Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 19:57

26
آذر
خواص ادويه‌ها

خواص  ادويه‌ها

ادویه‌ها و گیاهان معطر علاوه بر اینكه مقداری از ویتامین‌ها و املاح مورد نیاز بدن را تأمین می‌كنند، حاوی آنتی‌اكسیدان‌هایی هستند كه عوامل تخریب‌كننده سلول‌ها (رادیكال‌های آزاد) را خنثی و موجب افزایش سطح سلامتی بدن می‌گردد.

تحریریه دنیای سلامت

 

 

قسمتی از گیاه معطر كه می‌تواند شامل میوه‌، دانه یا ریشه هر گیاه باشد  ادویه نامیده می‌شود.امروزه ادویه‌های نقاط مختلف جهان در تمامی سوپرماركت‌ها و فروشگاه‌های مواد غذایی یافت می‌شود. . و به صورت خرد یا پودر شده برای عطر و طعم خوراك‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ادویه‌ها و گیاهان معطر علاوه بر اینكه مقداری از ویتامین‌ها و املاح مورد نیاز بدن را تأمین می‌كنند، حاوی آنتی‌اكسیدان‌هایی هستند كه عوامل تخریب‌كننده سلول‌ها (رادیكال‌های آزاد) را خنثی و موجب افزایش سطح سلامتی بدن می‌گردد. 

نعناع 

نعناع از برگ‌های خشك‌شده گیاه نعناع تهیه می‌شود. به دلیل عطر و طعم نعناع از آن در قنادی‌ها و تهیه شامپو و صابون استفاده می‌شود. نعناع احساس خنكی را برای پوست به ارمغان می‌آورد و در بسیاری از صنایع غذایی و دارویی و گیاهی از پودر نعناع استفاده می‌شود. در دوران باستان با برگ و پودر نعناع ناراحتی‌های معده را درمان می‌كردند و از همان زمان افراد بسیاری در پی یافتن خواص دارویی آن هستند. پودر نعناع بسیار معطر و ضدنفخ است و اثر خنك‌كنندگی دارد و می‌توان از آن به عنوان یك عامل ضدعفونی‌كننده استفاده كرد.

همچنین ضدانگل، ضددرد و غنی از ویتامین A، C، فیبر، مواد معدنی، آهن، كلسیم و منیزیم است و اسهال، قولنج، نفخ شكم، سوءهاضمه و سوزش سردل را بهبود می‌بخشد. عملكرد روده را بهبود و سندرم روده را درمان می‌كند و از هجوم نوعی كرم روده و اسپاسم كولون جلوگیری می‌كند. جریان صفرا را بهبود بخشیده و ناراحتی‌های ناشی از تهوع، سردرد و میگرن و سرماخوردگی، آنفلوانزا و مشكلات سیستم‌های تنفسی را كاهش می‌دهد و عفونت‌های قارچی همچون عفونت پای ورزشكاران را درمان می‌كند. فیتوكمیكال‌های موجود در آن، خطر ابتلا به سرطان را كاهش می‌دهد و سلول‌های سرطانی را از بین می‌برد. 

 تخم گشنیز 

تقریبا كسی نیست كه پودر تخم گشنیز را نشناسد. پودر تخم گشنیز مثل نمك و فلفل مشهور است. پودر تخم گشنیز، گیاه سالانه‌ای است كه در بسیاری از نقاط جهان شناخته شده است. این ادویه در بسیاری از غذاهای مختلف خاورمیانه، آسیای مركزی، مدیترانه، مكزیكی، هندی، چینی، آفریقایی و البته غذاهای اسكاندیناوی مورد استفاده قرار می‌گیرد. با آن ‌طعم و عطر بسیاری از غذاها، افزایش می‌‌یابد. پودر تخم گشنیز سرشار از مواد مغذی و غنی از فیبر محلول و نامحلول، سدیم، ویتامین، كلسیم، فسفر، آهن، كاروتن، ویتامین C و پتاسیم، اسیدهای چرب، ریبوفلاوین و نیاسین می‌باشد.

این پودر، محرك مقوی، ضدنفخ، ضدسرطان، ضدتشنج، ضدورم و آماس مفاصل است. از آنجایی كه این ادویه حاوی اسیدلینولئیك و تركیبات فنلی و فلاونوئیدها است، خواص معجزه‌آسا و بی‌شماری دارد و از امراض معده همچون نفخ، اسهال و تهوع جلوگیری می‌كند. ضددیابت است و قندخون را كاهش می‌دهد، عامل ضدالتهابی است، ترشحات معده را بهبود می‌بخشد، اشتها را افزایش، كلسترول بد را كاهش و كلسترول خوب را افزایش می‌دهد و از قلب محافظت می‌كند. در ضمن دفع سموم بدن را سرعت بخشیده و عفونت‌های ادراری را بهبود می‌بخشد، و ادرارآور، ضدباكتری و ضدقارچ است.

زخم‌ها را ضدعفونی، و قاعدگی را تنظیم و از چشم در برابر بیماری‌های مسری مانند ورم ملتحمه محافظت می‌كند. آشپزخانه بدون وجود پودر تخم گشنیز ناقص است. با این حال اگر زمانی پودر تخم گشنیز در اختیار نداشتید، می‌توانید از گشنیز تازه نیز استفاده كنید. 

هل 

هل بومی جنوب شرق آسیا است كه به عنوان ادویه استفاده شده و در اشكال پودر و روغن نیز یافت می‌شود و خاصیت غذایی فراوانی دارد. بسیار معطر است و در تهیه بسیاری از غذاها و نان‌ها و شیرینی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. هل انواع مختلفی دارد، از جمله هل سیاه، هل سفید و هل سبز. معده را تقویت و نفخ شكم را درمان كرده و سرفه و سرما خوردگی و تب را نیز برطرف می‌كند. اگر دچار حالت تهوع هستید، به شما توصیه می‌كنیم از دم كرده هل استفاده كنید.

هل مقوی قلب و اعصاب است و برای درمان بیماری‌های روده و ریه نیز استفاده می‌شود و سردرد را كاهش می‌دهد و حملات صرع را نیز درمان می‌كند. هل خاصیت ضدعفونی‌كننده دارد و تقویت‌كننده میل جنسی است و می‌توان از آن به عنوان یك ملین استفاده كرد. از هل برای رفع بوی بد دهان نیز می‌توان استفاده كرد. چای هل، یكی از چای‌های محبوب است. انزال زودرس و اختلال در نعوظ را نیز درمان می‌كند. گروهی معتقدند كه هل، افسردگی را درمان می‌كند.

 گلپر  

گیاهی است چند ساله و معطر از تیره چتریان كه به شكل ادویه در صنعت غذا و دارو از آن استفاده می‌شود. این گیاه مقوی معده و میكروب‌كش است و سموم بدن را دفع می‌كند. همچنین نشاط‌آور و در هضم غذا بسیار مؤثر است و باد و نفخ شكم را برطرف می‌كند. حافظه را زیاد می‌كند. شیر مادر را افزایش می‌دهد و برای كمردرد نیز مفید است. بهتر است خانم‌های باردار از مصرف زیاد آن خودداری كنند؛ زیرا ممكن است موجب سقط جنین شود. 

 

برچسب ها: ادویه، خواص ادویه، انواع ادویه، فواید ادویه، خواص درمانی ادویه تعداد بازديد: 1069 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز