Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 30 فروردین 1403 - 04:24

31
اردیبهشت
روزه داری، سبک درست زیستن

روزه داری، سبک درست زیستن

آیا می‌دانید روزه‌داری چه آثار مثبت جسمانی دارد؟ از حداقل این آثار می‌توان به برطرف شدن پری دستگاه گوارش و عروق اشاره نمود که بیماری‌های زیادی در اثر آن ایجاد می‌شوند.

دکتر ناصر رضایی‌پور؛ دستیار دکترای تخصصی طب سنتی ایران در دانشگاه شاهد

 

بنابر رای دانشمندان خرد پیشه پزشکی پارسی، برای دستیابی به تندرستی باید به شش اصل بنیادین توجه داشت: نکویی آب و هوا، درست خوردن و درست آشامیدن، فعالیت بدنی و استراحت مناسب، خواب و بیداری به جا، شرایط روحی خوب و حفظ مواد لازم و دفع مواد زائد.

در این میان، همه حکما بر اهمیت اصول تغذیه تاکید کرده‌اند چرا که از سویی انسان همیشه و مدام با تغذیه مرتبط است و از سوی دیگر، می‌تواند با اراده و خواست خود، آن را تدبیر کند.

«اعراض نفسانی» یا حالات روحی و روانی نیز در شرایط جسمانی آدمی نقشی برجسته و بایسته دارند تا جایی که جناب سیداسماعیل جرجانی، آنها را – به جهت سرعت و شدت اثر بر بدن – از «خوردن و آشامیدن» هم مهم‌تر می‌دارد.

تأمین تندرستی

امروزه، اهمیت پاک شدن بدن از فضولات و تنظیم تعادل میان جذب و دفع مواد در جهت تامین تندرستی نیز بر کسی پوشیده نیست و این اصل، یعنی «احتباس و استفراغ»، مورد تاکید پزشکان پارسی نیز بوده و هست.

نگاهی ساده به روش زیست رمضانی، بر ما روشن می‌سازد که این هر سه پایه تندرستی، و به میزان کمتری، دو اصل «حرکت و سکون» و «خواب و بیداری» در این ماه، الگوی زندگی قرار می‌گیرند و همین جهت است که روزه‌داری را باید سبک «نکو زیستن برای تندرست ماندن» دانست.

در هنگام گرسنگی و تشنگی، به ویژه در فصل تابستان که از یک سو، طول زمان روزه و از سوی دیگر، گرمای هوا بدن ما را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد، بدن انسان دچار کم‌آبی و کاهش قند خون می‌شود و به مرحله سوخت و ساز، چربی‌ها وارد می‌ گردد.

در نتیجه این تغییرات، ممکن است احساس ضعف، بی‌حالی، کم‌حوصلگی، بوی بد دهان، تغییرات روحی و روانی و تغییر در برخی عملکردهای مغزی ایجاد شود.

این تغییرات به ویژه در روزهای آغازین ماه مبارک رمضان و همچنین در افرادی که عادت به پرخوری و پرنوشی دارند، نمود شدیدتری خواهد داشت.

آثار مثبت جسمانی روزه

اما از سوی دیگر، حداقل آثار مثبت جسمانی روزه را می‌توان رفع پُری (امتلاء) دستگاه گوارش و عروق، به علت کاهش تولید اخلاط خام  و همچنین خلط خون (دم) دانست.

اهمیت این موضوع آنجا معلوم می‌شود که بدانیم بسیاری از بیمار‌ی‌های مهم، شایع و ناتوان کننده زمانه ما، مانند پرفشاری خون، قند و چربی خون بالا، نقرس، برخی مشکلات قلبی- عروقی، چاقی‌ها و... ناشی از همین «امتلاء» هستند.

پس یادمان باشد که فلسفه طبی روزه‌داری، تحمل کمی گرسنگی و تشنگی است و نباید آن قدر بخوریم و بیاشامیم که خدای نکرده گرسنه یا تشنه نشویم! در یک روزه‌داری مناسب، توقع داریم بسیاری از افراد، دست‌کم نیم تا یک و نیم کیلو کاهش وزن داشته باشند.

روزه‌داری یک تدبیر درمانی است و مثلا بیش از هر داروی ضدچاقی، چربی‌سوز و... موجب دفع رطوبت‌های زائد بدن و کاهش وزن و سایز و معتدل شدن مزاج بدن می‌شود. نشانه‌های این اعتدال را می‌توان به صورت کاهش سنگینی و لختی بدن و بازگشت به سلامتی مشاهده کرد.

بیشترین فایده روزه‌داری متوجه دارندگان مزاج سرد و تر است؛ افرادی که ممکن است چندتایی از این علائم را داشته باشند: تنبلی در کار، لختی و سکون، زود چاق شدن، پرخوابی و خواب‌آ‌لودگی، تشنگی کم، خستگی و کسالت، برخی مشکلات گوارشی، سفیدی رنگ پوست، موهای تنک و کم‌رشد و...

قوانین پایه‌ای درست خوردن و درست آشامیدن، باید به طور ویژه در طول رمضان مورد توجه باشند؛

باید فقط در زمان گرسنگی واقعی شروع به خوردن کنیم و پیش از سیر شدن دست از خوردن بکشیم؛

حتما ساده بخوریم و از مصرف خوردنی‌های مختلف، پشت‌سر هم خودداری کنیم؛

از خوردن سالاد، ماست، ترشی‌های زیاد و نوشیدنی‌های مختلف در کنار غذای اصلی پرهیز کنیم و تا جای ممکن از زیتون، هویج پخته و سبزی خوردن استفاده کنیم، مگر آنکه منع پزشکی خاص یا توصیه ویژه‌ای داشته باشیم، و اینکه یادمان باشد که خوردنی‌هایی چون شله‌زرد، شیربرنج، حلوا، ارده و...  یک وعده غذایی هستند و بهتر است از زیاد خوردن آنها در کنار دیگر غذاها پرهیز کنیم.

روزه باید کامل باشد!

روزه‌ داری، تنها یک فرایند جسمانی نیست؛ خوب دیدن، خوب شنیدن و خوب گفتن نیز ابعاد دیگری از روزه‌داری‌اند که در ‌آموزه‌های دینی نیز مورد توجه بسیار واقع شده‌اند.

بدون تردید، امروزه کنترل ورودی‌های فکر و ذهن در تامین تندرستی و کاهش رنج‌ها و بیماری‌های بشر بسیار مهم است.

اما امروزه زیاد و با صدای بلند حرف می‌زنیم و بیش از حد تعادل و نیاز، از گوش‌ها، چشم‌ها و زبان خود استفاده می‌کنیم.

لازم است کمتر صحبت کنیم و تمرین سکوت داشته باشیم، هرجا می‌شود چشم‌ها را ببندیم، از شنیدن حرف‌ها و موسیقی‌های غیرضروری به ویژه اگر حاوی انرژی‌ها و موضوعات منفی باشند، پرهیز کنیم و برای ساحت جسمانی و روحانی خود احترام قائل شویم و به هر چیزی اجازه ورود به حریم ذهن و فکر و جسم خود را ندهیم.

باید از خشم، اندوه، تاثر، گشت‌وگذارهای بی‌دلیل و طولانی در اینترنت، تماشای مداوم تلویزیون و فیلم‌های مختلف و دنبال کردن اطلاعات و اخبار حجیم و ناکارآمد در روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها و رادیو و تلویزیون بپرهیزیم.

خلاصه اینکه باید برای اخبار و خطورات ذهنی گمرکی بگذاریم که نام آن را می‌توان «روزه اخبار» گذاشت. روزی 30-15 دقیقه خلوت داشتن با خود و حذف ورودی‌های مختلف و توجه به منبع لایزال فیض الهی، که در دین هم به صورت عبادت پنهان و در خلوت دیده شده است، در این راستا قابل توصیه است.

این زمان را در روزهای تعطیل می‌توان تا 2-1 ساعت افزایش داد. زمان «روزه اخبار» را می‌توان به تدریج افزایش داد تا به مرور موجب مدیریت ذهنی خوبی شود.

 

برچسب ها: ماه رمضان، روزه داری، تغذیه و روزه داری، فواید روزه، روزه و سلامتی، اعراض نفسانی، آثار مثبت جسمانی روزه، روزه کامل، روزه داری و طب سنتی تعداد بازديد: 1216 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز