Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 10:39

5
بهمن
تغذیـه سالــم، مغز سالـــم

تغذیـه سالــم، مغز سالـــم

تغذیـه سالــم، مغز سالـــم

تغذیه مناسب بر عملكرد همه اعضای بدن تأثیر مثبت دارد و تغذیه نامناسب در روند كار همه اعضای بدن اختلال به وجود می‌آورد. از سویی مبارزه با برخی بیماری‌ها نیز به كمك تغذیه درست كار راحت‌تری است. مغز نیز از این قاعده مستثنی نیست. در تغذیه نكاتی وجود دارد كه رعایت روزانه آنها روزانه‌ به عملكرد بهتر مغز كمك می‌كند. این نكات را در زیر می‌خوانید:

1- رژیم غذایی متعادل داشته باشید

مغز پیچیده‌ترین عضو در بدن انسان است و اگر فكر كنیم كه یك یا دو ماده غذایی برای مغز معجزه می‌كند، سخت در اشتباهیم. مغز به حجم انبوهی از مواد معدنی، ویتامین‌ها و مواد مغذی نیاز دارد تا بتواند عملكردی درست داشته باشد. پس، دقت كنید بیش از اندازه یك غذا را مصرف نكنید كه باعث شود از غذاهای دیگر غافل شوید.

2- پروتئین به مقدار كافی مصرف كنید

نه بدن و نه مغز هیچ كدام بدون ذخیره انرژی كافی نمی‌توانند فعالیت كنند. این انرژی زمانی به دست می‌آید كه ما علاوه بر كربوهیدرات و چربی مقادیر كافی پروتئین دریافت كنیم.
اگر گیاهخوار هستید باید حتما به دنبال منابع گیاهی پروتئین باشید تا این نیاز مهم بدن و مغز را تأمین كنید. گونه‌ای از رژیم غذایی را در پیش بگیرید كه در آن مقادیر كافی پروتئین لحاظ شده باشد.

3- چربی‌های درست را مصرف كنید

چربی‌ها در مغز تأثیر محافظتی مهمی دارند و در تولید غشای سلول‌های عصبی نیز بسیار مؤثر هستند. بنابراین، مغز به مقادیر كافی از چربی هم نیاز دارد.
این كار به وسیله چربی‌های مخصوص كه با این عمل سازگاری یافته‌اند، انجام می‌شود. چربی‌های امگا – 3 و امگا – 6، این گونه از چربی‌ها را تشكیل می‌دهند. گنجاندن منابع غذایی حاوی این گونه چربی‌ها در رژیم غذایی یكی از مهم‌ترین كارهایی است كه می‌توانید برای سلامت مغز خود انجام دهید.

4- ویتامین‌ها و مواد معدنی در اولویت هستند

مغز، اتاق كنترل بدن است و بیش از 20درصد كل انرژی مصرفی بدن را مصرف می‌كند و باید همه نوع مواد معدنی و ویتامین‌ها را دریافت كند. ویتامین‌های B، E، C و منیزیم مهم‌ترین گروه‌های ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز مغز هستند، تا آن را همواره پر انرژی و فعال نگه‌دارند. مواد غذایی كه قند خون را به كندی و به طور پیوسته بالا می‌برند، منبع خوبی از انرژی برای مغز هستند.

5- از سموم و مواد آسیب‌زا پرهیز كنید

لازم به یادآوری نیست كه باید از آن دسته از مواد غذایی كه آفت كش‌ها بر آنها اثر گذاشته‌اند، به هر صورتی پرهیز كرد. مزه‌ها و رنگ‌های مصنوعی نیز همانند آفت كش‌ها و اسیدهای چرب ترانس و غذاهایی كه برای پخت‌شان از دماهای بسیار بالا یا چند بار داغ و سرد كردن روغن استفاده شده، مضر هستند.

6- مكمل‌ها ضروری هستند

اینكه بخواهیم همه‌ ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن‌مان را از منابع غذایی تأمین كنیم، همیشه و برای همه افراد و بخصوص سالمندان، خانم‌های باردار و ورزشكاران كار راحتی نیست و برای همین لازم است گاهی اوقات، زیر نظر پزشك یا متخصص تغذیه، بعضی از آنها را در بدن با مصرف مكمل‌ها بالاتر ببریم.

7- ورزش كنید

با وجودی كه ورزش كردن یك سفارش تغذیه‌ای نیست؛ ولی، در حفظ سلامتی بسیار مفید است. زمانی كه ورزش می‌كنید، جریان خون در همه اعضای بدن از جمله مغز بیشتر می‌شود و این فرصتی برای مغز است كه انرژی بیشتری دریافت كند. فایده دیگر ورزش این است كه سطوح چربی را در بدن پایین می‌آورد. پژوهش‌ها نشان داده‌اند كه تجمع چربی به خصوص در شكم بر عملكرد بدن و مغز تأثیر منفی می‌گذارد.
تغذیه مناسب در مبارزه با بیماری‌های مغزی هم تأثیری مهم دارد. برای مثال، تغذیه درست در درمان اختلال كم توجهی- بیش فعالی (ADHD) مؤثر است و اگر به ADHDمبتلا هستید یا كسی از افراد خانواده‌تان به این بیماری مبتلاست، در تغذیه خودتان یا او و ضرورت تأمین همه مواد مغذی با رژیم غذایی و مكمل‌ها كاملا دقت كنید.

برچسب ها: رژیم غذایی، تغذیه سالم، بیش فعالی تعداد بازديد: 674 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز