Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 4 اردیبهشت 1403 - 10:37

9
خرداد
مزاج‌ها در آینه طب مدرن (1)

مزاج‌ها در آینه طب مدرن (1)

افراد گرم مزاج افراد معمولا پرانرژی، پركار، فعال و برونگرا هستند كه احساسات خود را سریع بروز می‌دهند.

 تحریریه پزشك امروز

 

 

 

حتما شما هم با این جملات که معمولا از زبان مادربزرگها نقل می‌شود، آشنایی دارید که «پسرم سردیت کرده بذار برات یک نبات داغ درست کنم بخوری حالت خوب میشه» یا «دخترم هوا گرمه تو هم گرمیت کرده بهتره شام نخوری، الان می‌رم برات آب دوغ خیار درست می‌کنم، یک کاسه بخور بهتر میشی.»

سوال اینجاست که آیا طبع سرد و گرم واقعا وجود دارد؟ در این صورت نظر متخصصین ایمونولوژی، فیزیولوژی و تغذیه در مورد آن چیست؟ خوشبختانه  یکی از متخصصین ایمونولوژی کشورمان به این موضوع بر خورد جالبی کرده است او برخلاف سایر همکاران به جای بحثها و استدلالات منطقی و عقلی یک آزمایش علمی را ترتیب داد تا متوجه شود آیا واقعا در بدن افراد گرم مزاج تغییراتی برای توجیه گرمی مزاجشان روی می‌دهد یا خیر و به عبارت دیگر چه چیزی باعث گرمی یا سردی مزاج افراد می‌شود.

بررسی سیستم سمپاتیک و پاراسمپاتیک

دکتر شهابی، متخصص ایمونولوژی و عضو هیأت علمی دانشگاه ارومیه این تحقیق جالب را برنامه ریزی و اجرا کرد. نتایج بسیار جالب توجه بود.

در قسمت نخست تحقیقات، او افراد را به سه گروه گرم مزاجها، سرد مزاج ها و افرادی با مزاج نسبتا معتدل تقسیم کرد و آنها را از دو جنبه فعالیت سیستم سمپاتیک و پاراسمپاتیک مورد بررسی قرار داد. او دریافت سیستم عصبی سمپاتیک محیطی افراد گرم مزاج فعالیت بیشتری نسبت به گروه شاهد دارند.

در مقابل فعالیت سمپاتیك فوق كلیوی و سیستم عصبی پاراسمپاتیکی آنها پایین‌تر بوده و به همین دلیل میزان ترشح کورتیکواستروئید آنها کمتر از افراد عادی است.

همانگونه که می‌دانیم منبع اصلی ترشح هورمون نوراپی نفرین، سیستم عصبی سمپاتیك و منبع اصلی ترشح هورمون‌های اپی‌نفرین و كورتیزول، غدد فوق كلیوی است؛ از طرف دیگر، سیستم عصبی سمپاتیك به دو بخش سیستم عصبی سمپاتیك مربوط به اعصاب محیطی سمپاتیك وسیستم عصبی سمپاتیک مربوط به غدد كلیوی تقسیم بندی می‌شود. سیستم عصبی پاراسمپاتیك نیز مربوط به تحریك اعصاب واگ است.

همخوانی با دانسته های قبلی

همانگونه که می‌دانیم افراد گرم مزاج افراد معمولا  پرانرژی، پركار، فعال و برونگرا هستند كه احساسات خود را سریع بروز می‌دهند. در صورتی که گرمی مزاج با خشکی تلفیق شود میزان تحریک پذیری فرد افزایش می‌یابد. بنابراین انتظار داریم افرادی که مزاج گرم و خشک دارند، فوق‌العاده تحریك پذیربوده وخیلی زود خشمگین ‌شوند.

در صورتیکه افرادی که مزاج گرم و مرطوبی دارند را با خونگرمی، خوشرویی و رنگ چهره قرمزشان می‌شناسیم که از گشادی عروق خونی و پرخونی بافتهای‌شان حکایت دارد.

جالب اینکه یافته دکتر شهابی در مورد فعالیت بالای سیستم سمپاتیکی وکاهش فعالیت سیستم پاراسمپاتیک با دانش کهن ما همخوانی دارد و با این تحقیق به خوبی قابل توجیه است. بدیهی است که این یافته به خوبی نبض سریع و رگ‌های برجسته و فراخ افراد گرم مزاج را توجیه می‌کند.

این افراد در هوای سرد به راحتی با عوامل فیزیكی و فیزیولوژیك گرم می‌شود اما خنك شدن بدن آنها در هوای گرم با مشکل روبروست و منجر به کلافگی و گرگرفتگی آنها می‌شود. آنها معمولا غذاهای گرم مزاج (از نظر طب سنتی) را تحمل نمی‌کنند. و ذاتا تمایل به مصرف سردی جات دارند.

اما در سوی مقابل در افراد سرد مزاج سردی، سستی، ناتوانی، كمبود انرژی و احساس ضعف شایع است.

این ضعف و سستی زمانی به اوج خود می‌رسد که سردی مزاج با مرطوب بودن  توام شود در این صورت بیمار کاملا کسل و خموده شده  و تمایل چندانی به انجام كار ندارند. این درحالیست که افرادی که مزاج سرد و خشك دارند وضعیت شان به مراتب بهتر است اما این افراد نیز به ندرت تا پایان روز انرژی كافی برای انجام كارهای روزمره شان را دارند...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- مزاج‌ها در آینه طب مدرن- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: ایمونولوژی، فیزیولوژی، سیستم سمپاتیک، سیستم پاراسمپاتیک، افراد گرم مزاج، ضعف و سستی بدن تعداد بازديد: 905 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز