Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 17:20

9
خرداد
مزاج‌ها در آینه طب مدرن (2)

مزاج‌ها در آینه طب مدرن (2)

افراد سرد و مرطوب تحریك پذیری پایین داشته و در بین مردم به بی‌خیالی و بی‌تفاوتی شهرت دارند.

 

به طور كلی افراد سرد مزاج درون‌گرا بوده و احساسات خود را كمتر بروز می‌دهند.

افراد سرد و مرطوب تحریك پذیری پایین داشته و در بین مردم به بی‌خیالی و بی‌تفاوتی شهرت دارند. نبض آنها آرام بوده و رگ‌هایشان معمولا باریک و کم خون است.  این باعث شده که افراد سرد مزاج چهره‌ای سفید و رنگ پریده داشته باشند.

بدن افرادی كه دچار غلبه سردی مزاج هستند در هوای سرد به راحتی گرم نمی‌شود و سرما تا مدت زیادی در بدن این افراد باقی می‌ماند. لرز های شبانه و تکان دهنده از جمله مشکلاتی است که آنها معمولا با آن دست به گریبان هستند. افراد سرد مزاج معمولا غذاهای سرد مزاج (از نظر طب سنتی) را به خوبی تحمل نمی‌کنند.

بررسی سیستم ایمنی بدن

در قسمت دوم نیز او بررسی عملکرد سیستم ایمنی را پایه کار قرار داد. هدف بررسی میزان انحراف پاسخ ایمنی به دو سمت TH1 و TH2 بود. همانگونه که می‌دانیم  پاسخ‌های ایمنی نقش مهمی در حفظ تعادل اعمال بدن انسان دارند. این پاسخ ها غالبا به دو صورت ایمنی سلولی و ایمنی هومورال طبقه بندی می‌شوند.

در صورتیکه سیستم ایمنی ترجیح دهد پاسخ از جنس سلولی باشد، گلبول‌های سفید TH1 افزایش می‌یابند و در صورت غالب بودن پاسخ هورمونال این TH2 ها هستند که پرتعدادتر شده و منجر به تولید بیشتر آنتی بادی و ایجاد واکنش‌های آلرژیک می‌شوند. البته در واکنش به مواد آلرژن، میکروب‌ها و ویروس‌ها معمولا هردو نوع پاسخ دوشادوش هم ایجاد می‌شود. اما معمولا بسته به نوع آنتی ژن یکی از این دو پاسخ ارجح است و همانگونه که گفته شد شاخص اندازه‌گیری آن تعداد TH1 ها و TH2 هاست.

نتیجه‌گیری

او در تحقیقات خود دریافت در افراد گرم مزاج سیستم ایمنی تمایل دارد بیشتر از پاسخ هورمونال و تولید آنتی بادی استفاده کند و به همین دلیل میزان TH2 ها نسبت به TH1 بالاتر است. این نسبت در صورتی که فرد مزاج گرمتری پیدا کند همچنان بالا می‌رود. در سوی مقابل افراد سرد مزاج TH2 کمتری دارند.

جالب اینکه یافته‌های او به خوبی می‌تواند بروز واکنش‌های آلرژیک پوستی و خارش های افراد گرم مزاج را توجیه کند. این خود دلیل خوبی برای بدتر شدن حساسیت‌های پوستی و تنفسی با خوردن غذاهای گرم مزاج مانند خرما است.

توصیه به علاقه‌مندان

دكتر شهابی با اشاره به اینكه متاسفانه امروزه موضوع تقسیم بندی افراد به گرم مزاج و سردمزاج در كتاب‌های مرجع پزشكی جایگاه مشخصی ندارد و این امر باعث شده اغلب پزشکان در برخورد با این واژگان به دلیل نداشتن اساس علمی به راحتی از کنار آن می‌گذرند.او همچنین ابراز امیدواری كرد كه این بررسی بتواند شروعی برای انجام كارهای تحقیقاتی دیگر در این زمینه باشد.

او همچنین یاد آور شد اگر محققین و علاقه‌مندان طب سنتی کهن ایرانی دوست دارند این طب سرنوشتی مانند طب سوزنی چینی پیدا کرده و  ازحالت منطقه‌ای و بومی به یك شاخه از طب مدرن تبدیل شود می‌بایست آستین‌ها را بالا زده و سعی کنند مبانی آن را ثابت نمایند. بی‌تردید این تنها راهی است که می‌توان این منبع انکار ناپذیر دانش را به جهانیان و علاقه‌مندان بازشناسی کرد.

گفتنی است، بودجه این طرح تحقیقاتی توسط مركز تحقیقات ایمونولوژی، آسم وآلرژی دانشگاه علوم پزشكی تهران فراهم شده و نتایج آن برای چاپ در مجله معتبر علمی Journal of Alternative and Complementary Medicine مورد پذیرش قرار گرفته است.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- مزاج‌ها در آینه طب مدرن- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: مزاج ها، انواع مزاج ها، افراد سرد مزاج، ایمنی بدن، بررسی سیستم ایمنی بدن، آنتی ژن، ایمنی هومورال تعداد بازديد: 708 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز