Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 29 اسفند 1402 - 10:24

3
تیر
گريز از گرمای تابستان

گريز از گرمای تابستان

تابستان گرم فرا رسيده و بايد راهي براي پيشگيري از بيماري‌هاي تابستان و كم‌آبي بدن در پيش گرفت. هر ساله افراد زيادي جان خود را بر اثر گرماي‌طاقت‌فرساي تابستان و بيماري‌هاي خاص اين فصل از دست مي‌دهند.

تحريريه دنياي سلامت

 

تابستان گرم فرا رسيده و بايد راهي براي پيشگيري از بيماري‌هاي تابستان و كم‌آبي بدن در پيش گرفت. هر ساله افراد زيادي جان خود را بر اثر گرماي‌طاقت‌فرساي تابستان و بيماري‌هاي خاص اين فصل از دست مي‌دهند. مسأله ناراحت‌كننده اين است كه اغلب اين مرگ و ميرها قابل پيشگيري هستند؛

اگر قربانيان درك واقعي‌تري از كم آبي بدن و بيماري‌هايي كه از گرماي زياد ناشي مي‌شوند، داشته باشند. برخي از فعاليت‌هاي فيزيكي كه در هواي آزاد و به دور از سيستم‌هاي خنك‌كننده هوا انجام مي‌پذيرند و هيچ محدوديت زماني ندارند، مي‌توانند باعث كم آبي شديد بدن و ايجاد بيماري‌هاي خطرناك شوند. افراد زيادي در سرتاسر دنيا در معرض خطر جدي گرما هستند؛ اما چهار گروه بيشتر از سايرين در معرض خطر قرار دارند.

 

توصيه

 

 علائم و نشانه‌هاي كم آبي بدن شامل: خشكي زبان‌و لب‌ها، سردرد، ضعف، سستي و بي‌حالي، افزايش  غلظت ادرار و زردي آن، حالت تهوع و گرفتگي عضلات است.
 شايد وقتي كه آب روي سر و صورت خود مي‌ريزيد، احساس شادابي كنيد؛ ولي اين كار تأثيري در كاهش دماي بدن‌تان نخواهد داشت و تنها شما را كمي خنك‌تر مي‌كند.
 هرگاه احساس كرديد كه ديگر نمي‌توانيد گرما را تحمل كنيد، هر چه زودتر سايه‌اي بيابيد و در زير آن استراحت كنيد.


 اگر شب‌ها از شدت گرماي هوا كلافه مي‌شويد و نمي‌توانيد بخوابيد، بهتر است كولر را خاموش كرده، در عوض چند تكه پارچه نخي را خيس كنيد و روي پيشاني، پشت، شكم و پاهاي‌تان بگذاريد. با اين كار احساس خنكي بيشتري مي‌كنيد و اين پارچه‌هاي خيس به پوست‌تان رطوبت مي‌دهند.


 مقداري يخ را در يك ظرف بريزيد و ظرف را روبه‌روي كولر يا پنكه قرار دهيد تا جريان هواي خنك‌تري در فضا پخش شود.
 قرار گرفتن در معرض نور مستقيم خورشيد در گرماي تابستان خطراتي مثل آفتاب سوختگي شديد و سكته را در پي دارد؛ پس بايد بيشتر مراقب سلامتي خود باشيد.

 

آيا بدن شما به گرما عادت كرده است؟ چند نفر از شما فكر مي‌كنيد كه به گرما عادت داريد و تأثيري روي شما ندارد؟
عادت به گرما و خوگرفتن با آن براي بدن ضروري است؛ اما براي خو گرفتن بايد ميزان آب دريافتي بدن را براي تعريق بيشتر و جلوگيري از كم آبي و بيماري افزايش داد.

 

 چگونه يك نفر خود را به گرما عادت مي‌دهد؟

 

با حدود 10-14 روز ورزش كردن در هواي گرم، بدن خود را با شرايط جديد مطابقت مي‌دهد. در روزهاي نخست بايد ميزان فعاليت و تمرينات كم باشد و رفته رفته افزايش يابد. ميزان تعريق بدن و مقدار آبي كه از دست مي‌دهد، افزايش مي‌يابد؛ زيرا وضعيت جديد براي بدن شما تازگي دارد. سالم بودن در هواي گرم كار بسيار ساده‌اي است؛ فقط بايد از نياز بدن به مايعات بيشتر آگاه باشيد.  بهترين زمان براي نوشيدن آب، قبل از احساس تشنگي است. وقتي كه احساس تشنگي مي‌كنيد، يعني اينكه بدن‌تان دچار كم آبي شده است. بهتر است در روزهاي گرم هنگام خروج از خانه به طور مرتب و با يك برنامه ثابت آب بنوشيد. از نوشيدن مايعاتي كه حاوي كافئين و الكل هستند، خودداري كنيد؛ خصوصاً هنگام قرار گرفتن در معرض گرماي بيشتر. اين نوع نوشيدني‌ها كم آبي بدن را تشديد مي‌كنند. بهترين نوشيدني در چنين زماني آب است.

 

افراد در معرض خطر بيشتر

كودكان

 

با آغاز تابستان و تعطيلي مدارس، اغلب كودكان ساعاتي از روز را در محيط خارج از خانه سپري مي‌كنند. آنها نسبت به بزرگ‌ترها گرما را سريع‌تر جذب مي‌كنند.

 

 

 ورزشكاران

 

افرادي كه به خاطر شغل و موقعيت خود بايد هر روز چند ساعت تمرين ورزش داشته باشند، در روزهاي گرم تابستان به دليل نوع فعاليت‌شان، آب بيشتري را از دست مي‌دهند.

 

 كارگران

 

كارگران ساختماني، مأموران شهرداري، مأموران پليس، كارمندان اداره پست، نانواها و بسياري افراد ديگر مجبورند ساعت‌هاي طولاني روز را در معرض گرماي شديد به فعاليت خود بپردازند و معمولا زمان كمي براي استراحت، دوش گرفتن و حتي نوشيدن ليواني آب در اختيار دارند.

 

 افراد سالمند

 

تأثير گرما روي افراد سالمند بسيار بيشتر از سايرين است و به شدت بدن آنها را دچار كم آبي مي‌كند.

 

نكات مهم

 

صبح زود ورزش كنيد. اگر به خاطر ورزش كردن مجبور هستيد در روزهاي گرم از خانه خارج شويد، بهتر است اين كار را صبح‌هاي زود انجام دهيد.

خود را با دقت با شرايط جديد تطبيق دهيد. شما مجبور هستيد با گرما خو بگيريد و بهتر است اين كار را با سلامت بيشتر انجام دهيد. روزهاي نخست را با فعاليت كم آغاز كنيد.

 

تا مي‌توانيد آب بنوشيد. حتي اگر احساس تشنگي هم نمي‌كنيد، باز هم آب بنوشيد. هر چه بيشتر آب بنوشيد، احساس بهتري خواهيد داشت. هر چه ذخيره آب بدن شما بيشتر باشد، مكانيزم خنك‌تري خواهيد داشت.

لباس‌هاي نرم و سبك بپوشيد. از لباس‌هايي كه رنگ روشن و بافت نخي و پنبه‌اي دارند استفاده كنيد. اين لباس‌ها نور خورشيد را بهتر منعكس كرده و شما را خنك‌تر نگه مي‌دارند. به خصوص با چنين لباس‌هايي ورزش و تحرك داشته باشيد.

از پارچه مرطوب استفاده كنيد. يك پارچه نخي و نازك را مرتباً مرطوب كنيد و آن را روي شانه‌ها و گردن خود بگذاريد. اين كار به خنك‌تر شدن سريع شما كمك مي‌كند.

 

آرام‌تر باشيد.شايد به طور ذاتي آدم پر جنب و جوشي هستيد، ولي در فصل تابستان و به هنگام گرماي زياد بايد فعاليت فيزيكي خود را كمي كاهش دهيد. آهسته‌تر قدم برداريد و سعي كنيد بيشتر در خانه بمانيد.

كمتر غذا بخوريد. از پرخوري كردن بپرهيزيد. با حجم كمتر غذا بخوريد تا غذا بهتر هضم شود. بعد از خوردن غذا چند دقيقه دراز بكشيد و يك ماسك خنك روي پوست‌تان بگذاريد.

هميشه و همه‌جا يك بطري آب خنك همراه داشته باشيد. بطري آب را از قبل بگذاريد درون فريزر تا آب درون آن يخ ببندد؛ سپس در طول روز آن را استفاده كنيد.

برچسب ها: تابستان، گرمای تابستان‬‎، معجزه چای داغ در گرمای تابستان، توصیه هایی تابستانی برای فرار از گرما، راههای مقابله با گرمای تابستان، روش‌های مقابله با گرمازدگی تعداد بازديد: 1046 تعداد نظرات: 0

لطفا نظر خود را در این مورد بگویید؟

فیلم روز
تصویر روز