Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 10:49

22
خرداد
غذا و متابولیسم

غذا و متابولیسم

به كلیه فرایندهای شیمیایی كه در بدن رخ می‌دهد متابولیسم گفته می‌شود. یكی از نتایج واكنش‌های متابولیکی، تولید انرژی از منابع انرژی غذایی مصرفی است. این مقاله را بخوانید.

دکتر لادن گیاهی؛ متخصص تغذیه

 

سطح متابولیسم به هنگام استراحت برابر با مقدار انرژی مورد نیاز برای حفظ عملكردهای پایه‌ای بدن مانند نفس كشیدن و جریان خون است.

سطح متابولیسم بدن توسط هورمون‌ها كنترل می‌شود و در پاسخ به شرایط فیزیولوژیک یا روحی خاص مانند ترس و اضطراب افزایش می‌یابد.

این هورمون‌ها بر شدت واكنش‌های سلولی موثرند.

ممكن است سطح متابولیسم پایه در یك فرد به علت كمبود یكی از هورمون‌های كنترل كننده متابولیسم به طور طبیعی پایین باشد.

این امر منجر به سوختن کمتر انرژی در بدن می‌شود.

افرادی که به طور طبیعی سطح متابولیسم پایینی دارند و دچار اضافه وزن هستند با مصرف وعده‌های غذایی کوچک‌تر اما در دفعات بیشتر می‌توانند تا حدی سطح متابولیسم خود را افزایش دهند.

سطح متابولیسم گاه به دنبال گرفتن رژیم‌های غذایی سخت و كم خوری‌های شدید نیز ایجاد می‌شود.

در این شرایط بدن به جای سوزاندن انرژی دریافتی  آن را در خود ذخیره می‌کند كه این امر در طولانی مدت نه تنها باعث لاغری فرد نمی‌شود بلكه باعث بروز اضافه وزن نیز می‌گردد.

به همین علت حذف هیچكدام از وعده‌های غذایی برای كاهش وزن توصیه نمی‌شود.

 

برچسب ها: کاهش وزن، متابولیسم بدن، متابولیسم، متابولیسم پایه، سوخت و ساز، غذا و متابولیسم، متابولیسم چیست، متابولیسم بدن چیست، متابولیسم بازال تعداد بازديد: 990 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز