Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 21 آذر 1397 - 04:12

16
خرداد
با مصرف پروتئین به جنگ خستگی برویم

با مصرف پروتئین به جنگ خستگی برویم

خستگی درجات متفاوتی دارد که می‌تواند ناشی از خواب ناكافی، استرس، كار شدید، كمبود دریافت مواد مغذی و برخی بیماری‌های خاص باشد. با تغذیه می‌توان خستگی را کنترل کرد.

دکتر لادن گیاهی؛ متخصص تغذیه

 

علائم خستگی

خستگی، احساس ضعف و كسالت، كاهش یا عدم تمركز از علائم اصلی خستگی هستند.

درمان‌های رایج خستگی

تشخیص علت زمینه‌ای خستگی با معاینه كامل فیزیكی، انجام تست‌های بیوشیمیایی و آزمایش خون برای ارزیابی عملكرد كلیه، كبد، تیروئید و مشخص شدن هرگونه عدم تعادل در سطح مواد معدنی ضروری است.

مواد غذایی مفید برای رفع خستگی

آهن و خستگی

گوشت قرمز، ماهی روغنی، ماكیان، غلات صبحانه غنی شده، سبزی‌های برگی سبز، مغزدانه‌ها، دانه‌ها و حبوبات از منابع آهن هستند.

 

كمبود آهن كه عامل کم خونی است، می‌تواند به احساس خستگی شدید بیانجامد.

ویتامین C و خستگی

پرتقال، گریپ فروت و سایر آب میوه‌ها، خربزه درختی، توت‌ها، سبزی‌های برگی سبز، سیب‌زمینی شیرین و فلفل از منابع غنی ویتامین C هستند که به جذب آهن در بدن كمك می‌كند.

بتا کاروتن و خستگی

هویج، سیب‌زمینی شیرین، انبه و  زردآلو از منابع بتاكاروتن هستندكه باعث افزایش جذب آهن می‌شوند.

منیزیم و خستگی

شیر، نان‌ها و غلات صبحانه از منابع خوب منیزیم هستند.

سطح پایین منیزیم باعث خستگی عضلانی می‌شود.

B12 و خستگی

گوشت‌ها، ماكیان، ماهی، تخم مرغ، فرآورده‌های لبنی، سویا، شیر و غلات غنی شده با ویتامین B12. كمبود این ویتامین باعث احساس خستگی می‌شود.

روی و خستگی

گوشت‌ها، شیر، نان و غلات غنی شده با روی. عنصر روی باعث تقویت عملکرد سیستم ایمنی در مبارزه با عفونت‌ها می‌شود.

وجود عفونت باعث تشدید احساس خستگی و كسالت می‌شود، بنابراین این منابع غذایی باید در برنامه غذایی روزانه گنجانده شوند.

پروتئین و خستگی

گوشت، ماهی و سایر منابع غنی از پروتئین باعث تحریک مغز و بهبود سطح هوشیاری ذهنی می‌شوند.

مواد غذایی كه باید در خستگی پرهیز شوند

غذاهای آماده و غذاهای تهیه شده از غلات بدون سبوس فاقد ویتامین B لازم برای متابولیسم انرژی هستند.

قهوه، چای، نوشیدنی‌های كولادار و نوشیدنی‌های حاوی كافئین بهتر است قبل از خواب مصرف نشوند.

سایر اقدمات جهت رفع خستگی

مصرف روزانه 2 لیتر آب و مایعات در روز توصیه می‌شود، ضمن آنکه به ازای هر ساعت ورزش یک لیتر آب اضافه‌تر لازم است تا از کاهش شدید آب بدن (دهیدراتاسیون) كه م‌یتواند منجر به خستگی شود، جلوگیری گردد.

 

برچسب ها: درمان خستگی، تغذیه و خستگی، پروتئین و خستگی، آهن و خستگی، ویتامین C و خستگی، بتا کاروتن و خستگی، منیزیم و خستگی، B12 و خستگی، روی و خستگی، مواد غذایی مناسب رفع خستگی تعداد بازديد: 386 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز