Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 19:06

29
دی
روزه از ديد طب سنتی (2)

روزه از ديد طب سنتی (2)

روزه در واقع بهداشت کامل جسمی و شستشوی احشاء داخلی است روزه‌داری باعث ایجاد جسمی تازه و خالی از سموم می‌شود. به اعتقاد بسیاری از اطباء، انواع بیماری‌ها از تجمع زیادی غذا در معده و روده كه هضم كندی دارد آغاز می‌شود و تنها راه درمان روزه است

بهناز عباسی  مقدم

 

 

اهمیت وعده سحر

در ادعیه گذشتگان ما توجه زیادی به مصرف وعده سحر شده است. دعاهای مخصوص این زمان خود نشان‌دهنده اهمیت آن در روند روزه است. هر كدام از ما خاطرات سحری‌هایی كه همه افراد خانواده دور هم و سر یك سفره جمع می‌شدیم را به خاطر داریم. اما امروزه متاسفانه كوچك شدن خانواده‌ها و اجبارهای كاری باعث چشم پوشی از سحری خوردن  شده است.

شاید در زمان‌هایی كه روزها كوتاه‌تر هستند حذف وعده سحری مشكلی به دنبال نداشته باشد اما در روزه‌های فعلی كه طول روزه‌داری حدود 16 تا 17 ساعت در روز می‌رسد حذف وعده مهم سحری توان و طاقت فرد را كاهش داده و سردرد و افت قند خون را در طول روز برای او به دنبال دارد. مسأله مهم دیگر خوابیدن با شكم پر بعد از سحر است زیرا باعث سوءهاضمه و مشكلات گوارشی می‌شود. حكمت روزه، تنظیم اعمال حیاتی بدن و دفع اخلاط فاسده از بدن است.

با خوابیدن بعد از سحری با شكم پر، نه تنها كمكی به سیستم گوارشی خود ننموده‌ایم كه فشار روی معده خود را مضاعف كرده‌ایم. بعلاوه در این ماه، نیاز به شادابی و نزدیك‌تر شدن به خدا داریم. با شكم پر خوابیدن باعث كسلی و خمودگی ما در روز بعد می‌شود و فرصت بازسازی‌مان را از دست می‌دهیم. بهترین وقت خوابیدن هنگامی است كه هضم معدی انجام گرفته و غذا از دهانه معده عبور كرده باشد. 
 

غذای مناسب سحر

همانطور كه گفتیم وعده سحر بسیار مهم است. حتی اگر به سبكی وعده صبحانه باشد نباید حذف شود. سعی كنید از غذاهای خشك مثل كوكو و كتلت در سحر اجتناب كنید چون در طول روز بسیار تشنه می‌شوید. مصرف شیر ولرم با خرما، انواع میوه یا آب آن، یا یك صبحانه مختصر بهترین انتخاب برای وعده سحر هستند. حتماً در سحر از لیموترش به همراه آب استفاده كنید تا بوی بد دهان شما در طول روز از بین برود.

توصیه می‌شود از غذاهای چرب و سرخ‌شده كمتر استفاده كنید زیرا این غذاها سودازا هستند و در ماه رمضان كه بدن خود دچار خشكی می‌شود این خشكی را تشدید می‌كنند. انواع نوشابه‌ها، آبمیوه‌ها و بادمجان سرخ‌‌شده سودازا هستند. استفاده از شربت‌های گیاهی مثل شربت گل سرخ و گل بنفشه به پاكسازی بدن كمك می‌كنند.

در پایان یادآوری می‌كنیم كه به اعتقاد بسیاری از اطباء انواع بیماری‌ها از غذاهای زیادی كه از معده می‌گذرد و تحلیل نمی‌رود، سرچشمه می‌گیرد و تنها راه درمان روزه است. پس با رعایت رژیم صحیح و پرهیز از پرخوری (چون بالاخره حكمت روزه گرسنگی كشیدن و استراحت اندام‌های داخلی است) بهترین و بیشترین سود را از روزه خود بگیریم

برچسب ها: فواید روزه‌داری از دیدگاه طب سنتی، روزه از دیدگاه طب سنتی، روزه داری از منظر اسلام، فواید روزه داری از دیدگاه طب سنتی، روزه از نظر علمی، توصیه های طب سنتی برای روزه داران، اصول روزه داری از دیدگاه طب سنتی، بهترین توصیه های طب سنتی در زمینه روزه داری تعداد بازديد: 816 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز