Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 18:11

3
خرداد
نقاط قوت و ضعف در هنگام کاهش وزن و گرفتن رژیم لاغری

نقاط قوت و ضعف در هنگام کاهش وزن و گرفتن رژیم لاغری

با کمی تغییر در روش زندگی می‌توانید به اهداف کاهش وزن سالم دست یابید. سر حوصله به سوالات زیر پاسخ بدهید تا بتوانید در مسیر کاهش وزن موفقیت بیشتری به دست بیاورید.

دکتر سید ضیاء‌الدین مظهری؛ متخصص تغذیه

 

با پاسخ به سوالات زیر قادر خواهید بود اقدامات واقعی خود را در حین روند کاهش وزن و گرفتن رژیم لاغری تجزیه و تحلیل نموده و موارد ضعف و قوت خود را شناسایی كرده سپس آگاهانه و هدفمند با اراده خلل‌ناپذیر نسبت به رفع اشتباهات خود اقدام نمایید تا با تغییر روش زندگی و روش غذا خوردن به اهداف خود جهت رسیدن به سلامتی، تناسب اندام و توانمندی جسمی و ذهنی نایل گردید.

در این خصوص توصیه می‌شود تا زمانی كه از نظر جسمی و روحی، آمادگی لازم را پیدا نكرده‌اید و به این باور نرسیده‌اید كه می‌توانید وزن كاهش داده خود را به مدت طولانی حفظ كنید و رژیم لاغری بگیرید، تجربه جدیدی را آغاز ننمایید چرا كه عدم آمادگی روحی و جسمی و تردید شما پیشاپیش موجب عدم موفقیت خواهد شد.

1- در روز چند وعده غذا میل می‌نمایید و دلیل اصلی حذف هر یك از وعده‌ها چیست؟

2- در روز چند میان وعده دارید و آیا به انواع تنقلات و غذاها ناخنك می‌زنید؟

3- آیا از افرادی هستید كه بدون احساس گرسنگی غذا می‌خورند؟

4- آیا شب‌ها دیروقت و قبل از خوابیدن غذا میخورید؟

5- آیا تنها غذا میخورید و مشكلی در این رابطه دارید؟

6- مقدار غذای شما در تنهایی در مقایسه با زمانی كه در جمع فامیل یا دوستان هستید فرق می‌كند؟ به چه علتی؟

7- آیا در هنگام تهیه غذا به بهانه چشیدن، ناخنك می‌زنید و یا به هنگام جمع‌آوری ظرف‌های پذیرایی، باقیمانده‌ها را میل می‌نمایید؟!

8- غذا یا تنقلات مورد علاقه شما چه چیزهایی می‌باشد؟

9- در چه موقعیت و با چه بهانه‌هایی آنها را میل می‌كنید؟

10- آیا از مقدار انرژی موجود در غذا یا تنقلات مورد علاقه خود اطلاع دارید؟

11- جهت رفع عطش یا همراه غذا از چه نوع نوشیدنی‌هایی استفاده می‌نمایید؟

12- چند لیوان در روز و چند بار در هفته نوشیدنی دیگری به غیر آب میل می‌كنید؟ (هر لیوان شربت معادل 120- 140 كیلوكالری است كه این میزان معادل 1 ساعت پیاده‌روی می‌باشد)

13- در وعده صبحانه چه می‌خورید؟ (كله پاچه، املت، كیك، شیرینی و ...!)

14- علت مصرف این مواد غذایی در وعده صبحانه چیست؟

15- چند بار در هفته از اینگونه! صبحانه می‌خورید؟

16- آیا از تركیبات و مقدار انرژی دریافتی از طریق آنها مطلع می‌باشید؟ (مراجعه كنید به جدول تركیبات مواد غذایی)

17- در بین غذاهای مورد علاقه شما آیا غذاهایی وجود دارد كه دست كشیدن از خوردن آنها (با وجود عدم گرسنگی و احساس سیری) برای شما مشكل باشد؟

18- به چه دلیلی گاهی بیشتر و یا كمتر از عادت معمول خود غذا یا تنقلات میل می‌نمایید؟ افسردگی، عصبانیت، خوشحالی و ...) این اتفاق چند بار در هفته یا ماه رخ می‌دهد و راه چاره آن را چه می‌دانید؟

19- در چه موقعیت‌ها، مراسم و مهمانی‌هایی بیشتر یا كمتر از حد متعارف خود غذا میل می‌نمایید؟

20- آیا تاكنون برای جبران پرخوری به جای افزایش فعالیت بدنی و مصرف انرژی مازاد با استفاده از ورزش‌های مناسب به طور عمده اقدام به برگردانیدن غذا یا استفاده از مسهل و یا تنقیه نموده‌اید و اگر جواب مثبت می‌باشد آیا از خطرها و عوارض این اقدامات مطلع می‌باشید؟!

21- به چه دلیل زمانی كه اصلا احساس گرسنگی ندارید؛ غذا یا تنقلات میل می‌نمایید؟ (تاكنون راهی برای جلوگیری از این عادت غلط پیدا كرده‌اید؟!)

22- تاكنون چند بار برای دستیابی به اندامی موزون رژیم گرفته‌اید؟ (توجه داشته باشید با هر بار پیروی از رژیم لاغری غیراستاندارد و خارج از اصول علمی و سپس قطع رژیم، و آغاز تغذیه به میزان قبل از رژیم، به علت عكس‌العمل بدن در برابر رژیم كم كالری غیراستاندارد و كاهش سطح نیاز بدن به انرژی در جهت حفظ حیات، دستیابی به كاستن از میزان اضافه وزن و چاقی سخت‌تر و امكان‌ناپذیرتر گردیده و حتی وزن كاسته شده احتمالی به سرعت و حتی بیشتر از قبل از آغاز مجدد رژیم، جبران گردیده است.)

23- این رژیم لاغری را تا چه مدت ادامه داده‌اید؟ علت واقعی رها كردن آن چه بوده است؟

24- چه عواملی موجب شده كه نتوانید یا نخواهید به رژیم لاغری خود ادامه دهید؟ (عدم تحمل رژیم، خستگی، یكنواختی، عدم موفقیت در دستیابی به اندام موزون یا ابتلا به بیماری مختلف)

25- تاكنون چند بار تحت تأثیر تبلیغات و توصیه‌های غیراصولی از رژیم غیرعلمی، داروها و وسایل كمك لاغری بی‌اثر یا مضر استفاده نموده‌اید؟

 

برچسب ها: تغذیه و لاغری، تغذیه و چاقی، رژیم لاغری، کنترل وزن، تناسب اندام، وزن ایده آل، راه های کاهش وزن، کاهش وزن سالم تعداد بازديد: 1490 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز