Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 04:41

10
دی
مراقب اين وسوسه باشيد

مراقب اين وسوسه باشيد

در این بخش به بیان علل وسوسه خوردن شیرینی‌جات و راه‌های غلبه بر این وسوسه خواهیم پرداخت.

مراقب اين وسوسه باشيد

 

آیا شما هم در دسته افرادی قرار دارید که اگر از شیرینی و شکلات استفاده نکنید، احساس کمبود کرده و غذاهای دیگر ارضایتان نمی‌کند؟

 براستی چرا چنین وضعیتی به صورت دائمی یا موقت برایمان پیش می‌آید؟

 در این بخش به بیان علل وسوسه خوردن شیرینی‌جات و راه‌های غلبه بر این وسوسه خواهیم پرداخت. یکی از مشکلاتی که باعث می‌شود برای طیف وسیعی از افراد، رعایت رژیم غذایی کاهش وزن و یا رژیم غذایی برای بیماران مبتلا به دیابت سخت باشد این است که افراد عادت به مصرف مواد غذایی شیرین به خصوص از نوع شیرینی، شکلات و شربت به صورت روزانه دارند.

از طرف دیگر در هنگام پیروی از رژیم کاهش وزن یا کاهش قند خون، همین حس که مصرف اینگونه از مواد غذایی برایشان ممنوع است، سبب ولع بیشتر آنها به خوردن شیرینی‌جات می‌شود.

 

دلایل تمایل به مصرف شیرینی‌جات 

وسوسه نسبت به مصرف شیرینی‌جات تنها در افرادی که از رژیم‌‌های غذایی خاص پیروی می‌کنند مشاهده نمی‌شود، هر فردی اگر در هنگام گرسنگی، یک تکه شکلات بخورد، تمایل دارد که شکلات دوم و یا حتی سوم را نیز مصرف کند، این پیامد بدین علت است که در هنگام گرسنگی قند خون کاهش می‌یابد.

 با مصرف قندهای ساده، قند خون به سرعت افزایش می‌یابد و به دنبال این افزایش، ترشح هورمون انسولین نیز افزایش می‌یابد، بنابراین قند موجود در جریان خون وارد سلو‌ل‌ها شده و دوباره قند خون افت می‌کند، به دنبال افت قند خون، بدن قند بیشتری را می‌طلبد و شما تمایل دارید که شکلات بیشتری را مصرف ‌کنید.

یکی دیگر از عللی که سبب تمایل به مصرف مواد شیرین می‌شود این است که از کودکی عادت به مصرف مواد شیرین کرده‌ایم و با خوردن آن  احساس خوشایندی به ما دست می‌دهد. از دوران کودکی به‌ عنوان جایزه یا هدیه، انواع و اقسام شکلات‌های رنگارنگ را دریافت کرده‌ایم، مسلماً رفع این عادت مشکل است.

  

چرا باید عادت خوردن به شیرینی‌‌جات را برطرف کنیم؟

کاهش مصرف شیرینی‌جات در بیماران مبتلا به دیابت، بیماران قلبی- عروقی، نقرس و افراد چاق برای همگان روشن استa. اما در افراد سالم و با وزن مناسب نیز برای پیشگیری از ابتلا به بیماری و رساندن مواد مغذی مورد نیاز به بدن به خصوص در کودکان، باید مصرف شیرینی‌جات را به حداقل رساند. مصرف شیرینی‌جات سبب می‌شود که علاوه بر قند، مقادیر بالای چربی اشباع نیز وارد بدن شود و در صورت تداوم مصرف، گرفتگی عروق، چاقی و ... نیز ممکن است ایجاد شود.

  

غلبه بر وسوسه خوردن شیرینی‌جات

با رعایت موارد ذیل می‌توان با گذشت زمان بر وسوسه خوردن شیرینی‌جات پیروز شد:

 در هنگامی‌که به شدت هوس شیرینی یا شکلات کرده‌اید، می‌توانید یک تکه‌ کوچک از آن را مصرف کنید. مصرف اندک شیرینی در این مواقع بهتر است نسبت به اینکه برای ارضای خود، کالری بیشتری از سایر مواد غذایی وارد بدن کنید، اما سعی نکنید که این هوس سبب مصرف روزانه شیرینی‌جات شود.

 جویدن آدامس طبیعی (سقز) تا حدودی می‌تواند هوس شما به شیرینی‌جات را برطرف نماید.

 در بین وعده‌های اصلی، از میان وعده‌های سالم استفاده کنید. گرسنگی سبب ولع شما نسبت به شیرینی‌جات می‌شود. بهتر است هنگامی که از منزل بیرون می‌روید، میوه یا لقمه کوچکی نان و پنیر همراهتان باشد تا در هنگام افت قند و گرسنگی از آنها استفاده کنید.

 هیچ یک از وعده‌های اصلی به خصوص صبحانه را حذف نکنید.

 خود را به مصرف شیرین کننده‌های مصنوعی ( آسپارتام، ساخارین و ...) عادت ندهید. این مواد غذایی نه تنها کمکی به رفع عادت شما نسبت به مصرف قندهای ساده نمی‌کنند، بلکه با افزایش اشتها سبب می‌شوند که کالری بیشتری مصرف کنید.

 پس از مصرف یک تکه کوچک از شیرینی یا شکلات، یک لیوان آب بنوشید. نوشیدن آب سبب پاک شدن ذرات شیرینی از روی پرزهای چشایی شده و تمایل شما را به مصرف شیرینی‌جات بیشتر، کاهش می‌دهد.

 افراد زیادی به خصوص افراد چاق در هنگام استرس و عصبانیت به مصرف شیرینی‌جات روی می‌آورند، سعی کنید که در هنگام استرس این مواد را از دسترس خود دور نگه دارید.

 تا حد امکان از خرید موادی مانند شکلات و شیرینی خودداری کنید، هر چقدر شیرینی‌جات جلوی چشم نباشند، کمتر برای خوردن آنها وسوسه می‌شوید.

 به جای مصرف شیرینی‌جات صنعتی، از میوه، خرما و عسل (به صورت متعادل) استفاده کنید تا در کنار رفع نیاز مزه شیرین، مقداری از ویتامین و مواد معدنی مورد نیازتان نیز تامین شود.

  از زمان کودکی فرزندان‌تان را به مصرف شیرینی‌جات عادت ندهید، جایزه و هدیه‌هایی غیر از شکلات، شیرینی و آبنبات برای آنها انتخاب کنید.

 

 

 

 

 

برچسب ها: قند خون، گرسنگی، شیرینی‌جات، افزایش اشته تعداد بازديد: 489 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز