Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 19:52

23
خرداد
کمر درد زير ذره‌بين طب سنتی (2)

کمر درد زير ذره‌بين  طب سنتی (2)

یکی از ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین روش‌های درمانی کمر درد گرم کردن موضع به وسیله روغن‌های مختلف و یا کمپرس آب گرم می‌باشد.

 

واقعیت دیگر در مورد درمان کمر درد این است که بیماران دارای کمر درد به مثابه یک کوه آتش‌فشان فوران کرده می‌باشند تمام روش‌های درمانی فقط قادرند این کوه آتش‌فشان فوران کرده را به آتش‌فشانی خاموش تبدیل کنند و تا کنون هیچ روش درمانی نتوانسته است این آتش‌فشان را به کلی از بین ببرد. لذا بیماران می‌بایست توجه کامل را مبذول فرمایند که بعد از کاهش میزان درد و یا فرو نشستن درد در ناحیه کمر با رعایت تمام نکات در پیش گوشزد شده از بازگشت مجدد درد کمر جلوگیری کنند.

یکی از ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین روش‌های درمانی کمر درد گرم کردن موضع به وسیله روغن‌های مختلف و یا کمپرس آب گرم می‌باشد. در این روش می‌بایست توجه کرد که گرم کردن به صورت متناوب باشد. بطور مثال 3 دقیقه کمپرس آب گرم (آب با گرمای بسیار ملایم) بر روی موضع قرار گیرد.

بعد از این مدت کمپرس را برداشته و پس از چند دقیقه مجدادا موضع با کمپرس گرم شود.یک روش درمانی بسیار کارا در طب سنتی فصد عرق‌النسا است (عرق النسا نام یکی از رگ‌های بدن است که در پشت قوزک پا قرار دارد). گاها دیده می‌شود که عرق‌النسا را به غلط معادل عارضه سیاتیک دانسته‌اند که این دیدگاه اشتباه است.

بیماری که قصد دارد از طریق فصد عرق‌النسا به درمان کمر درد خود بپردازد می‌بایست قبل از انجام فصد به این مراتب عمل کند: 1- بیمار می‌بایست از سه روز پیش از فصد روزی دو عدد کپسول اجابت بخورد (این کپسول در داروخانه‌های گیاهی موجود می‌باشد) 2-  بیمار می‌بایست از سه روز پیش از فصد بعد از هر وعده غذا یک عدد کپسول سورنجان بخورد.3- مالش موضع درد از 48 ساعت قبل از فصد با یکی از پماد‌های تسکین دهنده درد که منشا گیاهی داشته باشد. 4- گذاشتن ضماد کمری بر روی موضع از 48 ساعت قبل از فصد ( ضماد کمری شامل دمبه گوسفند به طول یک کف دست و ضخامت یک انگشت می‌باشد که روی آن را مقداری خرما، عسل و زنجفیل ریخته و بر روی موضع قرار می‌دهند).

این ضماد کمری می‌بایست هر 12 ساعت یکبار عوض شود.بیمار پس از طی کردن این مراتب می‌تواند فصد عرق‌النسا را انجام دهد. در پایان ذکر این نکته لازم و ضروری است که انجام فصد می‌بایست حتما زیر نظر پزشک متخصص این امر صورت گیرد زیرا در صورت عدم علم و تخصص کافی درمانگر در انجام عمل فصد می‌تواند عواقب بسیار خطرناک و بدی را بدنبال داشته باشد.

نقش عرقیات گیاهی و آب میوه‌های طبیعی

از آنجایی که عرقیات بسیار رقیق و با درصد خلوص بسیار پایین می‌باشند لذا در درمان کمر درد کارا نمی‌باشند. و معمولا به عنوان درمان‌های مکمل تجویز می‌گردند اما به عنوان روش درمان اصلی روی آنها نمی‌توان حساب کرد. از بین عرقیات حکما بیشتر توصیه به استفاده از عرق سیر، عرق کرفس و عرق تره می‌کنند. و از بین آب میوه‌ها انجیر، آب آلوها، آب توت و آب مرکبات بخصوص لیمو شیرین توصیه می‌گردد.

پرهیز غذایی

همانگونه که پیش از این نیز ذکر شد معمولا در زمان بروز کمر درد حکما بیشتر به استفاده از غذاهایی با مزاج گرم توصیه داشته‌اند و پرهیزات غذایی آنها غذاها و مواد غذایی با مزاج سرد بوده است. حکما مصرف نکردن گوشت قرمز، بادمجان، بامیه، خیار، هویج، گوجه فرنگی و غذاهایی با زمینه مایع مانند انواع سوپ‌ها و آبگوشت‌ها و... در زمان مواجهه با کمر درد را توصیه کرده‌اند.

توصیه‌های کلی

فردی که دچار کمر درد شده است می‌بایست در یک جای سفت مثلا روی یک پتو استراحت نماید. اگر کمر درد شدید باشد بهتر است که سر کمی بالاتر از بدن قرار گیرد و با قرار دادن بالشی نرم در زیر کاسه زانو، وضعیت پاها  بصورت نیمه خمیده در آیند.اگر بیمار قصد خوابیدن به پهلوها راداشته باشد بهتراست که تنها کمی به طرف جلوخم شود و زانوها نیز خم باشند تا بیمار احساس آرامش کند اما خوابیدن به طور دمر به هیچ وجه توصیه نمی‌گردد و چنانچه فرد دارای کمر درد ناچار باشد که دمر بخوابد حتما می‌بایست یک بالش نرم در زیرشکم و یک بالش هم در زیرساق پاها قرار دهد.

فرد دارای کمر درد می‌تواند با قرار دادن کمپرس آب گرم و یا گرمکن‌های الکتریکی اسباب تسکین درد را با افزایش خون رسانی به موضع فراهم کند. اگر در بیماری گرفتگی عضلات مشاهده شود می‌توانند از داروهای گیاهی شل کننده عضلات که بصورت ضمادی یا خوراکی هستند استفاده کنند.

امروزه اکثر پزشکان طب نوین نیز برای گرفتگی عضلات از پمادهای رایج گیاهی که جهت بر طرف کردن گرفتگی عضلات در داروخانه‌ها وجود دارند استفاده می‌کنند زیرا این پماد‌های موضعی گیاهی بسیار کارا و با اثرات قوی می‌باشند.اگر آثار هیجان و ناراحتی‌های عصبی و روانی مشاهده شود می‌توان ضمن تقویت روحی بیمار از داروهای آرامبخش گیاهی مانند دمنوش‌های اسطوخودوس و یا دمنوش‌های به لیمو استفاده نمود.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- کمر درد زير ذره‌بين  طب سنتی- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: درمان کمردرد، عرقیات گیاهی، کمپرس گرم، بیماران دارای کمردرد، روش های درمان کمردرد، کمپرس، عرق‌النسا تعداد بازديد: 915 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز