Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 6 خرداد 1397 - 00:41

26
خرداد
تأثیر نفس‌گیری در یوگا (1)

تأثیر نفس‌گیری در یوگا (1)

تنفس یوگایی باعث افزایش تناسب اندام نیز می‌شود. مطالعات نشان می‌دهند كه تمرین یوگا به‌طور مرتب همراه با تمركز زیاد روی تنفس، باعث افزایش ظرفیت ریه‌ها می‌شود و این برای فعالیت‌های عروقی مثل دویدن، دوچرخه‌سواری، شنا و . . . ضروری است.

تحریریه زندگی آنلاین- گروه سلامت

 

همه ما می‌توانیم حركات اصلی و پایه‌ای یوگا را تقلید كنیم. بایستید، دست‌ها را بالای سر به این‌ور و آن‌ور حركت دهید، بعد در حالی‌كه كمرتان صاف است، به جلو خم شوید و دوباره به حالت صاف و ایستاده قرار بگیرید.

این حركت بسیار ساده به نظر می‌رسد، اما فقط وقتی تأثیر واقعی دارد كه با درست نفس كشیدن همراه باشد. در واقع اگر حركات را به همراه تنفس درست انجام ندهید.

فقط بدن و دست‌ها و پاها را كمی خم و راست كرده‌اید. یادگیری تنفس صحیح و مداوم در یوگا این حركات را به حركات مدیتیشن تبدیل می‌كند.

علم تنفس

مدیتیشن همراه به حركت، قلب یوگا محسوب می‌شود.

نفس كشیدن به‌طور هشیارانه و با آگاهی، (عمل دم به طور عمیق در حین انجام حركات خاص و عمل بازدم به‌طور كامل همراه با انجام حركات دیگر) باعث فعال شدن سیستم عصبی پاراسماتیك و هم‌زمان باعث كند‌تر شدن ضربان قلب، كاهش تولید هورمون استرس مثل كورتیزول و آدرنالین در جریان خون می‌شود.

همه ما می‌دانیم كه نفس كشیدن اثر مستقیمی روی استرس دارد.

پژوهش‌ها نشان می‌دهند كه تمام سیستم‌های بدن در زمان استرس به بالاترین حد هوشیاری می‌رسند و با تنفس صحیح دوباره به وضعیت طبیعی خود باز می‌گردند.

 

وقتی كه تنفس عمیق می‌شود، ریه‌‌ها باز می‌شوند و به مغز پیغام می‌رسانند و در برگشت مغز به عضلات می‌گوید كه همه چیز خوب است و می‌توانند در آرامش باشند.

تنفس یوگایی باعث افزایش تناسب اندام نیز می‌شود. مطالعات نشان می‌دهند كه تمرین یوگا به‌طور مرتب همراه با تمركز زیاد روی تنفس، باعث افزایش ظرفیت ریه‌ها می‌شود و این برای فعالیت‌های عروقی مثل دویدن، دوچرخه‌سواری، شنا و . . . ضروری است. وقتی كه روی نفس‌های خود متمركز می‌شوید.

اعتماد به نفس بیشتری پیدا می‌كنید و به هشیاری درونی دست می‌یابید. آرام كردن ذهن پایه و اساس یوگای سنتی است. وقتی كه حواس‌تان جمع نفس كشیدن است، دیگر به كارتان، روابط‌تان، غذاها و چیزهای دیگر فكر نمی‌كنید. به‌طور كامل در لحظه حضور دارید.

چه چیزی در نفس كشیدن سخت به نظر می‌رسد؟

به نظر می‌رسد كه همه چیز به طور اتوماتیك پیش می‌آید. دو عامل باعث می‌شوند كه نفس كشیدن صحیح در این‌گونه مواقع سخت به نظر برسد. دلیل آن فشاری است كه روی خودتان احساس می‌كنید.

عضلات‌تان منقبض می‌شوند، ضربان قلب تندتر شده و نفس‌ها كوتاه و سنگین می‌شوند. نفس كشیدن ارتباط نزدیكی با احساسات نیز دارد. وقتی كه نگران هستید، فشار زیادی را تحمل می‌كنید و اضطراب دارید.

در این شرایط پاسخ طبیعی بدن این است كه نفس‌ها سنگین‌تر و كوتاه‌تر می‌شوند. برای رسیدن به تعادل و توازن، بهترین كاری كه می‌توانید انجام دهید، این است كه نفس بكشید.

نفس كشیدن ساده تجربه شما را كاملاً تغییر خواهد داد. تكنیك‌های نفس كشیدن به‌طور هشیارانه در موقعیت‌های مختلف، باعث تقویت عضلات، آرامش ارگان‌های بدن و تحریك بیشتر ماهیچه‌های بدن برای رساندن پیغام‌های عصبی به مغز می‌شود.

یاد گرفتن اینكه چگونه تنفس را به حركات فیزیكی ربط بدهید، كار دشواری نیست؛ فقط نیاز به تمرین دارد...

 

 

برای خواندن بخش دوم -تأثیر نفس‌گیری در یوگا- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: مدیتیشن، نفس گیری در یوگا، دم و بازدم، حرکات یوگا، تنفس درست، نفس كشیدن صحیح، تنفس یوگایی تعداد بازديد: 306 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز