Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 05:43

3
دی
كمبود ویتامین D

كمبود ویتامین D

كمبود ویتامین D منجر به اختلال در رشد كودكان و نوجوانان، نرمی‌ استخوان در كودكان، نوجوانان و جوانان، پوكی استخوان در افراد میانسال و سالمندان می‌شود.

دبیر انجمن تغذیه ایران؛ مشاور تغذیه و رژیم درمانی

 

 

 این ویتامین عمدتا از طریق تابش اشعه ماوراء بنفش نور خورشید به پوست بدن، در زیر پوست تولید می‌شود. لازم بذكر است اشعه خورشید باید بطور مستقیم به پوست بتابد تا این ویتامین در بدن تولید شود.

منابع غذایی قادر به تامین ویتامینD نیستند و نمی‌توانیم برای دریافت این ویتامین به منابع خوراكی متكی باشیم. فاكتورهایی كه در تولید ویتامینD در بدن موثرند عبارتند از: شدت تابش نورخورشید به پوست بدن- مدت زمان تابش- چگونگی تابش نور خورشید به پوست بدن (مستقیم و بدون هیچ واسطه‌ای) و رنگدانه پوست كه هر چه پوست تیره‌تر باشد تولید این ویتامین در زیر پوست  كمتر خواهد بود.

این ویتامین در رشد و استخوان‌سازی و نیز سلامت و استحكام استخوانها و دندانها موثر است.

كمبود ویتامین D منجر به اختلال در رشد كودكان و نوجوانان، نرمی‌ استخوان در كودكان، نوجوانان و جوانان، پوكی استخوان در افراد میانسال و سالمندان می‌شود. ویتامین D بعنوان كاتالیزور در فرآیند رشد و استخوان‌سازی و سلامت استخوانها تاثیرگذار است.

فسفات كلسیم در حضور این ویتامین می‌تواند در دستگاه گوارش جذب و در استخوانها رسوب نموده و در عمل استخوان‌سازی تاثیر بگذارد. در صورت كمبود آن، فرآیند استخوان‌سازی مختل می‌شود و عوارض كمبود بروز خواهد كرد.

 

برچسب ها: تغذیه سالم، علائم کمبود ویتامین D، منابع غذایی ویتامین D، وبتامین D و آفتاب، کمبود ویتامین تعداد بازديد: 743 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز