Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 15 اردیبهشت 1403 - 16:02

30
خرداد
8 هشدار تغذیه‌ای برای دختران روزه‌دار (2)

8 هشدار تغذیه‌ای برای دختران روزه‌دار (2)

افراد ریزه‌خوار معمولاً مواد مصرفی خود را از بین مواد خوراكی حاوی كالری بالا و دارای ارزش تغذیه‌ای پایین انتخاب می‌كنند كه این مواد بطور معمول فقط مقدار زیادی انرژی به بدن می‌رسانند و فاقد ارزش تغذیه‌ای بالا جهت تأمین نیازهای تغذیه‌ای شخص هستند.

 

6- ریزه‌خواری در فاصله بین افطار و شام

بعضی از افراد تصور می‌كنند اگر در طول روز بعلت روزه‌داری غذا میل نمی‌كنند، می‌توانند بعد از افطار تا هنگام خواب، به طور مداوم ریزه‌خواری نمایند. این كار منجر به بروز اختلالات زیادی از جمله چاقی، ناراحتی‌های گوارشی و سوء تغذیه بعلت نخوردن غذای كافی و با كیفیت تغذیه‌ای بالا می‌شود.

افراد ریزه‌خوار معمولاً مواد مصرفی خود را از بین مواد خوراكی حاوی كالری بالا و دارای ارزش تغذیه‌ای پایین انتخاب می‌كنند كه این مواد بطور معمول فقط مقدار زیادی انرژی به بدن می‌رسانند و فاقد ارزش تغذیه‌ای بالا جهت تأمین نیازهای تغذیه‌ای شخص هستند.

مصرف چنین مواد غذایی بعلت دارا بودن قند یا چربی بالا، جلوی اشتها را برای مصرف غذای اصلی گرفته و در نتیجه انسان را مبتلا به سوء تغذیه می‌نماید. این امر بخصوص برای دختران نوجوان اهمیت زیادی دارد. ضمناً ریزه‌خواری یكی از عوامل مهم خستگی دستگاه گوارش و اختلالات گوارشی است.

 7- دیر شام خوردن و مصرف غذاهای سنگین در وعده شام

در ماه رمضان معمولاً افراد روزه‌دار به مهمانی‌های افطار و شام دعوت می‌شوند و بازار مهمانی‌های فامیلی و دوستانه رواج زیادی دارد. در این مهمانی‌ها، اكثراً شام دیر سرو می‌شود، بطوری كه فاصله بین صرف شام و خواب كوتاه می‌باشد.

پیامدهای این نوع تغذیه عبارت است از سنگینی دستگاه گوارش بعلت عدم تحرك پس از شام و مصرف شام سنگین، ایجاد اختلال در خواب شبانه بعلت پری و سنگینی دستگاه گوارش كه یكی از عوامل مهم بی‌خوابی و بدخوابی است، بی‌اشتهایی فرد برای صرف سحری، كه می‌تواند موجب مصرف نكردن سحری و یا صرف مقدار مختصری غذا در وعده سحری شود و نتیجه آن، اشكالات گرسنگی، تشنگی، ضعف، خستگی، عصبانیت، سردرد، سرگیجه و سایر عوارض عصبی، بعلت افت قندخون است.

8- حذف مواد نشاسته‌ای از برنامه غذایی

یكی از عاداتی كه معمولاً بین دختران نوجوان بخصوص در ماه رمضان رواج دارد حذف نان، برنج، سیب‌زمینی، ماكارونی و سایر مواد نشاسته‌ای از برنامه غذایی است. این گروه سنی بعلت ترس از چاقی، یكی از مهم‌ترین مواد مغذی مورد نیاز روزانه خود را از الگوی غذایی حذف می‌كنند. نتیجه آن، نرسیدن انرژی كافی به سلول‌های عصبی و در نتیجه بروز عوارض عصبی است كه تحمل آن برای افراد روزه‌دار مشكل می‌باشد.

ضمناً افرادی كه مواد نشاسته‌ای را از برنامه غذایی خود حذف می‌كنند بعلت نیاز سلول‌های عصبی به انرژی، تمایل زیادی به مصرف مواد قندی از خود نشان می‌دهند و در مصرف این مواد افراط می‌كنند كه این امر موجب بروز چاقی، پوسیدگی دندان‌ها و افزایش چربی‌های نامطلوب خون می‌شود.

چند توصیه تغذیه‌ای

 وعده سحری هرگز فراموش نشود.

 در وعده سحری نباید در مصرف گوشت، نمك و چای افراط شود، زیرا موجب تشنگی در طول روز خواهد شد.

 مصرف مقدار كافی آب (6 تا 8 لیوان) در فاصله افطار تا سحری ضروری است.

 مصرف سبزی‌ها و میوه‌های كافی و سالاد با آب لیموترش تازه و روغن زیتون جهت حفظ سلامت، پیشگیری از یبوست، افزایش مقاومت بدن و پیشگیری از خستگی، ضعف و سستی برای دختران نوجوان مفید است.

 از افراط در مصرف زولبیا و بامیه و ... پرهیز شود.

به جای شیرینی و مواد حاوی شكر، بهتر است انرژی مورد نیاز دختران نوجوان از مواد نشاسته‌ای به میزان متعادل دریافت گردد.

 بهتر است وعده افطار را با آب ولرم، چای، شیر با كمی عسل یا خرما و مقداری نان و پنیر كم نمك و ترجیحاً یك تا دو عدد گردو آغاز كنند.

با رعایت نكات فوق می‌توان مطمئن بود كه نوجوانان عزیز ماه رمضان و ایام روزه‌داری را با موفقیت به پایان رسانده و از سلامت كامل برخوردار خواهند بود.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- 8 هشدار تغذیه‌ای برای دختران روزه‌دار- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: اختلالات گوارشی، سوء تغذیه، غذاهای سنگین، وعده سحری، افطار و شام، ریزه‌خواری، ناراحتی‌های گوارشی تعداد بازديد: 538 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز