجود در گلابی و همچنین فیبر آن در پوست این میوه وجود دارد، بنابراین سعی كنید گلابی را با پوست بخورید تا از تركیبات مغذی موجود در پوست آن بهره‌مند شوید. گلابی حاوی مقادیر فراوانی اسید فولیك می‌باشد.

این ویتامین می‌تواند از بروز برخی ناهنجاری‌های عصبی در دوران جنینی پیشگیری نماید، بنابراین توصیه می‌شود زنان باردار گلابی زیاد بخورند. از طرفی گلابی دارای شاخص گلیسمیك پایینی می‌باشد. بدین معنا است كه قند طبیعی موجود در گلابی بتدریج جذب بدن می‌شود و از نوسانات شدید قندخون (افت ناگهانی و یا بالا رفتن سریع قندخون) جلوگیری می‌كند.

نگهداری گلابی در درجه حرارت‌ اتاق سبب فساد آن می‌شود، بنابراین سعی كنید آن را در یخچال نگهداری نمایید. از آنجایی كه گلابی از درون خراب می‌شود، بهترین راه برای تشخیص سالم و یا خراب بودن آن این است كه انگشت شست خود را به آرامی در قسمت گردن و بالای گلابی فشار دهید. اگر كاملاً سفت بود و جای انگشت بر روی آن نماند، نشان از سالم بودن آن می‌باشد.

گل‌كلم

گل كلم از سبزیجاتی است كه منبع غنی از فولات، فیبر و فیتوكمیكال‌ها می‌باشد. اگرچه گل‌كلم در سایر فصول سال نیز یافت می‌شود، اما از جمله سبزیجاتی است كه در شرایط آب و هوایی سرد رشد بهتری دارد. گل كلم‌هایی را خریداری كنید كه به رنگ سفید و یا كرم باشند و با توجه به اندازه گل‌كلم، از سنگینی و حجم لازم برخوردار باشند.

گل‌كلم‌هایی كه زردرنگ شده‌اند و سبك نیز به نظر می‌رسند كیفیت غذایی خود را از دست داده‌اند. گل كلم را می‌توان به مدت 2 هفته در یخچال نگهداری كرد.

كلم

كلم نیز مانند گل كلم اگرچه در تمام فصول سال وجود دارد، اما در فصل زمستان طعم و مزه بهتری دارد. كلم سرشار از ویتامین‌های A و C می‌باشد. كلم را می‌توان به روش‌های مختلف مصرف كرد، مثلاً می‌توان آن را خام خورد و یا بخارپز كرد و یا اینكه آن را تفت داد و مصرف نمود. زمانی كه قصد خرید كلم را دارید دقت كنید كه برگ‌های آن شفاف و درخشان باشند و انتهای برگ‌ها طراوت و تازگی خود را از دست نداده و رطوبت لازم را داشته باشند.

 كلم براكلی

كلم براكلی از جمله سبزیجاتی است كه سرشار از ویتامین‌های A، C و K و فولات، فیبر، منیزیم، پتاسیم و لوتئین می‌باشد. كلم براكلی‌هایی را انتخاب كنید كه دارای ساقه‌های سفت و محكم و سبزرنگ باشند. كلم براكلی تازه باید به نسبت اندازه‌‌ای كه دارد از سنگینی لازم برخوردار باشد. از خریدن كلم براكلی كه تازگی خود را از دست داده‌ و پلاسیده شده و به رنگ زرد متمایل شده خودداری نمایید.

 رازیانه

رازیانه از محصولاتی است كه در آب و هوای سرد رشد می‌كند و از پاییز تا بهار وجود دارد. رازیانه دارای عطر و طعم بسیار مطبوعی می‌باشد و مناسب غذاهایی است كه در فصل زمستان و پاییز طبخ می‌شوند. می‌توان از دانه‌های رازیانه در انواع سالادها نیز استفاده كرد.

انار

انار سرشار از ویتامین‌های A و C می‌باشد، انارهایی را خریداری كنید كه سنگین و آبدار باشند و پوستی درخشان داشته باشند. از دانه‌های انار می‌توانید در تهیه دسرها و یا به عنوان یك نوشیدنی استفاده نمایید.

انواع ترب

ترب نیز دارای انواع مختلفی بوده كه از نظر رنگ و اندازه با یكدیگر متفاوتند. نوعی از ترب كه در آسیا موجود می‌باشد، در سرتاسر سال دیده می‌شود، اما در فصل زمستان طعم و مزه مطبوع‌تری دارد. این ترب‌ها تقریباً بزرگ و به شكل هویج می‌باشند. زمانی كه می‌خواهید ترب بخرید، توجه نمایید كه نوع بدون لكه و سفت آن را خریداری كنید، از خریدن ترب‌هایی كه نرم شده‌اند و یا بافت اسفنجی دارند خودداری كنید.

ترب‌ها نیز دارای كالری‌ كمی بوده اما ویتامین C، اسید فولیك و پتاسیم بالایی دارند. ترب به رفع سوء‌هاضمه كمك می‌كند، از طرفی به عنوان اكسپكتورانت از آن استفاده می‌شود.

قارچ

قارچ‌های خوراكی دارای انواع مختلف می‌باشند. قارچ‌ها منبع غنی از ریبوفلاوین‌، نیاسین و سلنیوم هستند. هنگام خرید قارچ دقت كنید كه سفت باشد. از خرید قارچ‌هایی كه دارای لكه‌های سیاه بوده و یا چروكیده شده‌اند، خودداری كنید.

انگور

اگرچه انگور در اواخر زمستان در دسترس می‌باشد، اما می‌توان آن را از میوه‌های زمستانی به حساب آورد. انگور حاوی ویتامین C و فیبر می‌باشد.

 پرتقال

پرتقال منبع غنی از ویتامین C، اسید فولیك و فیبر می‌باشد. هنگام خرید پرتقال دقت كنید كه پوست آن نرم و لطیف بوده و به نسبت اندازه خود، سنگین باشد و از رنگ شفاف برخوردار باشد.

 آناناس

آناناس نیز حاوی ویتامین C و فیبر می‌باشد. هنگام خرید آناناس دقت كنید كه دارای برگ‌های كاملاً سبز و سنگین وزن باشد. آناناس سالم دارای عطر مطبوعی می‌‌باشد.

 

برچسب ها: سبزیجات، میوه ها، خواص گلابی، گلابی، انواع مرکبات، مزایای گلابی، گل‌كلم، كلم تعداد بازديد: 767 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز