Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 23:40

15
دی
چگونه انتخاب درستی داشته باشیم؟

چگونه انتخاب درستی داشته باشیم؟

گاهی در زندگی با چندین انتخاب روبرو می‌شویم که تصمیم‌گیری در مورد اینکه کدامیک درست‌تر است، کار دشواری است. اما هنگام تصمیم‌گیری چه مواردی را باید در نظر گرفت؟

تحریریه گروه ترجمه زندگی آنلاین

 

چه شغلی بهتر است داشته باشم؟ چه خودرویی بخرم ؟ آیا این خانه مناسب است؟ برای تعطیلات به کجا بروم؟ و ....

زندگی پر از انتخاب های سخت است و گاهی اوقات گزینه های انتخابی آنقدر زیاد می شوند که کار را حتی مشکل تر می کنند.

مغزمان نسبتا دو دویی عمل کرده و در انتخاب میان دو گزینه واکنش سریع تری دارد. اما وقتی بیش از دو گرینه در برابر آن قرار می گیرد دچار مشکل می شود.

بنابر تحقیقات مشخص شده است برخی از افراد وقتی با چند گزینه که به یک اندازه خوب هستند روبه رو می شوند نمی توانند درست تصمیم گیری کرده و یکی را انتخاب کنند و به دلیل تردیدهایشان ترجیح می دهند هرگز انتخابی نداشته باشند.

تمرین، تجربه و تخمین می توانند ما را در انتخاب یک گزینه میان چند گزینه کمک کنند. در ادامه در خصوص انتخاب بهترین تصمیم راهکارهایی ارائه شده است:

معایب و مزایا

روش سنجیدن معایب و مزایای یک گزینه انتخابی، قدیمی است.

در این روش معمولا روی کاغذ دو ستون کشیده و در یک ستون معایب و در ستونی دیگر مزایای انتخاب مورد نظر نوشته می شود و در انتها با مقایسه دو ستون می توان به صحت انتخاب خود پی برد. البته این روش برای تصمیم گیری های بزرگ چندان موثر نیست و باید ترفندهای دیگری به کاربرد.

بررسی عواقب

هنگام تصمیم گیری های بزرگ باید دید وسیعی نسبت به موضوع داشته باشید و روی عاقبت و سرانجام انتخاب تان متمرکز شوید. مثلا با خود بپرسید که :

* نتیجه این انتخاب تان چه می شود؟

* اگر انتخاب دیگر داشته باشید چه خواهد شد؟

وقتی نسبت به گزینه انتخابی تان اینگونه بیندیشید و علاوه بر احتمال عاقبت مثبت، منفی آن را هم در نظر بگیرید، انتخاب بهتری می توانید داشته باشید و این نوع تفکر در وجودتان نهادینه شده و در تصمیم گیری های بعدی تان راحت وسریع تر عمل می کنید.

ترفند 5 چرا

ترفند 5 چرا که به وسیله بنیانگذار تویوتا ابداع شد می گوید وقتی موضوعی بد پیش رفت از خودتان 5 بار علتش را بپرسید و سپس با پاسخ دادن به هر یک از سوال ها می توانید ریشه اصلی خطا و اشتباه را بیابید.

در حقیقت برای هر شکست خود پنج دلیل بیاورید.

این ترفند برای یافتن بهترین گزینه و انتخاب نیز می تواند کمک کند. مثلا پنج بار از خود بپرسید چرا می خواهید این انتخاب خاص را داشته باشید؟

پیروی از غریزه

تحقیقات نشان داده است افرادی که به سرعت تصمیم گیری می کنند، حتی وقتی آگاهی کافی در خصوص انتخاب مورد نظرشان ندارند نسبت به تصمیم گیری هایشان راضی تر از کسانی هستند که در انتخاب شان بسیار دقت و وسواس نشان داده اند.

این مساله اندکی به داشتن آرامش بیشتر و مضطرب نبودن هنگام تصمیم گیری شان برمی گردد اما دلیل عمده این توانایی روش عملکرد مغزشان است.

ضمیر خودآگاه انسان هنگام تصمیم گیری میان چند گزینه مثلا بیشتر از 5 تا، بسیار ضعیف عمل می کند اما ضمیر ناخودآگاه درانتخاب گزینه های بیشتر، توانایی بیشتری از خود بروز می دهد و کسانی که به غرایز خود اعتماد می کنند در واقع از ضمیر ناخودآگاه شان کمک می گیرند و می توانند انتخاب های بهتری داشته باشند.

انتخاب شما

هرقدر برای تصمیم گیری هایتان فرآیندهای مختلف انجام دهید در نهایت رضایت کلی شما از تصمیم هایتان به خودتان بر می گردد.

زیرا اگر برای انتخاب چیزی تحت فشار گذاشته شوید و یا شرایطی در کنترل تان نباشد، انتخاب تان حتی اگر پیامد مثبت هم داشته باشد باز هم شما را راضی نخواهد کرد.

بنابراین دست آخر باز این شما هستید که انتخاب مورد نظرتان را بدون هیچ فشاری از بیرون باید انجام دهید و هر بار با هر انتخاب، تجربه ای با ارزش برای انتخاب های بعدی تان به دست خواهید آورد.

 

برچسب ها: روانشناسی، سلامت روان، انتخاب صحیح، انتخاب درست، بهترین انتخاب، درست انتخاب کردن، تصمیم گرفتن، تصمیم درست تعداد بازديد: 2142 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز