Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 10:19

10
فروردین
تغذیه سالم در مسافرت های نوروزی (1)

تغذیه سالم در مسافرت های نوروزی (1)

با توجه به آنكه در ایام تعطیلات نوروز، سرویس‌های خدمات بهداشتی و درمانی از حالت پایدار و عادی به حالت كشیك‌های با برنامه تبدیل شده و افراد نمی‌توانند مثل قبل از تعطیلات به پزشك مورد علاقه خود مراجعه كنند.

دكتر مصطفی نوروزی و دكتر رزا زاوشی 

 

 

در تعطیلات سال نو بسیاری از خانواده‌ها برای گردش و تفریح در داخل یا خارج از شهرها برنامه‌ریزی می‌كنند. این عمل به منظور تجدید قوای روحی و جسمی همه اعضای خانواده ضروری است تا با احیاء خود و رفع خستگی‌های ناشی از سال قبل، خود را برای انجام فعالیت‌های سال آینده تجدید قوا بنمایند.

حفظ سلامت اعضای خانواده در طول سفر ضروری است و یكی از مهم‌ترین اركان تامین سلامت، تغذیه سالم می‌باشد. یقینا برنامه‌ریزی و احیانا تدارك غذا در بین راه و مقصد جهت حفظ سلامت همه اعضاء خانواده ضروری می‌باشد.

در ایام تعطیلات نوروز در واقع نیازهای تغذیه‌ای بدن هیچ تغییری نسبت به قبل و یا بعد از تعطیلات نوروز ندارد، منتهی به علت حدود نیم ماه تعطیلات و مسافرت روش‌ها و عادات غذایی دچار تغییرات خاص این تعطیلات می‌شود كه می‌باید جهت حفظ سلامت بدن به نكاتی توجه نمود.

از جمله نكات مهم خاص این دوره نیم ماهه تعطیلات نوروزی دور بودن خانواده از وضع عادی تهیه غذا در منزل است. مصرف غذاهای آماده، صرف غذا در رستوران‌های داخل و یا خارج از شهر، ساندویچ و اغذیه فروشی‌ها و یا در منزل اقوام و خویشان دور و نزدیك از جمله آن است.

با توجه به آنكه در ایام تعطیلات نوروز، سرویس‌های خدمات بهداشتی و درمانی از حالت پایدار و عادی به حالت كشیك‌های با برنامه تبدیل شده و افراد نمی‌توانند مثل قبل از تعطیلات به پزشك مورد علاقه خود مراجعه كنند، بنابراین باید دقت نمود كه بیمار شدن در این ایام علاوه بر آنكه تعطیلات كل خانواده را ضایع خواهد كرد، جهت درمان هم كمی با مشكلات روبرو خواهید شد. در اینجا به توصیه‌های كلی برای تغذیه سالم در طول مسافرت اشاره می‌نماییم.

نكته 1: غذاخوری‌های سالم را انتخاب كنید

 انتخاب رستوران با غذاهای سالم در هر شهر كار ساده‌ای نیست. در صورت امكان قبل از ورود به هر رستوران یا غذاخوری از كیفیت و سلامت غذای آن رستوران اطلاعات كسب نمایید.

 نوع غذای سفارش داده شده حائز اهمیت است. سعی كنید در مسافرت از سفارش همبرگر، سالاد الویه و مغز كه احتمال آلودگی آن بالا است، خودداری نمایید. به علت احتمال عدم ضدعفونی كامل كاهو و سبزیجات از سفارش آنها‌ در غذاخوری‌ها و رستوران‌ها صرفنظر نمایید. قبل از تحویل ساندویچ از آنها بخواهید كه در آن از گذاردن كاهو و سبزی خودداری كنند.

نكته 2: كاهو و سبزیجات را حتما ضدعفونی نمایید

 اگر در هتل اقامت دارید، معمولا رستوران آنها سعی در ارائه غذای سالم برای ساكنین خود دارد. با این وجود در آنجا هم از سفارش سالاد خودداری كنید.

 از مصرف پیاز خام آغشته به سبزی‌های خرد شده و سبزیجات خام كه جهت تزئین غذا در كنار آن می‌گذارند و یا هر سبزی كه به صورت خام در رنگ‌های مختلف در كنار غذاها عرضه می‌كنند، خودداری نمایید.

 چون میزان مصرف كاهو و سبزیجات در ایام تعطیلات بالا است، ضدعفونی بهداشتی آن فراموش نشود كه شامل 5 دقیقه فرو بردن آن در سطل آب حاوی چند قطره مایع ظرفشویی به منظور انگل‌زدایی، سپس آبكشی و بعد فرو بردن در داخل سطل پر كلرین به مدت 10 دقیقه به جهت میكروب‌زدایی و سپس آبكشی است...

 

 

برای خواندن بخش دوم- تغذیه سالم در مسافرت های نوروزی- اینجا كلیك كنید.

 

برچسب ها: غذاهای سالم، حفظ سلامت، اركان تامین سلامت، مصرف غذاهای آماده، صرف غذا در رستوران‌ها، غذاخوری‌های سالم، كاهو و سبزیجات تعداد بازديد: 857 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز