Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 17:21

12
آبان
مزاج گرم و تر | افراد با مزاج گرم و تر چه خصوصیاتی دارند؟

مزاج گرم و تر | افراد با مزاج گرم و تر چه خصوصیاتی دارند؟

یکی از مزاج‌ها و در حقیقت، بهترین مزاج، مزاج گرم و تر است. در این مقاله با مشخصات افراد دارای مزاج گرم و تر و مواد غذایی مضر و مفید برای این افراد آشنا می‌شوید.

مزاج گرم و تر | افراد با مزاج گرم و تر چه خصوصیاتی دارند؟

دکتر سیدمهدی میرغضنفری؛ عضو هیات مدیره انجمن علمی طب سنتی ایران و ‌عضو هیات علمی و مدیر گروه طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی ارتش،‌ در پاسخ به سوال گزارشگر زندگی آنلاین در مورد خصوصیات مزاج گرم و تر گفت: «یکی از مزاج‌های مرکب، مزاج گرم و تر است.

افراد با مزاج گرم و تر معمولا تنومند و عضلانی هستند، ‌پوست گرم و نرم  دارند، رنگ پوست آنها به سمت قرمز، سرخ و یا صورتی می‌رود، از نظر روحی،‌ افرادی شاد، بشاش و اهل بگو و بخند هستند و این شادی را به دیگران هم منتقل می‌کنند،‌ معمولا افراد سالمی هستند، البته استعداد برخی از بیماری‌ها در این افراد بیشتر است، مثلا ممکن است فشار خون، قند و چربی آنها بالا برود،‌ همچنین ممکن است دچار جوش، دمل و خارش پوستی شوند.

اگر کسی این خصوصیات را داشت، مزاج او گرم و تر است».

وی افزود: «هر مزاجی،‌ سبک زندگی خاص خود را دارد. انسان‌ها با هم متفاوتند، پس سبک زندگی آنها هم با هم متفاوت است و ما نمی‌توانیم بگوییم یک غذا‌ یا نوشیدنی برای همه خوب یا بد است، بلکه باید گفت آن غذا یا نوشیدنی برای چه کسی خوب و برای چه کسی بد است.

کسانی که مزاج گرم و تر دارند، خیلی به شیرینی، غذاهای چرب و سنگین، کباب‌ها،‌ کله‌پاچه، هلیم و ... علاقه دارند، اما جالب اینجا است که این غذاها خیلی هم برای آنها خوب نیست، یعنی باید از مصرف این غذاها پرهیز نمایند و در مصرف آنها زیاده‌روی نکنند. بشر به دلیل مختار بودن، معمولا با اختیار خود غذاها و نوشیدنی‌های مصرفی را انتخاب می‌کند و ممکن است زیاده‌روی کند و دچار مشکل شود.

این افراد اگر در مصرف گوشت قرمز، برنج، غذاهای سنگین و چرب و غذاهای تند، شور و شیرین زیاده‌روی کنند، مشکلات ذکر شده یعنی افزایش مواد زائد در بدن، چاقی و خواب‌آلودگی زیاد، افزایش احتمال سکته و ... در آنها ایجاد می‌شود».

دکتر میرغضنفری اظهار داشت: «این افراد باید از توقف در جاهایی که حرارت و رطوبت زیاد دارند، مثل سونای بخار، پرهیز کنند، این افراد باید از توقف زیاد در حمام اجتناب کنند، زیرا ممکن است در حمام حالشان بد شود و حمام نباید خیلی گرم باشد، این در حالی است که تمایل این افراد هم بیشتر به مکان‌های خنک است.

همچنین توصیه می‌شود این افراد مصرف غذای خود را کاهش دهند،‌ حتما ورزش کنند و توجه داشته باشند که ورزش برای آنها از اهمیت بیشتری نسبت به بقیه افراد برخوردار است، حتما باید غذاهای خنک، رو به خنک، پختنی و بخارپز مثل انواع آش‌ها، ‌خورش‌ها، سوپ‌ها،‌ سبزی خوردن،‌ سالادها و میوه‌ها را در بخش عمده‌ای از رژیم غذایی خود بگنجانند که در این صورت افرادی بسیار سالم خواهند بود».

این متخصص طب سنتی در پایان گفت: «این مزاج جزء بهترین مزاج‌ها است،‌ البته پاک‌سازی‌ها مثل مصرف ملین‌ها مانند خوردن آلو،‌ گل سرخ به تنهایی یا همراه با مایعات یا غذاها و همچنین مصرف خاکشیر، سرکه،‌ آبغوره، آب انار و مواد غذایی ترش و اعمالی مانند حجامت و خون دادن و اهدای خون بسیار برای این افراد لازم و برای سلامتی آنها کمک‌کننده است».

 

 

برای دیدن فایل ویدئویی مصاحبه با آقای دکتر سیدمهدی میرغضنفری؛ پژوهشگر طب سنتی، در مورد ویژگی های افراد دارای مزاج گرم و تر، اینجا کلیک کنید.

 

 

برچسب ها: مزاج گرم و تر، تغذیه و مزاج، انواع مزاج، طبع گرم، خصوصیات مزاج گرم و تر، طب سنتی و مزاج ها، بهترین مزاج تعداد بازديد: 33402 تعداد نظرات: 2

نظرات

  • بسیار مختصر و مفید بود . در مورد اینکه پا درد بنده هم ممکن است به این مزاج برگردد توضیح بفرمایید که دراین مواقع راه رفتن روی پاها تسکین دهنده بوده و ارامش بخش میشود
  • باعرض سلام وخسته نباشید
    ممنون ازمقاله خوبتون
    واقعاهمش درمورد من درسته من عاشق غذای شور وچربم ولی توسن 22 سالگی فشارخون گرفتم توحموم احساس خفگی دارم
    و البته رنگ پوستم قرمزه وچاقم وعضلانی هم هستم

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز