Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 07:23

21
آذر
آنتی اكسیدانی با قابلیت‌های فراوان

آنتی اكسیدانی با قابلیت‌های فراوان

در هر سلولي از بدن انسان وجود دارد و در تبديل نمودن گلوكز به انرژي نقش ...

آنتی اكسیدانی با قابلیت‌های فراوان

  

 

اسیدآلفا لیپوئیك كه به آن LA نیز می‌گویند در بدن انسان ساخته می‌شود و به مقدار بسیار كم در گیاهان و حیوانات نیز دیده شده است. LA در هر سلولی از بدن انسان وجود دارد و در تبدیل نمودن گلوكز به انرژی نقش مهمی دارد. منابع غذایی كه حاوی LA می‌باشند عبارتند از گوشت قرمز، مخمر جو و ... . همچنین می‌توان در مواردی كه جنبه درمانی دارند از مكمل‌های LA استفاده نمود. میزان LA موجود در مكمل‌ها بسیار بیشتر از LA موجود در مواد غذایی می‌باشد.

 

آنتی‌اكسیدان فعال:

اسیدآلفالیپوئیك آنتی‌اكسیدان بسیار قوی و فعال بوده و با رادیكال‌های آزاد كه برای بدن بسیار مضر می‌باشند، مبارزه می‌كند. بسیاری از آنتی‌اكسیدان‌ها محلول در آب می‌باشند، بدین معنی كه فقط در آب فعال هستند و برخی از آنها محلول در چربی می‌باشند و فقط در بافت‌های چربی فعالیت می‌كنند، اما LA محلول در هر دو محیط (آب و چربی) می‌باشد، لذا در تمام بافت‌ها و قسمت‌های بدن وجود داشته و قادر به فعالیت می‌باشد.

شواهد حاكی از آن است كه این اسید همچنین می‌تواند سایر آنتی‌اكسیدان‌های موجود در بدن را كه توسط رادیكال‌های آزاد از كار افتاده‌اند، احیا كرده تا آنها مجدداً فعال شوند.

فعالیت این آنتی‌اكسیدان در بدن به پاكسازی و سم‌زدایی از بدن كمك كرده و آن را سرعت می‌بخشد، از طرفی از سلول‌ها محافظت نموده و از تخریب بافت‌ها و اندام‌های بدن جلوگیری می‌كند. همچنین بدن را در برابر میكروب و آلودگی محافظت می‌نماید و در صورت ورود میكروب‌ها به بدن، با آنها مبارزه می‌كند.

كارشناسان معتقدند این اسید همچنین می‌تواند از تجمع بیش از اندازه فلزات در بدن مانند آهن و مس جلوگیری كرده و سبب خروج آنها از بدن شود و در نتیجه در كاهش مواد سرطان‌زا از بدن موثر می‌باشد.

 

 

مفید برای دیابتی‌ها:

به گفته كارشناسان، از اسید آلفالیپوئیك برای كمك به درمان دیابت سال‌هاست كه در اروپا استفاده می‌شود. این نوع اسید در پایین آوردن قند خون موثر بوده و با توجه به توانایی آن در مبارزه با رادیكال‌های آزاد، می‌تواند در كاهش درد، سوزش، خارش و بی‌حسی‌های ناشی از دیابت كه بر اثر آسیب دیدن عصب‌های مربوطه رخ می‌دهد، بسیار موثر باشد. این اسید همچنین می‌تواند بر روی عصب‌های مرتبط با قلب كه ممكن است بر اثر دیابت دچار آسیب شده باشند، تاثیر مثبتی داشته باشد.

 

تقویت مغز:

LA می‌تواند به راحتی وارد سلو‌ل‌های مغزی شود و اثر حفاظتی بر روی سلول‌های مغز و بافت عصبی آن دارد. بر همین اساس تحقیقاتی در مورد LA و نقش آن در درمان و یا پیشگیری از سكته‌ و سایر آسیب‌های مغزی انجام شده است. تحقیقات نشان می‌دهند حیواناتی كه اسید آلفا لیپوئیك اسید را دریافت می‌كردند، كمتر دچار آسیب‌های مغزی می‌شدند و شانس زنده ماندن در آنها 4 برابر بیشتر از حیواناتی بود كه LA را دریافت نمی‌كردند.

 

بیماران مبتلا به ایدز:

مكمل LA در درمان ایدز می‌تواند مفید واقع شود. با تحقیقات انجام شده در آزمایشگاه محققان دریافتند، LA می‌تواند رشد ویروس HIV را كند و یا متوقف سازد.

 

كاهش كلسترول بد خون (LDL):

طبق تحقیقات انجام شده، اسید آلفالیپوئیك می‌تواند از اكسیداسیون چربی بد خون (LDL) جلوگیری نماید. این اسید همچنین سبب افزایش میزان پروتئین‌های تنظیم كننده كلسترول خون می‌شود.

 

بیماری آلزایمر:

تحقیقات انجام شده نشان می‌دهند اثرات آنتی‌اكسیدانی حاصل از LA می‌تواند برای بیماران آلزایمری مفید باشد. افراد مبتلا به آلزایمر كه روزانه از این اسید مصرف می‌كردند عملكرد ذهنی- شناختی آنها بهتر شده و از تخریب بیشتر سلول‌های مغزی آنها نیز جلوگیری شده بود. در تحقیق دیگری كه انجام شد و به مدت 48 ماه طول كشید بیمارانی كه دچار فراموشی مختصر بودند و LA مصرف می‌كردند پیشرفت بیماری در آنها بسیار كند شده بود.

 

سلامت كبد:

اسید آلفالیپوئیك در سلامت كبد موثر بوده و می‌تواند در درمان بیماری‌های كبدی مفید واقع شود. تحقیقات اولیه نشان می‌دهند كه مصرف مكمل‌های LA می‌تواند در درمان برخی بیماری‌های مرتبط با كبد از جمله آسیب كبدی در اثر مصرف الكل، آسیب كبد در اثر مصرف قارچ سمی و سایر التهابات كبدی موثر باشد. مصرف LA ممكن است با برخی داروها تداخل داشته باشد، لذا توصیه می‌شود حتماً با تجویز پزشك آن را مصرف نمایید تا از عوارض جانبی آن نیز مصون باشید.

  

پوست:

مصرف موضعی لوسیون و یا كرم‌های حاوی LA می‌تواند بروز پیری و چین و چروك پوست را به تاخیر اندازد. اسید آلفالیپوئیك به علت دارا بودن اثر آنتی‌اكسیدانی می‌تواند پیری پوست را در اثر تابش نور خورشید به تاخیر اندازد و همچنین سبب بهبودی آسیب‌های وارده به پوست شود و با كاهش چین و چروك‌های پوست، ظاهری جوان‌تر و شاداب‌تر به پوست بدهد.

 

مواد غذایی حاوی اسید آلفالیپوئیك:

LA نوعی آنتی‌اكسیدان می‌باشد كه دارای فواید زیادی در سلامت انسان می‌باشد و با راندن رادیكال‌های آزاد از بدن، مانع آسیب دیدن سلول‌ها، بافت‌ها و اندام‌های بدن می‌شود. این اسید همچنین می‌تواند از بروز عفونت و آلودگی به بدن جلوگیری نماید. اسید آلفالیپوئیك می‌تواند احتمال بروز بیماری‌های كبد، دیابت و سكته را كاهش دهد. میوه‌ها و سبزیجات زیادی وجود دارند كه حاوی LA می‌باشند.

 

گوجه‌فرنگی:

گوجه‌فرنگی حاوی مقادیر چشمگیری LA می‌باشد. میزان آنتی‌اكسیدان موجود در گوجه‌فرنگی تقریباً با مركبات (پرتقال، لیموترش و ... ) برابری می‌كند.

 

سبزیجات:

سبزیجات برگ پهن و سبز رنگ مانند اسفناج و كلم براكلی بالاترین میزان LA را دارا می‌باشند. این اسید در سایر سبزیجات مانند نخودفرنگی و كلم بروكسل نیز وجود دارد، اما بیشترین میزان LA در اسفناج و براكلی دیده می‌شود.

 

مركبات:

میوه‌هایی مانند پرتقال، گریپ فروت، لیموترش و نارنگی حاوی مقادیر قابل توجهی LA می‌باشند. این میوه‌ها همچنین سرشار از ویتامین C، فلاوونوئیدها و سایر آنتی‌اكسیدان‌ها می‌باشند.

 

سایر مواد غذایی:

 علاوه بر میوه‌ها و سبزیجات نام برده شده برخی از مواد غذایی دیگر نیز حاوی LA می‌باشند. گوشت قرمز و بعضی از اندام‌های حیوانی مانند دل و جگر و قلوه منبع خوبی از اسید آلفالیپوئیك می‌باشند. مخمر كه برای پخت نان و كیك از آن استفاده می‌شود نیز حاوی مقادیر قابل توجهی اسید آلفالیپوئیك می‌باشد.

برچسب ها: دیابت، بیماری آلزایمر، ایدز، كاهش كلسترول، آلفالیپوئیك، اسید آلفالیپوئیك تعداد بازديد: 648 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز