Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 06:06

24
بهمن
آماده‌سازی غذا برای جمعيت

آماده‌سازی غذا برای جمعيت

فضای مناسب را برای حفظ غذاها در یخچال مد نظر داشته باشید. دمای یخچال باید روی 4 درجه‌ سانتیگراد و یا كمتر باشد. هرگز غذاهای گرم را در ظروف گود در یخچال قرار ندهید، بلكه آنها را در ظروف كم‌عمق قرار دهید تا به سرعت سرد شوند.

مهندس مسیح انصاری

 

برای تهیه غذای جمعیتی یا مهمانی‌های بزرگ، معمولا خانواده‌ها از روزهای قبل شروع به تهیه مواد غذایی مورد نیاز خود می‌كنند. در این بین گاه غذا از روز قبل تهیه و در روز مهمانی مصرف می‌شود و هیچ مشكلی هم ایجاد نمی‌كند. اما گاهی ممكن است مشكلاتی از جمله اسهال، استفراغ و یا سایر ناراحتی‌های گوارشی به‌وجود آید كه ناشی از مسمومیت غذایی است، زیرا باكتری‌ها در ماده‌ غذایی سم تولید می‌كنند. 

برای پیشگیری از چنین اتفاقاتی، به نكات زیر توجه نمایید
فضای مناسب را برای حفظ غذاها در یخچال مد نظر داشته باشید. دمای یخچال باید روی 4 درجه‌ سانتیگراد و یا كمتر باشد. هرگز غذاهای گرم را در ظروف گود در یخچال قرار ندهید، بلكه آنها را در ظروف كم‌عمق قرار دهید تا به سرعت سرد شوند. غذاهای آماده شده را بیشتر از یك یا دو روز در یخچال نگهداری نكنید. اگر می‌خواهید بیشتر از این مدت نگه دارید، آنها را در فریزر قرار دهید.

غذاهای آلوده شدنی در صورت ماندن در دمای اتاق به مدت بیشتر از چهار ساعت باعث بیماری‌های گوارشی می‌شوند. دقت كنید سطوح كار، ظروف و وسایلی كه برای آماده‌سازی مواد غذایی به كار می‌روند، تمیز و پاكیزه باشند. همچنین دستان خود را قبل و بعد از تماس با گوشت قرمز، مرغ یا ماهی به مدت 20 ثانیه با صابون و آب گرم بشویید.

در هنگام چیدن میز غذاخوری، غذاها را به اندازه كافی روی آن قرار دهید. باكتری‌ها در غذاهای نیمه‌گرم بهتر رشد می‌كنند، بنابراین غذاهای حاوی پروتئین پخته شده، مانند گوشت، مرغ و ماهی را به وسیله یك منبع حرارتی، گرم نگه دارید. به یاد داشته باشید گرمای شمع‌های كوچك نمی‌تواند غذاهای گرم را به اندازه كافی گرم نگه دارد. ضمنا هرگز اجازه ندهید این غذاها بیشتر از دو ساعت در دمای اتاق بمانند.

غذاهایی مانند سالاد ماهی، پای سیب، پودینگ‌ها و دیگر غذاهای تهیه‌شده با تخم‌مرغ، ماهی، گوشت و مرغ باید در سرما نگهداری شوند. این غذاها را نباید بیشتر از دو ساعت در دمای اتاق نگهداری كرد.

پس از خوردن غذا، باقیمانده غذاها را به سرعت سرد و یا منجمد كنید. اگر باقیمانده ماده غذایی بیشتر از دو ساعت در دمای اتاق بماند، باكتری‌ها در آن رشد كرده و به سطح خطرناكی می‌رسند.

سوپ‌ها و سس‌ها جزء غذاهای فاسدشدنی خاص هستند. چنانچه از سوپ و یا سس شما چیزی باقی مانده باشد، باید آن را در یخچال قرار دهید. سوپ‌ها و سس‌ها را بیشتر از یكی، دو روز در یخچال نگهداری نكنید. برای مصرف دوباره باید آنها را در حمام آب گرم مجددا تا دمای جوش حرارت دهید. سعی كنید سوپ‌ها و سس‌ها را همیشه گرم مصرف نمایید.

مدت زمان نگهداری باقیمانده غذا در یخچال یك تا دو روز است و طی این مدت باید آن را مصرف كرد.

 

برچسب ها: پخت غذا، تغذیه و بهداشت، آماده‌سازی غذا برای جمعيت، تهیه غذا، آماده کردن غذا، غذای جمعیتی تعداد بازديد: 619 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز